در این مطلب آمده است: مباحث اجتماعی امروز به یکی از مهمترین دغدغه های همه جوامع از جمله ایران تبدیل شده است و مورد تاکید مقامات عالی نظام نیز قرار دارد. رهبر معظم انقلاب در بیشتر سخنرانی های خود بر توجه به مباحث و آسیب های اجتماعی تاکید دارند. نظام به افزایش مشارکت اجتماعی و افزایش روحیه مشارکت طلبی همه مردم به صورت سازمان یافته و قانونمند توجه دارد و دولت نیز پایه های خوبی در این راستا به لحاظ قانونی، نظری و علمی ایجاد کرده است تا اثرگذاری سمن ها انجام گیرد.
امروز در کشورهای مختلف توسعه پایدار از رهگذر سازمان های مردم نهاد می گذرد و اگر به مشارکت مردم در امور توجه شود قدم های مثبتی به سمت توسعه پایدار برداشته می شود. مسئولان دستگاه های اجرایی بدانند که باید زمینه لازم را در حوزه کاری خود جهت جلب مشارکت مردمی فراهم کنند.
میدان دادن به سمن باید به صورت واقعی در جامعه ملموس و محسوس باشد. نقش سازمان های مردم نهاد هیچگاه به صورت نهادی تزئینی دیده نشده است. این نهادها باید در عرصه های مختلف نقش اثرگذار داشته باشند و استان مرکزی خوشبختانه یکی از استان های موفق و پویا در جلب مشارکت سمن ها بوده است و از توان ایجاد شده در این راستا به خوبی استفاده می کند. مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید در استفاده از این ظرفیت، فعال و پویا باشند.
دستگاه های اجرایی باید در این عرصه اقدامات فوق العاده را دنبال کنند و حتی می توان پویشی عمومی و فعالیتی جدی در راستای مشارکت طلبی سازمان های مردم نهاد ایجاد کرد. با استفاده از توان سمن ها و با آموزش های مناسب می توان از پتانسیل این بخش در میدان عمل استفاده کرد. ایران کشوری است که درگیر انواع بحران ها شده است. سال گذشته یکی از سال های پر بحران کشور بود و حتی در زلزله کرمانشاه نیز شاهد حضور سازمان های مردم نهاد بودیم، اما باید آموزش های لازم در مواجهه با بحران به سمن ها داده شود و اگر سمن ها را ذیل کمیته های کار گروه تشکل های مردم نهاد مدیریت بحران آموزش دهیم و فعال کنیم به طور قطع می توان شاهد نتایج
اثر بخش بود. اگر همه سطوح سازمانهای مردم نهاد در مسیر این مدیریت واحد حرکت کنند به طور قطع شاهد دامن زدن به مشکلات نخواهیم بود و به خوبی می توان از این ظرفیت مردمی استفاده کرد، چرا که چتر حمایتی سازمان های مردم نهاد در همه نقاط و مناطق گسترده شده است و با آموزش مناسب قبل از وقوع بحران می توان همکاری مناسبی را در این زمینه شکل داد.
7141/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.