دکتر احسان زابلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علم پزشکی در حوزه تشخیص، درمان و کنترل بیماری های سرطان توانسته به پیشرفت های خوبی برسد و ابتلا به سرطان، پایان زندگی این بیماران نیست.
وی ادامه داد: با تشخیص سرطان، درمان های کنترل کننده بیماری به صورت جراحی و برداشتن تومور، شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان جدید ایموتراپی ( تقویت ایمنی بدن با دارو که از سال 2012 در این زمینه وارد شده است ) از سوی پزشکان متخصص در این حوزه برای بیماران تجویز می شود.
**سرطان درمان گیاهی ندارد
این فوق تخصص خون و انکولوژی گفت: ترویج باورهای غلط همچون درمان سرطان با داروهای گیاهی در جامعه باعث شده تا بیماران سرطانی به همین امید بدنبال این شیوه های درمانی غیر علمی بروند.
وی با تاکید بر اینکه زمان و انجام بموقع کارهای درمانی در درمان بیماری های سرطانی بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: نادیده گرفتن این ویژگی باعث وخیم و بدتر شدن شرایط بیماری این افراد می شود.
دکتر زابلی به تجربه بیمارانی که به سمت درمان های غیر علمی سرطان روی آوردند اشاره کرد و گفت: این افراد با کنار گذاشتن مراحل شیمی درمانی شان به نوعی فرصت و شانس درمان بموقع و کنترل بیماری خود را از دست دادند.
وی افزود: این افراد با وجود اینکه زیر بار سنگین هزینه های مالی خرید داروهای گیاهی رفتند اما سلامتشان یا همان درمان سرطان در آنها محقق نشد و با شرایط وخیم تر به پزشک متخصص خود بازگشت کردند که حتی در برخی موارد امکان مداوا نیست.
عضو مرکز جامع سرطان علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه سرطان راه درمانی گیاهی ندارد، از بیماران سرطانی خواست که با توجه به طولانی بودن مدت درمان تجویز شده پزشکشان، صبور باشند و مراحل درمانی خود را طی بکنند.
** جدی گرفتن بموقع هشدارهای بیماری
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که بیماری های سرطان همچون دیگر بیماری ها علائم هشداردهنده دارد که در صورت مشاهده این علائم و انجام اقدامات بموقع درمانی، می توان از پیشروی و عوارض ناشی از آن جلوگیری کرد.
وی کاهش محسوس وزن، تعریق های شبانه طولانی مدت، مدفوع خونی، درد شکم مداوم 2 هفته ای، سرفه های همراه با خلط خونی مداوم چهار هفته ای، سردردها و تهوع صبحگاهی، تغییر در عادت اجابت مزاج ، تهوع و استفراغ مداوم 2 هفته ای را از جمله این علائم نام برد.
به گفته زابلی اگر فردی در مرحله اولیه و زودرس متوجه بیماری خود بشود با انجام کارهای درمانی بموقع نیاز به درمان های پیشرفته تر و با هزینه سنگین تر نخواهد بود و میزان موفقیت درمان نیز بیشتر خواهد بود.
وی به افرادی که در خانواده خود فرد مبتلا به سرطان دارند، توصیه کرد غربالگری سرطان را انجام بدهند که در تشخیص ابتلای به این بیماری ها اقدامات بموقع درمانی برایشان انجام شود.
عضو مرکز جامع سرطان مازندران همچنین گفت: زنان 35 سال به بالا انجام ماموگرافی برای شناسایی سرطان سینه، تمامی افراد بالای 50 سال کولونوسکوپی، زنان بعد از ازدواج تست سرطان دهانه رحم و مردان آزمایش های پروستات را انجام بدهند.
** باز هم رد پای کم تحرکی در ابتلا به بیماری
دکتر زابلی کم خوری میوه و سبزی، خوردن فست فودها و غذاهای سرخ کردنی و مصرف بالای سیگار را از عوامل تاثیر گذار در ابتلا به سرطان عنوان کرد و گفت: با توجه به رواج زندگی شهرنشینی، کم تحرکی افراد از دیگر عواملی است که در ابتلا به سرطان تاثیر دارد.
وی توضیح داد: کم تحرکی و ورزش نکردن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود و بدن توان مقابله با بیماری های سرطان را ندارد.
بنا به اظهارات پزشکان، کم تحرکی از جمله عوامل بروز بیماری های غیر واگیر همچون دیابت و چربی خون نیز است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اصلاح سبک زندگی و تغذیه را از جمله فاکتورها برای کنترل سرطان در جامعه نام برد.
** عوامل جدید سرطان زا
وی در خصوص ورود عوامل جدید سرطان زا در مازندران هشدار داد و گفت که اگر این عوامل جدی گرفته نشود احتمال دارد تعداد افراد مبتلا به سرطان در سالهای آینده در استان افزایش یابد.
دکتر زابلی با اشاره به اینکه آلاینده های محیطی بیشتر در کلان شهرها مشاهده می شود ، اعلام کرد: هرچند کلان شهر آنچنانی در مازندران وجود ندارد اما کاهش میزان جنگل ها، افزایش تعداد خودروها و آلودگی ناشی از احتراق بنزین خودروها عوامل جدید سرطان زا در استان است که سلامت مردم را به خطر می اندازد.
وی همچنین از مصرف کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی که حاوی نیترات هستند به عنوان دیگر فاکتوری که در ابتلا به سرطان تاثیر دارد، نام برد.
بر اساس اخرین داده های اماری مرکز ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی مازندران سالانه حدود چهار و 500 نفر به تعداد بیماران سرطانی استان اضافه می شود.
این گزارش حاکی است که تعداد بیماران سرطانی در مازندران بیشتر از 90 هزار نفر است.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.