به گزارش ایرنا، سرهنگ دوم پاسدار ' بشیر کیانی نژاد ' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این همایش با حضور بزرگان و معتمدان قبایل مختلف عشایر در شهر ساحلی چادگان برگزار می شود.
وی هدف از برگزاری این همایش را تکریم عشایر استان، بیان خواسته ها و مشکلات این قشر خدوم جامعه بیان کرد و افزود: از این رو در این همایش از کلیه مدیران کل و مسئولان دستگاهها و نهادهای مرتبط با امور عشایر استان از جمله سازمان جهاد کشاورزی، مرتعداری و آبخیز داری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و برخی نهادهای دیگر دعوت شده است.
مسئول بسیج عشایر اصفهان افزود: عشایر خدمات بسیار ارزشمندی به کشور کرده اند ولی تاکنون در قبال ارائه این خدمات آنگونه که شایسته است، خدماتی دریافت نکرده اند.
وی گفت: یکی از مشکلات عشایر کوچ رو، نبود سازمانی به عنوان متولی رسیدگی به ایل روها است زیرا امروز زندگی عشایر ماشینی شده و ضرورت دارد ایل روها برای کوچ عشایر وضعیت مناسبی پیدا کنند.
سرهنگ کیانی نژاد، فقدان خدمات بهداشتی مناسب برای عشایر و حیوانات آنها را از دیگر مشکلات این قشر بیان کرد و افزود: استان اصفهان با همکاری بخش محرومیت زدایی قرارگاه خاتم الانبیای سپاه برای اولین بار اقدام به طراحی و ساخت دستشویی ها و حمام های سیار برای عشایر کوچ رو کرده ولی تعداد آنها بسیار اندک است.
وی گفت: بیمارستان های سیار یکی از نیازهای اصلی عشایر در حوزه بهداشتی است که البته بسیاری از پزشکان نیز در قالب اردوهای جهادی از حضور در این بیمارستان ها استقبال کرده اند ولی زیر ساخت های مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.
مسئول بسیج عشایر استان اصفهان ادامه داد: مشکل های وابسته به خشکسالی، ضرورت تامین امنیت، ضرورت حرکت به سمت علمی شدن دامپروری عشایر، ارائه خدمات دامپزشکی و مسائل مربوط به آموزش و پرورش عشایر از دیگر مشکلات این قشر است.
وی با بیان اینکه مسئولان به این مشکلات آگاهی دارند، افزود: ضرورت دارد ابعاد مختلف این مشکلات شنیده شود و برای برطرف شدن این مشکلات و جلوگیری از بروز مشکلات دیگر از جمله مهاجرت عشایر به شهرها و افزایش معضلات حاشیه نشینی، ارگان های خاصی متولی هر یک از این بخش ها شوند .
مسئول بسیج عشایر اصفهان با بیان اینکه عشایر این استان درحال حاضر حدود یک میلیون راس دام پرورش می دهند، افزود: سالانه 25 درصد گوشت قرمز ، 30 درصد لبنیات و همچنین 25 تن عسل و 24 هزار و 500 متر انواع منسوجات صنایع دستی استان اصفهان توسط عشایر تولید می شود.
در استان اصفهان 52 هزار عشایر کوچ رو و 18 هزار عشایر نیمه کوچ رو و ساکن در سه شهرستان فریدون شهر، چادگان و سمیرم زیست بوم دارند و همچنین پنج هزار نفر از عشایر عرب در منطقه جرقویه اصفهان زندگی می کنند.
در کل کشور 10 هزار شهید متعلق به جامعه عشایری است که از این تعداد 200 شهید از استان اصفهان می باشد.
71340 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.