رشید حیدری مقدم روز دوشنبه در آیین افتتاحیه هفته سلامت بیان کرد: 12 هزار میلیارد ریال تجهیزات پزشکی با اجرای طرح تحول نظام سلامت وارد استان شد.
وی اضافه کرد: پیشتر یک رادیولوژی دیجیتال در بیملارستان بعثت وجود داشت اما هم اینک تمامی بیمارستان ها و حتی کلینیک های ویژه به رادیولوژی دیجیتال مجهز هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: بدون پرداخت هزینه ای از منابع درآمدی دانشگاه علوم پزشکی یک دستگاه های شتاب دهنده با 170 میلیارد ریال خریداری شد.
حیدری مقدم ادامه داد: 10 دستگاه «سی تو آنژیو» در کشور از جمله استان همدان وجود دارد در حالیکه 12 استان مجاور همدان به این دستگاه مجهز نیستند.
وی با بیان اینکه هرساله 500 هزار میلیارد ریال از منابع ملی در قالب پرداخت یارانه هدر می رود، ادامه داد: پرداخت یارانه نقدی اتفاق بدی بود که جهان آن را تجربه کرده بود.
حیدری مقدم اضافه کرد: این اقدام رکود همراه با تورم را ایجاد کرد در حالیکه طرح تحول نظام سلامت یک سوم یارانه ها هزینه داشته است.
وی اظهار داشت: در گذشته بیشترین دغدغه حوزه سلامت بیماری های واگیر شامل مالاریا، طاعون و وبا بود اما هم اینک با عبور از این وضعیت دغدغه حوزه سلامت بیماری های غیرواگیر شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: برای کشورهایی که قصد توسعه و جهانی شدن دارند حرکت همگام با جهان به ویژه توجه به زیرساخت های سلامت، امری ضروری است.
حیدری مقدم ادامه داد: طبق پیش بینی های صورت گرفته تا سال 2030 حدود 85 تا 90 درصد تجهیزات و لوزام خانگی با اینترنت کار می کند بنابراین باید نگاه ها را تغییر داد.
وی گفت: گستره سلامت هم اینک تمامی مرزها را حذف کرده است بنابراین با ابزارهای امروزی نمی توان فردا را مدیریت کرد بلکه باید زیرساخت ها را فراهم کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز امیدواری کرد: با رفع وابستگی به نفت، ایده هایی موجود در دانشگاه ها به ثروت و سرمایه تبدیل شود و اینها نیازمند توجه به بخش سلامت است.
حیدری مقدم گفت: 75 درصد سلامت، خارج از حوزه بهداشت است یعنی اگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 100 درصد وظایف خود را به نحو مطلوب انجام دهد 25 درصد نیازهای بخش سلامت را تامین می کند.
وی خودمراقبتی و توجه به سبک زندگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: با رعایت سبک زندگی سالم بخش زیادی از هزینه های درمان را می توان کاهش داد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با نهادینه کردن بهداشت در کانون خانواده و ساختار جامعه می توان بخش زیادی از بیماری ها را مهار کرد.
حیدری مقدم اضافه کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در جهان، به ازای هر یک دلار هزینه در بخش بهداشت، چهار تا 17 دلار هزینه درمان کاهش می یابد.
وی از فرماندار همدان خواست، برای دانشگاه علوم پزشکی اعتبار و ردیف متمرکز در کمیته برنامه ریزی در نظر بگیرد تا با شناسنامه دار کردن طرح های این حوزه بتوان اعتبار مورد نیاز آن را تامین کرد.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.