ابراهیم صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری های غیرقابل واگیر اسکلتی و عضلانی باعث می شود که فرد کارآمدی و تحرک خود را در جامعه از دست بدهد.
وی اظهار داشت: از جمله عوامل بروز این بیماری ها می توان به کم تحرکی، چاقی، حوادث رانندگی، شغلی، جنگ ها و ... اشاره کرد.
رییس مرکز تحقیقات اسکلتی و عضلانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بر این اساس رشته های توانبخشی از جمله ارتوز و پروتز برای کمک به افرادی که دچار عارضه های اینچنینی شده اند به وجود آمده است.
وی، ارتوزها را وسایلی عنوان کرد که روی اندام های بدن وصل می شود و آنها را در وضعیت صحیح نگه می دارد و می تواند جایگزین عضلات ضعیف شده یا فلج باشد و به بیماران اجازه ایستادن یا راه رفتن مستقل می دهد و در برخی مواقع می تواند مانند شکستگی می توان باعث بهبود ضایعات شود.
صادقی یادآور شد: ارتوزها در علم توانبخشی دامنه وسیعی از بیماری های غیرقابل واگیر اسکلتی و عضلانی را پوشش می دند و به افراد امکان زندگی بهتر را می دهد.
نایب رییس انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران افزود: ارتوز ها در بسیاری از مواقع به معلولان این امککان را می دهد که بتوانند بصورت مستقل زندگی کنند و کارهای شخصی خود را رد منزل به راحتی و بدون کمک دیگران انجام دهند.
وی، پروتز ها را شاخه ای دیگر از علم توانبخشی برای کمک به بهبود بیماریهای عضلانی و اسکلتی برشمرد و گفت: در اصطلاح لفظی به این رشته، اندام مصنوعی اطلاق می شود و کاربرد آن برای کسانی است که قطع عضو از ناحیه دست و پا شده اند.
صادقی خاطرنشان کرد: این افراد با استفاده از پروتز ها می توانند به کیفیت زندگی خود بهبود ببخشند و از سوی دیگر برای حضور در اجتماع به کمک دیگران نیاز نداشته باشند.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به شرایط تحریم ساخت و تامین این وسایل به چه شکل صورت می گیرد گفت: در بخش تامین ارتوز و پروتز تاحدی وابسته به تکنولوژی کشورهای پیشرفته هستیم ولی افزایش دانش آموختگان این رشته باعث شده که بتوانیم خیلی از فناوری ها را در داخل کشور تولید کنیم.
نایب رییس انجمن علمی ارتوز و پروتز ایران افزود: در حال حاضر با ورود دانش آموختگان این رشته ها به عرصه تولید این وسایل و همچنین فعالیت شرکت های دانش بنیان در ساخت قطعات تا حدودی نیاز بیماران در تهیه این وسایل مرتفع شده است.
به گفته اکبر همتی عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، نیمی از جمعیت کشور گرفتار اختلالات اسکلتی عضلانی هستند.
بیماری های اسکلتی و عضلانی علاوه بر ناراحتی هایی که بیشتر به صورت درد خود را بروز می دهند، باعث ایجاد اختلال در سیستم حرکت می شود و در صورت درمان نشدن شکل مزمن به خود گرفته و در طولانی مدت باعث آسیب جدی به فعالیت های روزمره افراد می شود.
اختلالات اسکلتی عضلانی با برچسب های متفاوتی از جمله، گردن درد، شانه درد، کمردرد، زانودرد و موارد زیاد دیگری مطرح می شوند.
اختلالات اسکلتی عضلانی باعث تحمیل هزینه های درمان بسیار بالایی می شود و از طرفی با تغییر شیوه زندگی افراد و تغییر الگوی بیماری ها که بیشتر ناشی از روند صنعتی شدن جوامع است، از جمله استفاده زیاد از تلفن همراه، لپ تاپ و رایانه و از طرفی با افزایش کم تحرکی ناشی از استفاده از وسایل نقلیه شخصی، میزان شیوع این بیماری ها در حال افزایش است.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.