حمید ضیایی پرور روز چهارشنبه در اولین سمینار علمی تخصصی رسانه و اقتصاد که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، افزود: اگر بخواهیم جمعیت کشور را به سه دسته تقسیم کنیم، طبقه متوسط جامعه بیشتر از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهره می گیرند و قشر به اصطلاح پایین تر از آن(قشر کم برخوردار) بیشتر از رسانه های داخلی همچون تلویزیون استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: اما قشر نخبه و سطح بالای کشور بیشتر رسانه های خارجی را به عنوان منبع کسب اخبار و اطلاعات خود لحاظ می کنند و کمتر به رسانه های داخلی توجه دارند.
به گفته وی رسانه ها در ایران به صورت جدا از هم فعالیت می کنند و تنها رسانه ای که تمامی انواع رسانه ها را دارد، صدا و سیماست.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در زندگی کنونی تصریح کرد:60 درصد از مردم ایران یعنی بالغ بر 55 میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند.
ضیایی پرور اضافه کرد: حدود 40 تا 45 میلیون نفر از مردم ایران، تلگرام را به عنوان ابزار ارتباطی نخست خود انتخاب کرده و از آن استفاده می کنند و با وجود فیلترینگ و تمامی منع ها برای جلوگیری از استفاده از این برنامه، باز هم بیشترین نفوذ را در جامعه دارد.
وی از اینستاگرام به عنوان دومین ابزار ارتباطی پر کاربر در ایران نام برد و خاطرنشان کرد: بالغ بر 20 میلیون نفر در کشورمان این شبکه اجتماعی را مورد استفاده قرار می دهند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها تصریح کرد: توییتر با 10 میلیون کاربر در داخل کشور، سومین رسانه پرکاربرد در ایران است، البته قشر نخبه جامعه بیشتر از سایرین از آن استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه شمارگان مطبوعات شامل روزنامه تا فصلنامه ها در ایران بطور میانگین 700 هزار نسخه در روز است، گفت: میزان شمارگان رسانه ها در هر کشوری به وضعیت اقتصادی آن بستگی دارد و این میزان در سال های اخیر کاهش یافته است.
ضیایی پرور رسانه های مبتنی بر افراد مشهور(سلبریتی) را پر قدرت و اثربخش دانست و اضافه کرد: بسیاری از این افراد دنبال کنندگانی بیش از برخی از وسایل ارتباط جمعی اصلی در کشور دارند و از طریق جذب آگهی و انتشار آن در صفحه و یا کانال خود در شبکه اجتماعی به سود سرشاری دست می یابند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در دنیای کنونی تمامی افراد قادر به تولید محتوا و انتشار آن هستند و این امر برای بسیاری از آنان منبع درآمد شده است.
اولین سمینار علی تخصصی رسانه و اقتصاد با موضوع چشم انداز اقتصادی کشور از منظر رسانه و آینده رسانه ها و رسانه های آینده در اقتصاد رسانه ای با حضور جمعی از مدیران و خبرنگاران و عکاسان رسانه ها در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
6020/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.