به گزارش ایرنا ، زهرا علمی روز سه شنبه در همایش چالش های اشتغال زنان فارغ التحصیل دانشگاهها در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر افزود: اگر امروز یکی از چالش های جامعه حضور تعداد زیادی از فارغ التحصیلان بیکار زن است از جمله دلایل آن پذیرش زیاد دانشجو در دانشگاهها است که باید یک جایی این امر متوقف شود.
وی اظهارداشت: افزایش آمار فارغ التحصیلان زن تا زمانیکه ساختار اشتغال فراهم نباشد در حقیقت هدر رفت سرمایه است و اینکه مطرح کنیم زنان تحصیل کرده داشته باشیم ولو فاقد شغل باشند این اصل جزو شاخصه توسعه قابل قبول نیست.
علمی بیان داشت: متاسفانه عده ای براین باورند که اگر زن تحصیل کرده شغل نداشته باشد حداقل فرزندان خوبی تربیت می کند و این اصل پذیرفتنی و قابل ارزش نیست چون مادران ما هم بدون تحصیلات مادران خوبی بودند.
وی افزود: گسترش این همه دانشگاه ها در کشور ضرورتی نداشته و براساس آمار رسمی الان در رشته حقوق 45 درصد، کامپیوتر 60 درصد و مهندسی 41 درصد زنان فارغ التحصیل در کشور بیکار هستند لذا براین اساس از وزیر علوم خواستاریم تا در پذیرش دانشجویان به خصوص رشته هایی که در جامعه اشباع شده است تجدید نظر کند.
یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه مازندران نیز در این همایش گفت: بیکاری فارغ التحصیلان برسلامت این افراد بسیار اثرگذار است که بیماری و استرس را می تواند برای آنان به همراه داشته باشد.
اسماعیل ریاحی افزود: یک فارغ التحصیل با دارا بودن یک مدرک تحصیل بدنبال کسب منزلت اجتماعی است که بواسطه آن برای خود شغلی فراهم کند.
وی اظهارداشت: اگر این اشتغال ایجاد نشود تحصیل کرده ما نمی تواند شغل، مسکن و تغذیه سالم داشته باشد که این امر خود آسیب هایی را بدنبال دارد.
وی ادامه داد: هم اکنون در کشور یک میلیون و 300 هزار دانش آموخته بیکار داریم که سالانه حدود 600 هزار نفر به آن اضافه می شوند و ظرف مدت چند سال آینده بیکاران تحصیل کرده به 2میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
او این را هم گفت که براساس تحقیقات به عمل آمده حدود نیمی از دانشجویان در کشورمان دچار اختلالات روانی هستند که این آمار در کشورهای پیشرفته حدود 15 درصد است.
ریاحی افزود: امیدواریم که کشور به این جایگاه دست یابد که تعادل بین فراهم کردن اشتغال و جذب دانشجو برقرار شود.
در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در این همایش گفت: امروز باید به لحاظ کتاب و سنت برای جامعه تشریح کنیم که حضور و اشتغال زنان در جامعه هیچ منعی ندارد و اگر غیر از آن در جامعه مطرح شود کج اندیشی است.
محمد روشان افزود: قرآن با صراحت کامل مرد و زن را یکی می داند و هیچ برتری ای به لحاظ جنسیتی برای آنان قائل نیست و به استناد آیات قرآن به انسان چه زن و چه مرد حق داد تا ثبات را در خدمت خود بگیرد.
وی گفت: به لحاظ سنت اهل بیت جایگاه ویژه ای برای زنان قائل بودند و زنان در فعالیت های اجتماعی بسیار نقش آفرین بودند.
دانشگاه مازندران واقع در بابلسر با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی این همایش را برگزار کرد .
در این همایش که بیش از یکصد بانوی فارغ التحصیل دانشگاهی مازندران حضور دارند ،اساتید و صاحبنظران نظرات خود را در خصوص اشتغال زنان فارغ التحصیل مراکز علمی مطرح کردند.
7343/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.