منصور قماشی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نیاز استان به گندم برای تولید آرد حدود 500 هزار تن است که 300 هزار تن آن در استان تولید می شود.
وی با اشاره به این که تولید گندم در استان با توجه به بارندگی های اخیر و جریان رودخانه زاینده رود افزایش یافت ، اظهارداشت: سرانه گندم در استان بطور متوسط 170 کیلوگرم است که حدود 70 درصد آن به نان و 30 درصد از آن هم به کیک، کلوچه، شیرینی، نان های فانتزی و ماکارونی اختصاص دارد.
به گفته وی در سال زراعی جاری 65 هزار هکتار گندم آبی و 26 هزار هکتار به صورت دیم در استان کشت شد.
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان این که فصل برداشت امسال حدود 12 روز نسبت به سال های گذشته عقب تر است ، تصریح کرد : سال گذشته در این موقع از سال ، برداشت گندم در خور و بیابانک و اردستان انجام شده بود.
وی بیان کرد: امسال برداشت گندم استان از اواخر اردیبهشت ماه در مناطق گرم استان آغاز می شود .
قماشی با اشاره به این که اختلاف قیمت خرید گندم تضمینی با قیمت این محصول در بازار احتمال احتکار و قاچاق آنرا افزایش می دهد ، اضافه کرد: این اختلاف قیمت در استان های جنوبی کشور که برداشت گندم آنها شروع شده بطور کامل مشهود است و عاملی برای قاچاق گندم و آرد شده است.
وی بیان کرد : افزایش قیمت نهاده های مورد نیاز خوراک دام و طیور یکی دیگر از عوامل موثر در قاچاق گندم محسوب می شود.
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: تامین نشدن به موقع نهاده ها و افزایش قیمت آن به استفاده از گندم بعنوان خوراک دام و طیور در برخی از مناطق منجر می شود.
وی افزود : دولت برای جلوگیری از قاچاق گندم باید از اهرم های تشویقی از جمله پرداخت نقدی و به موقع خرید گندم از کشاورزان، پرداخت کرایه حمل تا مرکز خرید، ارائه کود شیمیایی یارانه ای و تامین خوراک مورد نیاز دام و طیور استفاده کند.
اصفهان علاوه بر تولید، یکی از استان های وارد کننده گندم هست، این محصول از استان های گندم خیز وارد اصفهان می شود و با گندم تولیدی داخل استان ترکیب می شود.
اختلاط گندم اصفهان با گندم های سایر استان ها بر اساس استانداردهای تعریف شده و ضوابط موجود صورت می گیرد و آرد تولید شده در استان از کیفیت مطلوب و استاندارد خوبی برخوردارست.
در مجموع سه هزار 863 هکتار اراضی در مناطق گرم استان شامل شهرستانهای کاشان، اردستان، نطنز ،نایین و خور و بیابانک زیر کشت گندم رفته است و تولید 15 هزار 557 تن پیش بینی می شود و در مناطق معتدل شهرستان های اصفهان، شاهین شهر، تیران و کرون، شهرضا، دهاقان، فلاورجان، نجف آباد، مبارکه، لنجان و خمینی شهر با 19 هزار و 930 هکتار کشت گندم آبی و 28 هزار و 131هکتار کشت گندم تاخیری و پیش بینی برداشت 218 هزار و 628 تن گندم را شاهد خواهیم بود.
در مناطق سرد استان شهرستان‌ های چادگان، فریدن، بویین، فریدونشهر ،گلپایگان، خوانسار و سمیرم به میزان13 هزار و 315 هکتار گندم آبی و 25 هزار و 830 بصورت دیم گندم کشت شده است که پیش بینی برداشت 74 هزار و 949 تن برداشت شود.
در مجموع در سطح استان 65 هزار و 239 هکتار گندم آبی 26 هزار و 15 هکتار گندم دیم و پیش‌ بینی تولید 309 هزار و 134 تن گندم را شاهد خواهیم بود.
حدود 20 کارخانه آرد سازی و چهار هزار و 800 نانوایی یارانه ای و نیمه یارانه ای در استان اصفهان فعال است.
7150/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.