دیابت یا بیماری قند (Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌ رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده است.
اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب از عوامل ابتلا به این بیماری می باشد که شیوع آن در کشور 10.9 درصد و در استان اصفهان حدود 11.7 درصد است.
به گزارش ایرنا، در این میزگرد، رامش حسینخانی مسوول پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، احمد نیلفروشان مدیر عامل خیریه دیابت اصفهان، ناجی کارشناس اداره سلامت شهرداری اصفهان و الهام عابدی مسوول بخش آموزش خیریه دیابت اصفهان به تبادل نظر پرداختند.
این کارشناسان، تغییر الگو و سبک زندگی، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، اضافه وزن، مصرف دخانیات و سیگار، سابقه فامیلی مثبت، مسائل اجتماعی و فرهنگی، جدی نگرفتن آموزش ها و نبود نظارت کافی بر اجرای قوانین و آیین نامه های موجود را از جمله دلایل شیوع بیماری دیابت در کشور بیان کردند.
این کارشناسان ارائه آموزش های بیشتر از روش های مختلف از جمله رسانه ها، رادیو و تلویزیون، مدرسه ها و اداره ها، نظارت بیشتر بر قوانین و آیین نامه های موجود مانند ورزش کارکنان در اداره ها و جلوگیری از عرضه مواد غذایی ناسالم در بوفه های مدارس و تعیین مالیات برای مواد غذایی که زمینه ابتلا به دیابت را افزایش می دهد مانند غذاهای فوری (فست فود) را از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از افزایش دیابت عنوان کردند.
آنها توجه بیشتر سازمان های بیمه گر برای بیمه کردن تجهیزات مورد نیاز بیماران مبتلا به دیابت جهت کاهش هزینه های آنها را خواستار شدند.
کشورهای خاورمیانه بیشترین رشد شیوع بیماری دیابت در دنیا را دارند.
در زمان حاضر حدود 10.9 درصد از مردم کشورمان به این بیماری مبتلا هستند در حالیکه نرخ شیوع آن در سال 1389 حدود هشت درصد بوده است.
کارشناسان و پزشکان هشدار داده اند که اگر شیوع این بیماری کنترل و از آن پیشگیری نشود در سال های آینده درصد بیشتری از افراد جامعه به آن مبتلا می شوند که علاوه بر تبعات اجتماعی و روحی و روانی، هزینه های سنگینی را نیز به مردم و دولت ها تحمیل می کند.
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
3011 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.