به گزارش ایرنا، مجید خداپرستان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اردستان افزود: کاهش سطح بیابان‌های شهرستان و احیای آنها از راه های گوناگون در دستور کار بوده و عملیات با عنوان طرح بادشکن زنده و قلمه زنی درخت تاغ نیز در همین راستا اجرا شد.
وی با اشاره به ارزش درختان تاغ بیان کرد: طرح های بیابان زدایی به صورت جنگل دست کاشت در 90 هزار هکتار از این زمین ها در سال های گذشته اجرا شده و شرق تا غرب شهرستان اردستان را زیر پوشش قرار داده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان اضافه کرد: کانون بحران درجه یک در این شهرستان وجود ندارد اما بیشتر با بحران کم آبی در منطقه رو به رو هستیم و اردستان درجه دو و سه بوده و رسوب گذاری وارد عرصه می شود.
وی عنوان کرد: بروز خشکسالی در اردستان موجب کاهش زاد و ولد طبیعی درختان تاغ در منطقه بیابانی شده که در این راستا عملیات بیابان زدایی به صورت قلمه زنی در دهستان موغار به اجرا درآمد.
خداپرستان ادامه داد: بین 150 تا 200 اصله تاغ در هر یک هکتار بیابان باید وجود داشته باشد اما عرصه هایی در شهرستان وجود دارد که تراکم آنها بیش از 900 اصله می باشد و از این رو موضوع پرورش تاغزار متوقف و ممنوع شد.
وی همچنین در مورد مبارزه با آفت ها و موش صحرایی گفت: با توجه به اینکه طرح لانه کوبی و مبارزه با آفت ها نیمه اسفندماه آغاز می شود، 160میلیون ریال اعتبار برای اجرای این عملیات در 200 هکتار زمین پیش بینی شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان، یکی دیگر از آفت های موجود در مناطق گرمسیر را ملخ کوهاندار برشمرد و بیان کرد: این گونه بین یک تا پنج سال در منطقه وجود خواهد داشت و تا کنون پنج کانون شناسایی شده که البته در 2 سال گذشته طغیان نکرده است.
به گفته وی، شهرستان اردستان با مساحت یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین های ملی نزدیک به 600 هزار هکتار منطقه بیابانی و نیمه بیابانی دارد.
این شهرستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.