محمود رفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در بودجه سال آینده 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز پیش بینی شده که اعتبار در نظر گرفته شده برای این منظور خوب است.
وی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال آینده تداوم پرداخت یارانه نقدی و مقابله با فقر مطلق را مد نظر قرار داد، اظهارداشت : از ویژگی های بودجه سال 98 ادامه اجرای طرح سلامت و یکسان سازی حقوق بازنشستگان است که این مهم می تواند به کاهش شکاف طبقاتی جامعه کمک کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه به شعار بودجه سال آینده مبنی بر شفافیت، انضباط مالی، نظارت بر هزینه ها و جلوگیری از ریخت و پاش ها اشاره و اضافه کرد: برای مقابله با تحریم های ظالمانه بودجه بسیاری از دستگاهها و وزارتخانه ها یا ثابت مانده یا کاهش یافته است.
رفیعی تصریح کرد : میزان اعتبار وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه و سازمان صدا و سیما همراه با بودجه نهادهای نظامی در مباحث امنیتی در بودجه سال آینده افزایش یافته است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کشور با تنش آبی و خشکسالی جدی مواجه است، گفت: در بودجه سال 98، طرح های آبی و محیط زیست در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته و به آموزش و پرورش و بهداشت و درمان توجه جدی شده است.
وی اضافه کرد: براساس بودجه سال آینده حقوق کارمندان 20 درصد افزایش می یابد اما بودجه عمرانی تغییر نکرده است.
رفیعی با اشاره به اینکه در بودجه امسال برای فروش نفت 2 میلیون و 400 هزار بشکه پیش بینی شده بود، افزود: اما امسال به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه بین یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: در چنین شرایطی تنظیم بودجه کشور بسیار سخت است اما با اینحال منابع بودجه نسبت به سال گذشته حدود 42 درصد افزایش دارد که بخش مهمی از آن به دلیل افزایش نرخ ارز مربوط است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بودجه عمومی شامل عمرانی و جاری حدود 13 درصد افزایش یافته و افزایش درآمدهای اختصاصی هشت درصد پیش بینی شده است.
وی با اعتقاد به اینکه بودجه عمرانی افزایش نیافته است تصریح کرد: معنی آن این است که بودجه عمرانی کاهش نیز یافته است زیرا تمام مصالح و نهاده های مربوط به پروژه های عمرانی نسبت گذشته گران تر شده اند.
لایحه بودجه سال 98 ‌چهارم ماه دی از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
بودجه سالانه دولت از دو بخش کلی 'بودجه عمومی' و 'شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها' تشکیل می‌ شود.
لایحه‌ای که دولت به مجلس برد با سقف 1703 هزار میلیارد تومانی بسته شده است که در مقایسه با 1223 هزار میلیارد تومان سال جاری تا 481 هزار میلیارد تومان معادل 40 درصد رشد دارد.
2093/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.