علی هنردان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید، سومین طرح جامع این شهر و اولین نمونه از نسل جدید طرح‌های توسعه شهری کشور است، افزود: هر چند قرار است این طرح در چارچوب گفتمان عدالت و مردم سالاری (حق به شهر) و با رویکرد از پایین به بالا تهیه شود اما با توجه به بسترهای نهادی، قانونی و اطلاع‌ رسانی در حوزه مشارکت واقعی شهروندان و ذینفعان با چالش‌ هایی مواجه است.
وی اظهارداشت: اگر در ابتدای تهیه طرح جامع شهر با رویکرد نوین پاسخی برای حل و یا کاهش اثرات آن نداشته باشیم، موفقیت این برنامه با تردید روبه رو می شود.
رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، نخستین چالش در فرآیند تهیه برنامه جامع این شهر با رویکرد جدید را چالش نهادی دانست.
وی ادامه داد: یکی از اهداف اساسی طرح جامع جدید بازنمایی واقعیت های شهر و منطقه و بازتوزیع متوازن رانت و منافع ناشی از برنامه است که تحقق آن‌ در گرو انعکاس نیازها و خواسته‌ های ذینفعان و ذینفوذان و قدرت چانه‌ زنی و رقابت آزاد آن ها در طرح براساس اصول دموکراتیک، مشارکتی و غیر شخصی است.
هنردان تصریح کرد: این هدف با یک چالش جدی مواجه است زیرا ما در یک نظم با دسترسی محدود شهروندان قرار داریم و نهادهای مشارکت ‌کننده همه‌ ذینفعان برنامه را نمایندگی نمی ‌کنند و از شمول کافی در پوشش منافع متنوع ذینفعان برخوردار نیستند از طرفی در نزاع بین گفتمان - قدرت و در خلا ناشی از چالش شفافیت همواره بیم حذف و یا کاهش اثرگذاری این نهادها (نهادهای غیر دولتی) می‌رود.
رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان همچنین چالش قانونی را از دیگر چالش های این طرح دانست و گفت: از بُعد محتوایی، رویکرد جدید سعی در ارائه یک نگاه برنامه ‌ای و همه شمول به جای نگاه سنتی و صرفا کالبدی به طرح جامع دارد اما این موضوع خود در تعارض با تعریف قانونی طرح جامع (قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی مصوب 1353) است.
وی بیان کرد : به نظر می‌رسد محدودیت‌ های ساختاری در ارائه نتایج و برون‌ داده ای طرح جامع با رویکرد جدید ایجاد می کند.
هنردان خاطرنشان کرد: از بُعد رویه ‌ای و فرآیند بررسی و تصویب طرح نیز طرح جامع جدید مطابق مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری پس از تایید شورای راهبری برنامه توسع شهر و شورای برنامه ‌ریزی استان، به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری می ‌رسد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که رویه کنونی متفاوت از فرآیند مشخص شده در آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ‌ای منطقه ‌ای، ملی و مقررات شهرسازی و‌معماری کشور مصوب سال 78 هیات وزیران بوده است.
این مسوول در اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان گفت: با توجه به جایگاه تقنینی آیین نامه گفته شده نسبت به مصوبه سال جاری شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، اثربخشی و الزام تایید طرح توسط شورای راهبری را با تردید مواجه می ‌سازد.
وی، چالش شفافیت و اطلاع رسانی را سومین چالش طرح جامع شهر با رویکرد جدید دانست و تصریح کرد: یکی از راهبردهای اصلی رویکرد جدید ایجاد شفافیت برای مشارکت بیشتر و از بین بردن فاصله بین نهاد تهیه و اجرای برنامه از راه دریافت پیشنهادات،اعتراض‌ها و حتی شکایات از ذینفعان و ذینفوذان است.
هنردان اظهارداشت: انتظار می‌رود شفافیت زمینه چانه ‌زنی و توزیع پراکنده و متوازن رانت ناشی از طرح را موجب گردیده و مانع از دستکاری منافع ذینفعان توسط نهادهای قدرت شود.
وی با بیان اینکه این طرح پیرو مصوبه خرداد سال جاری شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در حال تهیه است، ادامه داد: از اهداف مهم تهیه این طرح مشارکت همگانی ذینفعان، توجه به سازو کارهای اجرایی احکام برنامه، توجه به رابطه متقابل شهر و منطقه، رقابت‌پذیری و توجه به کیفیت زیست شهری می توان اشاره کرد.
رئیس اداره طرحهای توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: این طرح قصد دارد به منظور پیگیری عدالت اجتماعی، اقتصادی و در راستای ارتقای کیفیت زندگی و پایداری اجتماعی باب قدرت تصمیم‌ سازی و تصمیم ‌گیری را به روی تمام ذینفعان گشوده و با شناسایی، احصا و اولویت‌ بندی مسائل و مشکلات کلانشهر اصفهان در جهت رفع آن ها و تحقق یک چشم انداز مورد اجماع محلی گام بردارد.
وی مهم ترین تفاوت این برنامه با طرح ‌های جامع سنتی را از بُعد رویه و فرآیند تهیه طرح دانست و بیان کرد: طرح ‌های جامع سنتی توسط گروه متخصصان تهیه می ‌شد و مردم و اکثر ذینفعان طرح تا زمان ابلاغ در جریان تهیه و کم و کیف آن قرار نمی‌ گرفتند.
هنردان ادامه داد: در برنامه جامع شهر منطقه اصفهان با رویکرد جدید، مردم و ذینفعان اصلی شهر از همان ابتدا در جریان شروع طرح قرار گرفته و تهیه آن با مشارکت فعال صورت می ‌گیرد.
به گزارش ایرنا، در طرح جامع نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به تمام موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می شود و برحسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.
کلانشهر اصفهان بر اساس سرشماری 1395 دارای بیش از یک میلیون و 960 هزار تن جمعیت و 213 کیلومتر مربع وسعت است.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.