پرونده الکترونیک سلامت ( EHR ) حاوی اطلاعات درمانی و بهداشتی مردم است که به صورت الکترونیکی ذخیره شده و استفاده از آن در بخش های مختلف نظام بهداشت و درمان باعث یکپارچه سازی اطلاعات سلامت، ارتقای خدمات و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور می شود.
محمد شریعتی که برای حضور در اجلاس سراسری معاونان فنی و اجرایی و مدیران گروه توسعه مراکز بهداشت کشور به اصفهان سفر کرده است ، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از حدود 55 میلیون و 300 هزار پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده در بخش بهداشت کشور، 26 میلیون و 500 هزار پرونده متعلق به مردان و 28 میلیون و 800 هزار پرونده متعلق به بانوان است.
شریعتی با تاکید بر اینکه خانه ها و پایگاه های بهداشت آماده هرگونه خدمت رسانی به مراجعه کنندگان زن و مرد هستند، تصریح کرد: این باور در جامعه ما به نادرستی ایجاد شده است که خدمات کمتری برای مردان در مراکز بهداشت کشور ارائه می شود.
رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور با اشاره به اینکه مردان حتی نسبت به زنان نیاز بیشتری به انجام مراقبت های پیشگیرانه و سلامتی مانند اندازه گیری فشار خون و وزن دارند، گفت: ما از همه مردم بویژه مردان دعوت می کنیم که برای دریافت خدمات بهداشت به خانه ها و پایگاه های بهداشت در شهرها و روستاها مراجعه کنند.
شریعتی با بیان اینکه نقش معاونت بهداشت، پیشگیری است، اضافه کرد : برخی مواقع مردم منتظر یک درد یا بیماری هستند تا پس از آن به بخش سلامت مراجعه کنند در حالیکه در عصر جدید مردم باید برای حفظ و ارتقای سلامتی خود در زمان حال و آینده و ارتقای کیفیت زندگی به مراکز بهداشت مراجعه کنند.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اطلاعات کُد ملی 75 میلیون تَن از مردم در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب ) کشور به منظور تشکیل و فعال شدن پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است، ادامه داد : تا کنون حدود 70 درصد پرونده ها برای ثبت اطلاعات و دریافت خدمات بهداشتی با مراجعه مردم به مراکز و خانه های بهداشت، فعال شده است.
وی با بیان اینکه هرچه سطح سواد و احساس نیاز مردم بیشتر باشد، مراجعه به مراکز بهداشتی برای دریافت خدمات و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت افزایش می یابد، افزود: مراجعه به خانه ها و پایگاه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی کشور روزانه 700 هزار تَن است و همه اطلاعات آنها در سامانه سیب به صورت الکترونیکی ثبت می شود.
شریعتی ادامه داد: پس از مراجعه مردم به مراکز بهداشتی، پیامک نظرسنجی برای آنها ارسال می شود که به طور میانگین 17 درصد آنها به این پیامک ها پاسخ می دهند.
وی میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان به خانه ها و پایگاه های بهداشت کشور بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته را 96.5 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار برای ما با وجود برخی کاستی ها و ضعف ها، باعث افتخار است.
قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، همچنین با بیان اینکه پوشش پرونده الکترونیک سلامت در بخش بهداشت در روستاها و شهرهای کوچک به طور تقریبی کامل است، تصریح کرد: این پوشش در شهرهای بزرگ و کلانشهرها کمتر است که برای رفع آن، طرح گسترش در مراکز بهداشت استان ها در حال اجراست.
شریعتی اضافه کرد: در این طرح، استانداردهای مورد نیاز برای هریک از شهرها و روستاها برای چگونگی ارائه خدمات مشخص و بازنگری شده است و خانه ها و پایگاه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی بر اساس آنها فعالیت می کنند.
اجلاس سراسری معاونان فنی و اجرایی و مدیران گروه توسعه مراکز بهداشت کشور روز دوشنبه به همت مرکز بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با هدف بحث و تبادل نظر درباره عناصر اصلی پیشبرد برنامه های تحول حوزه بهداشت و ارائه دوره های آموزشی در هتل آسمان برگزار شد.
3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.