حسنعلی رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی ها و اقدام های لازم برای هر گونه احتمال ورود ملخ های صحرایی به استان اصفهان صورت گرفته است اما تا زمان حاضر هیچ نگرانی و تهدیدی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون حفظ نباتات، کنترل ملخ ها به عهده دولت است، تصریح کرد: شبکه مراقبت جهاد کشاورزی در حال ردیابی و کنترل این آفت است و به محض مشاهده، اقدام ها و کنترل لازم صورت می گیرد.
رحیمی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر اقدام های اولیه و فوری در مبارزه با ملخ ها در استان‌های جنوبی مانند هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و بوشهر در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه اگر تهدیدی برای اصفهان در این زمینه بوجود بیاید ممکن است بیشتر از سمت استان های یزد و کرمان به دلیل وزش باد از سمت جنوب شرقی باشد، توضیح داد: ملخ ها به سیستان و بلوچستان رسیده اند و کار کنترل و مبارزه با آنها در حال اجراست.
به گفته رحیمی اگر کنترل این حشرات در سیستان و بلوچستان موفقیت آمیز نباشد به کرمان می رسند که احتمال آن ضعیف است.
وی با بیان اینکه این حشرات به محض ورود به هر منطقه ابتدا از مراتع برای تغذیه خود استفاده می کنند، اضافه کرد: آنها در مراحل بعد به سراغ باغ ها و مزرعه ها می روند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه تکثیر ملخ های صحرایی در زمان کوتاه انجام می شود، ادامه داد: حمله این آفت 2 نوع انفرادی و مهاجری است که در زمان حاضر این ملخ ها به صورت مهاجری به ایران وارد شده اند و همه محصولات را تخریب می کنند.
ملخ ‌های صحرایی آفت هایی خطرناک برای کشاورزی محسوب می شوند که در صورت تداوم حضور آنان می توانند امنیت غذایی را نیز مختل کنند.
بر اساس اعلام سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) ملخ های صحرایی در 2 طرف دریای سرخ درحال تکثیر و هجوم گسترده به کشورهای شرق آفریقا و غرب آسیا هستند. برخی از گله های ملخ صحرایی در غرب آسیا اقدام به تخم گذاری کرده و در قالب گله های بسیار بزرگ به سمت کشورهایی نظیر ایران هجوم آوردند.
افزایش هجوم ملخ ها به استان های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان فائو وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد؛ این تغییر یعنی کشوری که مورد حمله قرار گرفته احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و حتی باغهای آن زیاد است.
استان اصفهان دارای 564 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که بدلیل کمبود منابع آبی در زمان حاضر حدود 200 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت زراعی و باغی است.
بیش از 180 هزار نفر در این بخش در استان مشغول کار هستند که 12 درصد از شاغلان کشاورزی کشور را تشکیل می دهند.
اصفهان در تولید گل شب بو، پیاز، سیب زمینی مینی تیوبر، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ، ماهیان زینتی و گرمابی و جوجه بومی، گاوداری صنعتی و مبارزه با سِن گندم رتبه نخست کشور را دارد.
6022 / 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.