به گزارش ایرنا، حسین خادمی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز زمین پاک افزود: برخی پسماندها مانند ضایعات آهن یا ضایعات کانی پسماندهای صنعتی غیر ویژه هستند و خطری ندارند اما ضایعات کارخانه های رنگ سازی به دلیل وجود فلزات سنگینی مانند جیوه یا پسماندهای آغشته به مواد آتش زا خطرناک هستند.
وی با اشاره به لزوم به روز رسانی برخی قوانین موجود تصریح کرد: قانون هایی هم اکنون در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت و بر اساس آن اگر واحد صنعتی آلاینده ای به فعالیت خود همچنان ادامه دهد، ملزم به اجرای قانون هستیم.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، بر اساس قانون مدیریت پسماند صنعتی بر عهده تولید کننده است که البته می تواند با مجموعه های دارای مجوز مدیریت پسماند صنعتی هم قرارداد امضا کنند.
وی اضافه کرد: هدف از این امر پرداخت عوارض آلایندگی از سوی واحدهای صنعتی نیست بلکه هدف برطرف کردن مشکل آلودگی هوا و زمین می باشد و بر این اساس 15 گروه صنعتی در هفت رده داریم که از رده یک تا سه می توانند به دلیل فقدان آلایندگی درون حریم شهر مستقر شوند.
خادمی با اشاره به لزوم استقرار واحدهای صنعتی رده سه تا 15 بیرون از حریم شهرها عنوان کرد: هرچه این رده بالاتر باشد، باید فاصله واحد از حریم شهر دورتر باشد که شهرک های صنعتی مشمول همه این موارد هستند؛ البته شهرک صنعتی راوند امروز در حریم شهری قرار گرفته اما زمان راه اندازی، آن منطقه جزو حریم شهر کاشان نبوده است.
وی جنبه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی مقوله امنیت را برشمرد و گفت: نظریه پردازان، بحث محیط زیست را مهمترین مقوله در حفظ امنیت اجتماعی می دانند و سایر جنبه تنها در یک کشور دارای محیط زیست سالم معنا پیدا می کند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان بیان کرد: با توجه به این شرایط پایش های زیست محیطی به طور مستمر از سوی کارشناسان صورت می گیرد و با توجه به اینکه پسماندهای صنعتی سلامت مردم را می تواند با خطر رو به رو کند، این مجموعه ذره ای در اعمال قانون عقب نشینی نخواهد کرد.
وی افزود: این مجموعه با پیشرفتی پایدار موافق است ولی نمی توانیم خواهان پیشرفت باشیم و پسماندهای صنعتی مدیریت نشده یا در محل سوزانده شود.
خادمی در ادامه به اجرای طرح آمایش سرزمین از سوی استانداری اصفهان و برخی دستگاه های اجرایی در کاشان اشاره و بیان کرد: با انجام آن ظرفیت های شهرستان از جمله در زمینه استقرار واحدهای صنعتی روشن می شود که البته با توجه به اقلیم و برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی، گردشگری بهترین صنعت برای پیشرفت پایدار می باشد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان همچنین یادآور شد: حفظ محیط زیست مسوولیتی فردی و اجتماعی به حساب می آید و اندیشه کمک صرف دولتی در این زمینه اشتباه است.
وی جمع آوری و دفع روزانه 190 تن زباله از شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: زباله گرچه برای جامعه تهدید می باشد اما مدیریت کردن آن و تفکیک از مبدا می تواند به فرصتی تبدیل شود.
شهرستان کاشان با برخورداری از 2 شهرک و چهار ناحیه صنعتی به مساحت یک هزار و 500 هکتار با یکهزار و 200 واحد صنعتی فعال در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
دوم اردیبهشت (22آوریل) با عنوان روز زمین پاک و این مناسبت امسال با شعار 'حفاظت از گونه های زیستی، نه به زباله و پلاستیک' نامگذاری شده است.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.