به گزارش ایرنا، در این جلسه که روز یکشنبه با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در استانداری برگزار شد، رئیس کمیته امداد امام خمینی استان با ارائه گزارشی از زکات جمع آوری شده در سال گذشته گفت: سال گذشته بیش از 29 میلیارد تومان زکات و کفارات در استان جذب شد.
محمدرضا متین پور اظهارداشت: از این مبلغ سه میلیارد تومان زکات واجب، 13 میلیارد و 700 میلیون تومان زکات مستحبی، 10 میلیارد تومان زکات فطریه و 2 میلیارد و 500 میلیون تومان کفارات بوده است.
وی ادامه داد: 85 درصد زکات جمع آوری شده در استان برای کمک به محرومین و 15 درصد آن در کارهای عمرانی هزینه شده است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی اصفهان افزود: 2 میلیارد و 600 میلیون تومان از زکات جمع آوری شده در این استان در سال گذشته هزینه تامین جهیزیه برای افراد نیازمند، 200 میلیون تومان برای هزینه درمان 848 نفر، 100 میلیون تومان برای تامین لوازم التحریر و کمک تحصیلی به 942 نفر دانش آموز و دانشجوی نیازمند و 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای ساخت و ترمیم 333 واحد مسکونی محرومین هزینه شده است.
وی با بیان اینکه 15 میلیارد و 500 میلیون تومان از مبلغ یادشده هزینه معیشت 197 نفر نیازمند شده است، گفت: چهار میلیارد تومان نیز در سایر موارد هزینه شده است.
همچنین رئیس ستاد زکات استان اصفهان با بیان اینکه زکات ظرفیت بزرگی برای کمک به محرومین و توسعه و پیشرفت جامعه است که خداوند در اختیار حاکم اسلامی قرارداده است، گفت: به تعبیر اهل بیت (ع) زکات دومین رکن دین است.
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین رنجبر از تشکیل شورای زکات روستا در این استان خبر داد و گفت: این شورا متشکل از امام جماعت، رئیس شورا، فرمانده پایگاه بسیج، یک کشاورز و دامدار معتمد، یک نفر از بانوان روستا و دهیار می باشد و کار شناسایی ظرفیت های بالفعل و بالقوه روستا، شناسایی فقرا و جمع آوری و هزینه کرد زکات را در روستا برعهده دارد.
وی با اشاره به اینکه استان اصفهان ظرفیت های زیادی برای جمع آوری زکات دارد، خواستار ساماندهی مطلوب تر زکات فطره در این استان شد و گفت: شورای عالی زکات کشور، 2 سال قبل مصوب که جمع آوری زکات باید با مجوز از شورای زکات استان انجام شود.
رئیس ستاد زکات استان اصفهان ادامه داد: در سال گذشته این ستاد برای جمع آوری زکات چهار هزار مجوز صادر کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز گفت: زکات فطره باید برای محرومین و افراد مستحق هزینه شود.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد افزود: فقرا برای کمک از همه حتی دولت توقع ندارند زیرا بضاعت دولت نیز محدود است اما از کمیته امداد امام (ره) انتظار دارند و مردم باید این نهاد را برای کمک به محرومین یاری کنند.
وی تصریح کرد: زکات باید توسط گروه خاصی جمع آوری و هزینه شود.
همچنین استاندار اصفهان با اشاره به اینکه پرداخت زکات یکی از واجبات مسلمانان است، اظهارداشت: جمع آوری و هزینه زکات برای محرومین و توسعه امکانات مورد نیاز جامعه از وظایف کارگزاران اسلامی است.
عباس رضایی با اشاره به اینکه سال گذشته 29 میلیارد تومان زکات در استان اصفهان جمع آوری شده است، گفت: این مبلغ نسبت به سال 96 که 18 میلیارد تومان بوده، رقم چشمگیری است.
وی با اشاره به اینکه امسال نزول باران رحمت الهی بیشتر از سال های گذشته بوده است، بیان کرد: مردم استان امسال زکات بیشتری را پرداخت خواهند کرد تا صرف محرومین، کارهای عمرانی و تامین جهیزیه زوج های نیازمند شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه براساس قانون جمهوری اسلامی ایران دریافت و مصرف زکات بر عهده نهادهای زیربط است ادامه داد: از سازمان های مردم نهاد و خیریه ها خواسته شده است تا از جمع آوری زکات در معابر عمومی و گردهمایی های عمومی از جمله مکان های برپایی نماز جمعه خودداری کنند.
وی اظهارداشت: چنانچه سازمان مردم نهاد یا خیریه ای در اساسنامه اش، دریافت زکات پیش بینی شده است باید در محل استقرار خود اقدام به این کار کند و از استقرار صندوق های جمع آوری زکات در معابر عمومی و نمازهای جمعه خودداری کند.
رضایی گفت: فرمانداران و بخشداران باید جلسات شورای زکات را در شهرستان ها بطور مرتب برگزار کنند.
استاندار اصفهان اضافه کرد: ادارات دارایی و برنامه و بودجه باید طی هماهنگی با کمیته امداد امام (ره) درخصوص چگونگی هزینه کردن زکات در کارهای عمرانی برنامه ریزی کنند.
2093/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.