به گزارش ایرنا، احمدرضا نیک یزدان روز دوشنبه در مراسم جشن روز پرستار و تجلیل از پرستاران نمونه استان اصفهان افزود: اگر این قانون قابل اجرا نیست بنابراین قانون تعرفه خدمات سایر بخش های نظام سلامت نیز حذف شود.
قانون تعرفه خدمات پرستاری 11 سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما هنوز اجرایی نشده است، بر اساس این قانون، از هزینه های بیمه ها کاسته و در کنار آن خدمات پرستاری دیده می شود اما اجرای آن بدلیل آنچه که 'کمبود منابع و عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی بیمه ها' خوانده می شود، به تعویق افتاده است.
وی با تاکید بر اینکه اضافه کاری اجباری برای پرستاران نیز باید حذف شود، تصریح کرد: سیستم پرداخت قاصدک ( پرداخت بر اساس عملکرد) نیازمند اصلاح است و باید اضافه کاری و بهره وری از کارانه، تفکیک شود.
رییس نظام پرستاری اصفهان با تاکید بر اینکه روش پرداخت در نظام سلامت کشور باید اصلاح و عادلانه شود، گفت: لازم است نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده بطور کامل اجرا و جایگاه پرستاران به خوبی در آن دیده شود.
نیک یزدان با بیان اینکه رویکرد نظام سلامت باید از بیماری و درمان محوری به سلامت محوری گرایش پیدا کند، افزود: لازم است به مقوله ارتقای سلامت، خدمات اولیه و پیشگیرانه به جای فردی کردن بخش درمان توجه شود.
وی همچنین خواهان اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری و توجه بیشتر به ارائه خدمات رفاهی و تفریحی برای پرستاران بمنظور جلوگیری از فرسودگی شغلی آنها شد و خاطرنشان کرد: قبل از آنکه دیر شود باید صدای پرستاران را شنید.
قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت معروف به قانون کاهش ساعت کار پرستاران است که در سال 1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اجرای آن از مهر سال 90 الزامی شد.
رییس نظام پرستاری اصفهان با اشاره به اهمیت علم و فناوری در رشته پرستاری، گفت: 25 درصد تولید دانش ملی در بخش سلامت توسط پرستاران انجام می شود.
مدیر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این مراسم گفت: پرستاران، 40 درصد کارکنان دانشگاه های پزشکی و 60 درصد کارکنان بیمارستان ها را تشکیل می دهند.
حمید گنجی با بیان اینکه پرستاران در خط مقدم نظام سلامت قرار دارند، افزود: 11 هزار پرستار در استان اصفهان فعالند که هشت هزار نفر از آنها در دانشگاه علوم پزشکی و واحدهای تابع آن و سایر آنها در بخش خصوصی و خیریه هستند.
وی با تاکید بر اینکه ما بر اساس شاخص های استاندارد با کمبود پرستار مواجه هستیم، تصریح کرد: در زمان حاضر ما به ازای هر تخت بیمارستانی، 0.9 پرستار داریم که با استانداردها و انتظارات مردم برای ارائه خدمات عالی فاصله دارد.
استاندارد این شاخص 1.8 پرستار به ازای هر تخت بیمارستان است.
گنجی به مجوز استخدام 18 هزار پرستار که توسط وزارت بهداشت اخذ شده است نیز اشاره و اضافه کرد: امیدواریم این کار در سال آینده انجام شود و سهم خوبی برای استان اصفهان تخصیص یابد زیرا برخی مسائل مانند اضافه کاری های اجباری، پرستاران را خسته کرده است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم 250 پرستار منتخب استان اصفهان تجلیل شدند.
22 دی ماه امسال مصادف با سالگرد ولادت حضرت زینب (س) به روز پرستار نامگذاری شد.
دست کم 11 هزار پرستار در استان اصفهان در بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی دولتی، خصوصی و خیریه مشغول کار هستند.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.