ایمان طاهر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این اعتبار برای اجرای 27 طرح بهسازی، تاسیسات روبنایی و زیربنایی بافت های فرسوده در استان هزینه می شود.
وی اظهارداشت : در سال 1396 نیز 138 میلیارد ریال برای اجرای طرح های بازآفرینی در این استان هزینه شد.
به گزارش ایرنا، ساختمان‌هایی که بیش از 30 سال قدمت داشته باشند جز بافت فرسوده محسوب می شوند.
وی با به شناسایی 14 هزار هکتار بافت فرسوده در استان اشاره و اضافه کرد : شهرهای فولادشهر، بهارستان و مجلسی بدون بافت فرسوده هستند اما بیشترین حجم بافت فرسوده به شهر های اصفهان، کاشان، خمینی شهر و نجف آباد اختصاص دارد.
طاهر ادامه داد : امسال 27 محله در استان اصفهان برای اجرای طرح بازآفرینی محله های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در برنامه اجرایی این نهاد قرار گرفته است و در این راستا متناسب با هر محله اقدام های لازم برای تهیه طرح، مطالعه و عملیات اجرا در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به این که اولویت مهم ما در اجرای طرح بازآفرینی خواسته مردم محله هاست، اضافه کرد: در احیای بافت های فرسوده شهری ابزار اصلی، مشارکت مردم و کنشگران شهری است و دولت به جای دخالت در حوزه ساخت و ساز همانند مسکن مهر، در این زمینه فقط وظیفه تسهیل گری را برعهده دارد.
معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: همه سازمان ها، موسسه ها و شرکت های دولتی برای سرعت بخشی در نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، مکلف شدند نسبت به واگذاری رایگان زمین های در اختیار خود در محدوده ها و محله های دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.
به گفته وی بازآفرینی شهری در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و کالبدی سالانه حدود 15 هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد می کند.
وی با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه بازآفرینی پایدار شهری در اصفهان گفت: درسال ‌های اخیر اعتبارهای ویژه ای برای بازآفرینی پایدار شهری به استان اختصاص پیدا کرد و این برنامه تهیه شد.
بر اساس طرح برنامه ملی بازآفرینی شهری که اجرای رسمی آن از بهمن 1396 آغاز شده سالانه 10 درصد بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور بازسازی می شود.
هم اینک هزار محله در 465 شهر کشور به وسعت 55 هزار و 104 هکتار جزو بافت ناکارآمد شهری است.
'کاهش فقر، ارتقای تاب آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و افزایش حکمرانی محلی' از اهداف کلان محلی این طرح هستند.
در این چارچوب قرار است تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه نیمی از محله های هدف طرح بازآفرینی شهری مشتمل بر هزار و 334 محله که در مجموع 9 میلیون نفر را در خود جای داده اند با اختصاص سالانه 250 هزار میلیارد ریال بازسازی شود.
معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان بیان کرد: دولت برای ایجاد مشوق های لازم و تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار، همه دستگاه های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را موظف کرد دست کم 30 درصد اعتبارات بودجه های سنواتی مربوط به فعالیت­ های خود در شهرها را به برنامه اجرایی بازآفرینی محدوده‌ها و محله های هدف اختصاص دهند.
وی افزود : همچنین دولت میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول این طرح را در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده به ترتیب 500 میلیون و 200 میلیون ریال و در سایر شهرها سقف تسهیلات یاد شده را به ترتیب 400 میلیون و 150 میلیون ریال تعیین کرد.
براساس مطالعات شرکت بازآفرینی شهری ایران، 2 هزار و 700 محله در 543 شهر کشور با 141 هزار هکتار در بافت های تاریخی، ناکارآمد شهری و حاشیه ای وجود دارد.
خوزستان با 9.59 درصد بیشترین سهم و زنجان با 0.57 درصد کمترین مساحت بافت فرسوده شهری را دارند.
14 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در استان اصفهان وجود دارد.
هشت هزار و 100 هکتار بافت فرسوده، سه هزار هکتار بافت تاریخی و سه هزار و 780 هکتار سکونتگاه غیر رسمی در استان اصفهان وجود دارد.
شهر اصفهان 2 هزار و 304 هکتار بافت فرسوده دارد که 20 درصد مجموع مساحت شهر را شامل می شود.
در قوانین متعددی همچون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه نگاه ویژه ای به احیا و بازآفرینی بافت فرسوده شده است و طبق این برنامه ها باید هر سال 10 درصد از این بافت احیا شود.
بر اساس برنامه ششم توسعه بیش از 270 محله باید با اختصاص اعتبارات دولتی احیا شود، اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و با توجه به اینکه 60 درصد املاک واقع در بافت ناکارآمد فاقد سند مالکیت است، امکان احیا و نوسازی بافت های فرسوده از اصفهان کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
7150 /6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.