یک کارشناس تاریخ و میراث فرهنگی گفت: "اردستان ارتَ" در زبان اوستایی یعنی مقدس و پاک، "ستان" هم پسوند مکان است. پس کلمه اردستان به معنی سرزمین پاک و مقدس عنوان می‌شود.

محمدرضا صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در اردستان در خصوص وجه‌تسمیه این شهر، اظهار کرد: "اردستان ارتَ" در زبان اوستایی یعنی مقدس و پاک، "ستان" هم پسوند مکان مانند بوستان و بهارستان است. پس کلمه اردستان به معنی سرزمین پاک و مقدس عنوان می‌شود.

وی با بیان اینکه ریشه اردستان در زبان پهلوی است، افزود: به دلیل اینکه آتشکده مهر اردشیر در کنار دیگر آتشکده‌هایی که در اردستان از زمان ساسانیان وجود داشته، لقب اردستان گرفته است.

این کارشناس تاریخ،  تصریح کرد: موضوعات افسانه‌ای در خصوص اردستان بسیار بیان می‌شود مثلاً اردستان را برادر رستم نسبت می‌دهند که بیشتر جنبه افسانه دارد، ولی موضوع واقعی در این خصوص همین موضوع سرزمین مقدس است.

صدوقی با بیان اینکه اردستان فعلی که در آن حضور داریم تقریباً حدود 2 هزار سال قدمت دارد، افزود: زمان تقریبی که بیان شده از زمان اردشیر بابکان سرسلسله ساسانی است. قبل از سلسله ساسانی اردستان فعلی در نقطه‌ای دیگری بوده و حدود 30 تا 40 کیلومتر در دل کویر مرکزی قرار داشته است.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی از دولت ساسانی شکست می‌خورد و ساسانیان قدرت را در دست می‌گیرند، اردستان به نقطه فعلی کوچانده می‌شود. به طور کلی به دلیل اینکه مردم اردستان مدتی از اردوان(آخرین پادشاه اشکانی) حمایت کردند و بعد از اینکه وی شکست خورد مردم اردستان بالاجبار به منطقه فعلی منتقل و یا به نوعی تنبیه شدند.

این کارشناس تاریخ ادامه داد: بعد از اینکه مردم آن زمان در این مکان حضور یافتند آتشکده‌ای در مکان مسجد جامع فعلی ساختند و اولین محلاتی که ابتدا در اردستان شکل گرفت کبودان، بازار، فهره و راهمیان بودند که به همراه باغ ارونه هسته مرکزی شهر را تشکیل می‌دهند.

صدوقی با اشاره به شعر فردوسی که می‌گوید" ز سر حد ری تا دژ ارونه- سراسر سپه بُد بنه در بنه "،
افزود: اینکه گفته می‌شود مردم اردستان آتش پرست بودند اشتباه است، مردم قدیم در اردستان زرتشتی و خدا پرست بودند و آتش را به عنوان نماد مذهبی مقدس می‌دانستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اردستان به محلات متعددی تبدیل شده است، گفت: محلات محال، باباالرحی(برار)، لب جوی کوشک و مون به محلات اصلی اضافه شده، ولی حقابه ای از آب قنات ارونه ندارند. محلاتی که از قنات ارونه مشروب می‌شوند هسته مرکزی شهر را تشکیل می‌دهند و بعد محلات دیگر دور آن اردستان را تشکل می‌دهند. همچنین محلات قدیمی زیرمجموعه‌های خاص خود را مانند محلات اسپریز و ابالی و ابوچی پیدا می‌کنند.

این کارشناس تاریخ با اشاره به قدیمی‌ترین طایفه‌هایی که در اردستان وجود داشتند، گفت: طایفه‌هایی همچون "نظام، مصطفوی، عامری، فاطمی و جلالی" از قدیمی‌ترین خاندان اردستان هستند.

کد خبرنگار: 13095


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.