رضا اسماعیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری روز جهانی خانواده افزود: هدف از این روز توجه جوامع به جایگاه و برطرف ساختن موانعی است که کانون گرم خانواده را تهدید می کند.
وی اظهار داشت: تمامی فرهنگ ها، ادیان، مصلحان اجتماعی، اندیشمندان جهان، سیاستگذاران و قانون اساسی جمهوری اسلامی و مسوولان ایران در سطوح عالی نظام بارها به طور مستمر بر حفظ جایگاه خانواده و کاهش نرخ طلاق قانونی تاکید کرده اند.
این پژوهشگر و جامعه شناس افزود: یکی از تهدیدهای مهم خانواده افزایش طلاق عاطفی و بیشتر شدن جدایی ها در بین زوج ها به ویژه در پنج سال نخست زندگی است.
وی یادآور شد: برهمین اساس شورای فرهنگ عمومی اصفهان در اردیبهشت 1394 کمیته مطالعه صیانت از خانواده را تشکیل داد.
مسوول کمیته مطالعه صیانت از خانواده افزود: این کمیته پس از 2 سال مطالعه و بررسی و مرور پژوهش های انجام شده با موضوع علل پژوهی طلاق در ایران و جهان، تشکیل جلسات بحث و گفت و گو با صاحب نظران و کارشناسان‌‌‌ رشته های مختلف به مدل عملیاتی کاهش طلاق دست یافت.
وی ادامه داد: براساس پژوهش انجام شده مدل پنج وجهی نجات بخش ازدواج و تحکیم ‌خانواده ارایه شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان، این مدل را برگرفته از متون اسلامی قرآن و سنت نبی مکرم اسلام (ص) وسیره ائمه اطهار (ع)، مطالعات و تحقیقات صاحب نظران جهان و ایران در باره خانواده عنوان کرد و گفت: ابتدا مدل سه وجهی توسط اشترانبرگ آلمانی با عنوان مثلث عشق مطرح شد که توسط تیم پژوهش به مدل پنج ضلعی عشق ارتقا یافت.
وی خاطرنشان کرد: راس این مدل تعالی گرایی و دارا بودن هدف در زندگی مشترک زناشویی است که این عنصر در تحلیل محتوای آثار نویسندگان متاخر اسلامی استخراج شده است.
اسماعیلی، عنصر و وجه دوم مدل را بودن احساس صمیمیت و دوستی کلامی، رفتار و جسمی بین زوج ها عنوان کرد و گفت: وجود تعهد و ایفای عهد و ماندن بر سر پیمان ها و قرارهای بین زوجین عنصر سوم این مدل پنج وجهی است.
وی، عنصر چهارم را پایداری، ثبات اقتصادی و پاسخگویی به نیازهای مادی اعضای خانواده برشمرد و گفت: تامین نیازهای اقتصادی خانواده و داشتن ثبات نسبی و پایداری شرایط اقتصادی تضمین بخش حیات خانواده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: داشتن روابط گرم و بانشاط جنسی، با کیفیت و توام با رضایت طرفین در روابط زناشویی عنصر پنجم را تشکیل می دهد.
وی به نکته مهم در پنج ضلعی عشق در خانواده اشاره کرد و گفت: برای تحکیم خانواده باید حداقلی از عناصر پنجگانه در زندگی مشترک وجود داشته باشد زیرا در صورت کاهش غلظت و میزان یکی از عناصر سایر عناصر باید به کمک ان عنصر بیایند تا ثبات و دوام خانواده حفظ شود.
این پژوهشگر و جامعه شناس افزود: مدل پنج ضلعی خانواده سپهرهای مختلف خانوادگی را مورد توجه قرار می دهد و برکیفیت و کمیت روابط درون خانواده و شبکه خویشاوندی تاکید می کند.
وی یادآور شد: خانواده در این مدل در سپهرهای اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، زیستی، اقتصادی و روانی عاطفی مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان و استانداری اصفهان از انجام مطالعه صیانت از خانواده حمایت کردند و نتایج این مطالعه و مدل پنج ضلعی تحکیم خانواده به مناسبت روز فرهنگ عمومی انتشار می یابد.
رضا اسماعیلی، ارایه کننده این مدل علاوه بر تدریس در دوره های مختلف از دبستان تا دکتری دانشگاهها دارای سابقه 2 دوره پژوهشگر برتر کشوری در عرصه فرهنگ ، تعلیم و تربیت را در کارنامه خود به یادگار دارد.
بیست و پنجم اردیبهشت (پانزدهم ماه می) به نام روز جهانی خانواده نامگذاری شده است.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.