به گزارش ایرنا، بیماری دوقطبی که به آن شیدایی - افسردگی هم می گوبند نوعی بیماری روانی است که مشتمل بر یک یا چند بخش از شیدایی(جنون) و افسردگی شدید است.
مشخصه اصلی این اختلال که به آن' افسردگی مانیایی' می گویند نوسان شدید خلق و خو، با حالت های هیجانی بالا (مانیا) و پایین (افسردگی) است، اغلب افرادی که دچار اختلال دوقطبی هستند دو وضعیت و حال مختلف و متناوب را تجربه می کنند.
عضو هیات علمی علوم پزشکی اصفهان و متخصص مغز و اعصاب در حاشیه این همایش در گفت و گو با ایرنا افزود: درمان افسردگی و شیدایی به طور حتم نیاز به مراجعه به پزشک متخصص اعصاب دارد.
مرضیه رحیمی گفت : افزایش آگاهی عمومی در مورد این بیماری به کشف زود هنگام و درمان بموقع کمک می کند و در صورت درمان نکردن آن می تواند عواقب خانمان براندازی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد : درمان دارویی اساس و پایه درمان در اختلال دو قطبی است و مصرف نامنظم و یا قطع دارو منجر به عود بیماری می شود.
این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد : سن شیوع بیماری دو قطبی در هر دو گروه آقایان و خانم ها دهه دوم و سوم است و جنبه ارثی نقش بسزایی در ابتلا به این بیماری دارد.
رحیمی اضافه کرد : بیماری هایی نظیر اضطراب، دلواپسی، سردرد، میگرن و صرع ممکن است همراه اختلال دو قطبی ، ایجاد شوند که نیاز است در این موارد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.
عضو دیگر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوایل دوره بزرگسالی آشکار می شود این بیماری انواع مختلفی دارد که مهمترین انواع آن اختلال دوقطبی نوع یک و اختلال دو قطبی نوع دو است.
جعفر مهوری در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: نزدیکان بیمار که نشانه ها و رفتارهای مرتبط با اختلال دو قطبی را به مدت حداقل دو هفته مشاهده می کنند، حتما با پزشک متخصص مشورت کنند.
به گفته وی تحقیقات جدید نشان داد چند محل در مغز و شبکه های عصبی وجود دارد که در بروز اختلالات عاطفی نقش موثری دارند. مهوری بیان کرد : برای نمونه در مورد بیماری افسردگی مقاوم به درمان کاهش حجم هیپوکامپ مشاهده شده است.
این پزشک خاطرنشان کرد: شروع این اختلال به طور معمول با دوره‌ای از افسردگی آغاز می شود و پس از یک یا چند دوره از افسردگی، دوره شیدایی بروز می‌ کند.
فاطمه رجبی دبیر علمی همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آگاهی بخشی جامعه و تبیین و تشریح این بیماری را از اهداف برگزاری این کنفرانس برشمرد و یادآور شد: طبق آخرین آمار یک درصد جامعه از اختلال دو قطبی رنج می برند.
وی بر ضرورت آگاهی خانواده ها با هدف شناسایی این بیماری تاکید کرد.
در همایش سراسری بررسی بیماری دو قطبی که با حضور 120 پزشک مغز و اعصاب روزهای پنجشنبه و جمعه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد آخرین دستاوردهای علمی این بیماری و پیامدهای آن توسط 10 عضو هیات علمی ارایه شد.
پزشکان در مورد شبکه های مغزی دخیل در اختلال دو قطبی ، مدیریت فارماکولوژیک این بیماری، کنترل صرع ، سردرد و بی خوابی بیماران دوقطبی مقالات خود را خود را ارائه کردند.
3080/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.