مریم خلیفه سلطانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته در مجموع از بین حدود 73 فرد مبتلا به مرگ مغزی در استان که دارای شرایط اهدای عضو بودند، خانواده 49 نفر برای انجام آن رضایت دادند.
وی ادامه داد: از این افراد 115 عضو به بیماران اهدا شد که 68 کلیه، 16 کبد و یک قلب در اصفهان پیوند و بقیه به شیراز ارسال شد.
خلیفه سلطانی با بیان این که موارد مناسب اهدای عضو از بین بیماران با آسیب یا ضربه مغزی با میزان سطح هوشیاری کمتر از 6 انتخاب می شوند، اظهارداشت: سال گذشته حدود یکهزار و 150 نفر در بیمارستان های استان دارای هوشیاری کمتر از 6 بودند.
وی اضافه کرد: سطح هوشیاری حدود 560 نفر آنها به کمتر از سه رسید و 203 نفر مرگ مغزی شدند که از بین آنها، 73 نفر از نظر پزشکی دارای شرایط اهدای عضو بودند.
خلیفه سلطانی افزایش میزان اهدای عضو از افراد مرگ مغزی هنوز نیاز به فرهنگ سازی دارد، تصریح کرد: این آموزش ها باید قبل از زمان مصیبت و حادثه برای مردم و خانواده ها صورت گیرد تا آنها با مفهوم و چگونگی اهدای عضو آشنا شوند.
وی یکی از بزرگترین مشکلات در اخذ رضایت از خانواده ها برای اهدای عضو از افراد مرگ مغزی را عدم باور خانواده برای مرگ بستگانشان ذکر و خاطرنشان کرد: اگر مردم به خوبی با مفهوم مرگ مغزی و اینکه این پدیده به عنوان مرگ قطعی محسوب می شود، آشنا شوند بسیاری از این مسائل حل خواهد شد.
مرگِ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود، مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین ‌کنندهٔ مرگ است.
خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه این مشکل و مسئله در خانواده های دارای سطح تحصیلات و اقتصادی بالاتر نیز دیده می شود، گفت: در مجموع می توان گفت که میزان رضایت برای اهدای عضو در بین خانواده هایی که دارای سطح اقتصادی متوسطی هستند بیشتر است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون چهار مورد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان اصفهان صورت گرفت، افزود: امید است با آغاز به کار انجمن مردم نهاد ' اهدای عضو' و همکاری نهادها و خیریه های سلامت، اقدام های بیشتری برای فرهنگ سازی و آموزش درباره این امر خداپسندانه انجام شود.
انجمن مردم نهاد ' اهدای عضو' اسفند ماه سال گذشته با هدف فرهنگ سازی و افزایش تعداد اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در استان اصفهان تشکیل شد.
میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در یک دهه گذشته در کشورمان حدود پنج درصد بود اما اکنون به حدود 70 درصد رسیده است.
هر فرد مرگ مغزی می‌ تواند با اهدای اعضای حیاتی خود جان هشت نفر را نجات دهد و با اهدای نسوج (از جمله قرنیه، پوست و تاندون) 53 نفر را از معلولیت برهاند.
در زمان حاضر حدود یکهزار و 860 بیمار در استان اصفهان در انتظار پیوند کلیه هستند.
/6026/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.