حجت الاسلام والمسلمین جعفر شانظری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از مسوولان و مدیران در عرصه های مختلف می خواند سیاستگذار، تصمیم گیر و مجری باشند و با این نگاه خودمحورانه اجازه پیوند بیشتر مجامع علمی و پژوهشگران را با بدنه اجتماع نمی دهند.
وی ادامه داد : متاسفانه این مشکل در زمینه های مختلف، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی در کشور مشهود است که خود عاملی برای توسعه نیافتگی است.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: ایده های محققان، دانشجویان و جوانان پویا، مفید و کارساز است، اما وجود این دیدگاه ها بدون استفاده از آن ها مشکلی را حل نمی کند.
شاه نظری تعامل بین نهادهای تولید اندیشه و علم با جامعه را جلوه ای از رویکرد و رفتار متمدنانه دانست و گفت: نگاه تک انگارانه باید از دیدگاه مدیران و سیاستگذاران رخت بندد تا با افزایش ارتباطات، دانشگاه ها و ایده پردازان مشکلات کشور را رصد و حل کنند.
وی تصور ناتوانی پژوهشگران جوان برای حل معضلات را نادرست خواند و تصریح کرد : کلید حل مسائل بغرنج تنها به دست جوانان و اعتماد به آنهاست، زیرا این افراد از خلاقیت و نوآوری برخوردارند و بی شک با استفاده از جدیدترین علوم بهترین راهکارها را بر می گزینند.
این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: یکی از مهمترین مقوله های اجتماعی که باید برای آن از نظرات کارشناسان و دانشجویان بهره برد، مدیریت شهری و ارتقای سطح کیفی زندگی در شهرها است، زیرا پژوهشگران تمامی جنبه های این حوزه را بررسی می کنند و برای آن بهترین راه حل را ارائه می دهند.
به تاکید وی تصمیم گیران دستگاه ها و سازمان های مختلف باید به این نکته توجه کنند که با فردمحوری و استفاده نکردن از تحقیقات مجامع علمی نمی توان به اهداف دست یافت.
شانظری برگزاری جشنواره ها و رخدادهای علمی را مثبت و در راستای هم افزایی علمی ارزیابی کرد و گفت : جشنواره هایی مانند حرکت نقطه عطفی را برای ارتباط بیشتر نهادهای علمی و دستگاه های اجرایی مهیا می کند که در نهایت هم به سود هر دو بخش است و حل مشکلات را رقم می زند.
این استاد دانشگاه، حضور نمایندگانی از خارج کشور در این رخدادهای علمی را مفید و ضروری ذکر و اضافه کرد : چاره جویی و یافتن بهترین راه حل ها در برخی مواقع نیازمند بهره گیری از اندیشمندان، دانشجویان و محققان سایر ملل است، بنابراین باید بستر حضور این افراد را در کشور ایجاد و از تجربیات آن استفاده کنیم.
شانظری با بیان اینکه جشنواره حرکت در اصفهان به خوبی در حال برگزاری است، ادامه داد: از مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می خواهیم اینگونه برنامه ها را افزایش دهند تا ضمن پیوند بیشتر دانشجویان سراسر کشور، راه های ارتباط بیشتر با بدنه جامعه و به ویژه صنعت افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، یازدهمین جشنواره ملی حرکت با حضور حدود 540 مهمان از کشورمان و 85 میهمان از 46 کشور دیگر پنجم آغاز شد و تا هفتم این ماه در دانشگاه اصفهان ادامه دارد.
ارتباط با صنعت، بخش بین الملل و دیپلماسی علمی از ویژگی های برتر و خاص این دوره از جشنواره ملی حرکت است.
یکهزار و 355 اثر از 106 دانشگاه کشور به دبیرخانه یازدهمین جشنواره ملی حرکت ارسال شد که از میان آنها 106 اثر برتر در اختتامیه جشنواره معرفی و تجلیل می شوند.
توسعه هم افزایی علمی ملی و بین المللی و تقویت حوزه های رقابتی و داوری جشنواره بر اساس استاندارد های علمی از راهبردهای اصلی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این دوره از جشنواره حرکت است.
برپایی نمایشگاه، ایجاد تالارهای گفت و گو، برپایی غرفه های مربوط به صنایع و تشکیل کارگروه های گوناگون از برنامه های این جشنواره به شمار می رود.
/6026/6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.