مدیر دفتر تخصصی بانوان مدیریت شهری اصفهان گفت: منفعت‌طلبی، بی‌توجهی به رشد سایر شهروندان، بی‌رحم و غیردلسوز بودن، تخریب جامعه به قیمت شادی خود و ایجاد احساس رقابت منفی در دیگران از ویژگی‌های شهروند بی‌‌تفاوت است.
لیلا لندی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: با توجه به آمارهای اخیر درباره کمبود شادی در میان شهروندان اصفهانی، دفتر امور بانوان استانداری طرح «تحلیل جامعه‌شناختی نشاط بانوان شهر اصفهان» با تأکید بر ارتقای مهارت‌های شاد زیستن زنان در بستر خانواده و اجتماع را به دفتر تخصصی بانوان آفتاب محول کرد.
وی افزود: شهروندانی که در این طرح مورد بررسی قرار گرفتند به سه دسته شهروند منفی‌باف، شهروند بی‌‌تفاوت و شهروند فعال اجتماعی تقسیم شدند، دیدن نکات منفی، بی‌توجهی به امکانات اجتماعی، نگاه بدبینانه و سیاه دیدن همه چیز و کوبیدن بر طبل ناامیدی از جنبه‌های منفی شهروند منفی‌باف است. این افراد ظاهراً دلسوز هستند، اما تأثیر مخربی بر دیگران می‌گذارند و باعث افسردگی و اضطراب اطرافیان خود می‌شوند.
مدیر دفتر تخصصی بانوان مدیریت شهری اصفهان ادامه داد: منفعت‌طلبی، بی‌توجهی به رشد سایر شهروندان، بی‌رحم و غیردلسوز بودن، تخریب جامعه به قیمت شادی خود و ایجاد احساس رقابت منفی در دیگران از ویژگی‌های شهروند بی‌‌تفاوت است.

لندی اصفهانی تصریح کرد: شهروند فعال اجتماعی نیز شهروندی است که دلسوز خود و دیگران، عامل به عدالت و ارتقای اجتماعی و شاد از شادی دیگران است و فهم اینکه کارهای ما هم پیش‌بینی‌پذیر و هم پیش‌بینی‌ناپذیر است، دارد. این دسته از شهروندان از رفتارهای نامطلوب دیگران درس می‌گیرند و از این رفتارها و ناهنجاری‌‌ها دوری می‌کنند. همچنین از افراد موفق الگو می‌گیرند و در دیگران احساس امید و خوش‌بینی ایجاد می‌کنند.
وی گفت: پس از مرحله خودشناسی، به این شهروندان راهکارهایی ارائه شد تا با جایگزین کردن هیجانات مثبت به‌جای هیجانات منفی و فهم اینکه افراد در جامعه‌ای شرایط بهتری دارند که هم‌نوعان آنها شرایط مطلوبی داشته باشند و به شهروندان فعال اجتماعی تبدیل شوند. هیجانات مثبت هیجاناتی است که به نتایج مثبت در زندگی منجر می‌شود.
مدیر دفتر تخصصی بانوان مدیریت شهری اصفهان با اشاره به آموزش مهارت‌هایی مانند بخشش دیگران، لذت بردن از زمان حال و رسیدن به لذت‌ پایدار، تصریح کرد: دغدغه ما رسیدن شهروندان به لذت و شادی پایدار است که لازمه آن انجام فرائض اجتماعی و اخلاقی است. مشکلات اقتصادی و دغدغه آینده فرزندان از جمله مواردی است که باعث شده برخی بانوان اصفهانی ناشاد باشند. بر اساس این نیازسنجی، آموزش و توانمندی اساتید را در دستور کار قرار دادیم و سپس این اساتید را به مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان اعزام کردیم و جلسات آموزشی برای شهروندان برگزار شد. در نهایت می‌توانیم تا یک ماه آینده درصد شادی در میان بانوان اصفهانی را استخراج کنیم.
لندی اصفهانی اظهار کرد: به هر منطقه‌ای که این دوره‌ها در آن برگزار شد یک «کوله تفریحی» شامل انواع بازی‌ها و سرگرمی‌ها اختصاص دادیم تا شهروندان بتوانند آنها را جایگزین سرگرمی با موبایل و فضای مجازی کنند.
مدیر دفتر تخصصی بانوان مدیریت شهری اصفهان با اشاره به اجرای برنامه «رنگین‌کمان شادی» در مناطق 15گانه شهر اصفهان و استقبال شهروندان از آن، اظهار کرد: متأسفانه بر اساس داده‌های اولیه این طرح، نشاط پایدار در شهر اصفهان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، در حالی که در شاخص شادی موقت وضعیت چندان بدی نداریم. بنابراین تمام دستگاه‌ها، کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید عزم خود را جزم کنند تا شهر و شهروندانی شاد داشته باشیم.
لندی با بیان اینکه انسان سالم باید بتواند به رضایت از زندگی و نشاط پایدار برسد، افزود: این نشاط و شادی باید درونی باشد و انسان سالم باید از کیفیت و سبک زندگی خود در ابعاد جسمی، روحی، استقلال، روابط اجتماعی، معنویت و محیط زیست رضایت داشته باشد.
وی با بیان اینکه تحلیل جامعه‌شناختی نشاط بانوان شهر اصفهان به شاخصی برای دستگاه‌ها و پویش‌هایی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند، تبدیل شد، ادامه داد: فعالیت در این زمینه می‌طلبد که قالب‌های جدیدی را دنبال کنیم و از اینکه تنها کلاس آموزشی برگزار کنیم به نتیجه نمی‌رسیم، بلکه باید با اجرای تئاتر، نمایش، نمایشگاه، تبلیغات شهری و غیره به شهروندان آموزش دهیم به سمت ناشاد بودن نروند تا وضعیت شهر اصفهان در این زمینه بهبود یابد.
مدیر دفتر تخصصی بانوان مدیریت شهری اصفهان، خاطرنشان کرد: از هر منطقه شهر اصفهان حدود 200 نفر و در مجموع نزدیک به 2000 نفر در این طرح شرکت کردند. در نهایت سطح شادی 360 شهروند در دو منطقه برخوردار، دو منطقه نیمه‌برخوردار و دو منطقه کم‌برخوردار بررسی شد و 120 نفر به عنوان گروه گواه انتخاب شدند که تأثیر آموزش بر تغییر سطح شادی آنها تا یک ماه آینده مشخص می‌شود.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.