به گزارش ایرنا، پیگیری برای طرح' تامین آب آشامیدنی فریدن از منابع پایدار' به طور رسمی از اواخر سال 93 به دلیل شدت یافتن مشکلات کیفی و کمی آب در این منطقه کلید خورد.
مکاتبات مکرر فرماندار وقت این شهرستان با مسئولان کشوری و استانی موجب شد این مطالبه مهم در اوایل سال 94 به عنوان یکی از مصوبات مهم استانداری اصفهان به ثبت برسد.
پس از آن، رسول زرگر پور، استاندار وقت اصفهان در سفر به فریدن و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان، نسبت به اجرای این طرح تا پایان سال 94 قول مساعدت داد اما با استمرار مشکلات و موانع؛ اجرای آن به پایان سال 95 موکول شد.
کمال رضایت فرماندار بعدی فریدن که از ابتدای سکانداری در فرمانداری، پیگیری های بعدی پرونده قطور آب آشامیدنی را عهده دار شده بود، در آخرین جلسه شورای اداری سال 95، عدم تامین اعتبار را دلیل اصلی تاخیر در اجرای این طرح بر شمرد و تصریح کرد که تامین اعتبار از تخصیص آب مهمتر است.
در همین جلسه، علیرضا راد مشاور طرح و از مهندسان شرکت جامع کار سپاهان اصفهان دلیل تاخیر در اتمام مرحله مطالعاتی آن را اضافه شدن شهرستان های دیگر به این طرح بیان کرد.
وی افزود: ابتدا تصمیم بر این بود که طرح آبرسانی فقط برای شهرستان فریدن اجرایی شود اما در ادامه تعدادی از شهرها و روستاهای شهرستان های فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت اضافه شدند و این موضوع باعث شد که مرحله مطالعاتی طرح طول بکشد.
به گفته وی سامانه انتقال آب از چشمه لنگان فریدونشهر، 2 شهر داران، دامنه و 28 روستای شهرستان فریدن، شهر بوئین میاندشت، افوس و 42 روستای شهرستان بوئین میاندشت، شهر برف انبار، فریدونشهر، و هشت روستای شهرستان فریدونشهر و شهر چادگان، رزوه و 20 روستای شهرستان چادگان را پوشش می دهد.
مشاور اجرای این طرح در آن زمان، نیاز آبی تصویب شده برای مناطق زیر پوشش این سامانه آبرسانی را حدود 10 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
وی ادامه داد : در این طرح مصوب شده است که 5.6 میلیون متر مکعب از این نیاز آبی با اجرای طرح آبرسانی پایدار و مابقی با استفاده از منابع آبی منطقه تامین شود.

**انتظار به اعتراض رسید
روزها از پی هم آمدند و گذشتند و در این فاصله، مسئولان شهرستان بارها در جلسات مختلف بر ضرورت اجرایی شدن این مطالبه تاکید کردند، اما فرجام مبهم این طرح کلان و حیاتی موجب شد در روزهای منتهی به اتمام مدیریت زرگرپور، استاندار سابق اصفهان،به گزارش ایرنا مردم این مناطق با تشکیل کمپین پنج هزار نفری ' آب آشامیدنی سالم حق مسلم ماست' صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان استانی و کشوری برسانند.

**وزارتخانه آب داد
همزمان با این که مردم و مسئولان شهرستان، با اتفاق نظر و پیگیری های تیزبینانه، در انتظار شفافیت برای فرجام این طرح بودند، کمال رضایت فرماندار وقت فریدن و اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی روز سوم آبان ماه سال گذشته خبر از تصویب قطعی این طرح در وزارت نیرو دادند.
ترکی در این باره اظهارداشت: معاون وزیر نیرو و مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان در تماسی با اینجانب؛ تخصیص اعتبار این طرح از سوی وزارت نیرو را اطلاع دادند.
با انتشار این خبر موج عظیمی از مسرت و خوشحالی بین مردم این مناطق به وجود آمد تا آنکه مطالبه گری در این خصوص همچنان تا به امروز ادامه پیدا کرد.

**اختصاص 20 میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت ها
طرحی که در 16 خرداد 95 تصویب شده بود و مراحل نهایی خود را طی می کرد در 13 شهریور همان سال با اضافه شدن 2 شهرستان چادگان و فریدونشهر وارد مرحله جدید شد و نیاز به اصلاح و تغییر داشت.
پس از این مرحله کار با جدیت دنبال شد و در حدود سه ماه در آذرماه سال 95 طرح جدید با در نظرگرفتن شهرستان های چادگان و فریدونشهر برای تایید به وزارت نیرو ارسال شد.
این طرح حدود یک ماه پس از تصویب قطعی، در 27 دی سال 95 در دفتر مطالعات و بررسی های فنی آب و فاضلاب کشور تایید و برای انجام مقدمات اولیه به مسئولان استان اصفهان ابلاغ شد.
استاندار وقت اصفهان در اوایل فرودین 96، دستگاه های ذیربط را مکلف به پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نمود و مقرر شد اختصاص اعتبارات ملی برای اجرای این طرح پیگیری شود.
با ادامه پیگیری ها با هدف سرعت بخشی در اجرای طرح، مقرر شد بخشی از بودجه مورد نیاز از اعتبارات ملی و بخشی نیز از طریق اعتبارات مختص شهرستان تامین شود بنابراین به دستور کمال رضایت فرماندار سابق فریدن، اولویت اختصاص بودجه به ادارات مرتبط با این طرح داده شد.
همچنین با توجه به محدودیت های اعتباری فریدن مقرر شد که از اعتبارات تنش آبی (اعتبارات ویژه برای شهرهایی که تنش آبی دارند) برای کمک به این شهرستان استفاده شود.
در نهایت در پس اعتراضات مجدد مردم ، استاندار وقت 20 میلیارد ریال در اواخر مهرماه سال 96 ، جهت احداث و تکمیل مخازن داران - دامنه و بخش های نیمه کاره اختصاص داد.

**اما و اگرهای کارشناسی؛ بهانه ای دیگر
در حالی که مردم این منطقه، روزها را با رویای آب آشامیدنی پایدار و سالم می گذراندند و تصور می کردند مراحل اجرای طرح آغاز شده است؛ کمال رضایت فرماندار وقت در اوایل آبان ماه سال گذشته، از بروز یک مانع بر مسیر اجرای طرح خبر داد که جلای شادمانی را از چهره مردم این مناطق زدود.
وی که از این مانع به 'اما و اگرهای کارشناسی' تعبیر کرد در این خصوص گفت: تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد یک امای به حق است که خوشبختانه به نفع مردم و شهرستان تمام می شود.
به گزارش ایرنا، رضایت در توضیح این مطلب بیان کرد: مساله این است که برآوردهای کمی و کیفی از آب های زیرزمینی منطقه در سال 90 مشکلی را در خصوص آب آشامیدنی و منابع آن در منطقه نشان نمی دهد و کارشناسان بر اساس گزارش های همان زمان می گویند که آب در فریدن به طور کامل مهیاست و شهرستان نیاز به تامین آب پایدار ندارد.
این فرماندار افزود : این در حالی است که چاه های منطقه از سال 93 خشک شده و آب موجود در اکثر چاه های زنده نیز نیتراتی و غیر سالم است و این حقیقتی است که وجود دارد؛ بنابراین مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند و بدانند این اما و اگرها گرچه موجب کندی اجرا می شود اما خللی را در اصل موضوع که لزوم بهره مندی از منابع آب پایدار است ایجاد نمی کند.
رضایت در این گفت و گو افزود : شرکت مدیریت منابع آب درخواست آمار و گزارش های جدید درباره آخرین وضعیت منابع آبی منطقه داشته و مقرر شده است این موضوع ظرف مدت یک ماه بررسی و به شرکت مهندسی منابع آب ایران گزارش شود.
وی خاطرنشان کرده بود: کمبود آب، افت شدید سطح سفره های زیر زمینی، خشک شدن چاه ها و منابع آبی و نیز نیترات بالای آن ها موضوعاتی است که به دقت رصد خواهد شد.

** سنگ اندازی در مسیر آب
بهانه تراشی برای اجرای طرح موجب واکنش صریح اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت شد.
وی در این خصوص بیان کرد: فرم هایی با عنوان فرم 23 مرتبط با این طرح وجود دارد که قرار بوده قبل از تخصیص آب تکمیل شود اما در خلال رای اعتماد به وزیر نیرو، تخصیص آب بدون پر کردن این فرم ها صورت می گیرد و اکنون که مساله پر کردن این فرم ها به میان آمده حرف هایی می شنویم که نشان دهنده دور زدن طرح تامین آب این منطقه است.
ترکی در آن زمان تصریح کرد: مسئولان می گویند که آب تخصیصی در این طرح، از آب شیرین چاه های موجود در منطقه تامین شود در حالی که این بر خلاف اهداف طرح اصلی است چرا که این تخصیص از منابع پایدار داده شده و قطعی است و همه این سنگ اندازی ها و دور زدن ها یک کارشکنی است که با صراحت و قاطعیت پیگیری می شود و چنانچه مطالبه مردم در تامین آب از منابع پایدار بر اساس طرح اولیه و پیش بینی شده تحقق نیابد مدیران منتظر ورود خشمگینانه مردم و مسئولان شهرستان باشند.

**فریدن؛ تشنه بر جوار چشمه
اکنون با آنکه حدود چهار سال از وعده شیرین آب می گذرد فرجام این مطالبه مهم در ذهن مردم همچنان گل آلود است.
این در حالی است که شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در منطقه ای واقع شدند که منشا چهار رودخانه مهم کشور شامل قمرود، دز، کارون و زاینده‌رود است.
همین موضوع موجب شد که تازه ترین اقدامات برای آبرسانی پایدار به فریدن در جلسه اخیر شورای اداری این شهرستان که با سفر محمد علی شجاعی، معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری همزمان شده بود، به طور دقیق مرور و موشکافی شود.
در این جلسه که جمعی از مدیران کل استانی از جمله مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، آب منطقه ای و آبفار حضور داشتند، ابعاد تازه ای از این موضوع آشکار می شود.

**شهرتی که رنگ باخت
سید تقی معین الدینی فرماندار فعلی فریدن، در این جلسه به صراحت از حقیقتی تلخ سخن گفت که تمام سنگ اندازی ها، خوش باوری ها و بهانه جویی ها را به حاشیه راند.
وی در جمع مسئولان بلند پایه استانی هشدار داد که بر خلاف تصور عموم، فریدن با کاهش شدید منابع آبی مواجه؛ و شهرت آبخیز بودن این منطقه رنگ باخته است.
معین الدینی با بیان این که منابع آبی منطقه به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی با چالش جدی رو به رو شده است، افزود: در سال جاری از 30 هزار هکتار مزارع این شهرستان تنها حدود 15 هزار هکتار زیر کشت رفته است.
نماینده عالی دولت در شهرستان با اشاره به پیشینه شغلی مردم منطقه در بخش کشاورزی، افزود: افت منابع آبی درآمد زایی مردم این منطقه را با مشکل رو به رو کرده است.
معین الدینی با بیان این که امکانات اولیه نظیر آب، زیربنای استقرار صنایع و جذب سرمایه گذار است، افزود : بی توجهی به این مطالبه فرصت های اشتغال در بخش صنعت را از بین می برد.
وی هشدار داد گرچه در زمان حاضر مشکلات کیفی و کمی آب آشامیدنی در شهر و روستاها مدیریت شده است، اما استمرار خشکسالی و افت شدید منابع آبی، اهمیت اجرای طرح را دو چندان کرده است.
معین الدینی هم چنین در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای سرعت در اجرای طرح در شهرستان گفت: روند احداث مخازن موردنیاز در شهرهای داران و دامنه، اصلاح شبکه های آب رسانی، تهیه طرح مسیرهای تعیین شده و محل های لوله گذاری شده و احداث و تکمیل مجتمع های آب رسانی روستاها به نحوی انجام گرفته است که زیر ساخت لازم برای اجرای این طرح کلان مهیا شود.

**جریان آب، بن بست نمی شناسد
حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی امام جمعه شهر داران در این جلسه با بیان این که هر گونه کوتاهی در مساله تامین آب آشامیدنی فریدن، واکنش صریح مردم را در پی خواهد داشت، افزود: زمزمه‌ هایی وجود دارد که برخی گفته‌اند بخشی از این منابع آب پایدار را می‌توان از چاه‌های آب تامین کرد؛ یعنی منبع پایدار برای تامین آب لحاظ نشود اما به صراحت می گوئیم تمام 5.6 میلیون متر مکعب آب تخصیصی به فریدن بر اساس مصوبه پیشین باید از منابع پایدار محقق شود.
امام جمعه شهر داران اضافه کرد : حقیقت آن است مردم برای حل مشکلات صبورند و اهالی فریدن از آزمون صبر سربلند بیرون آمدند اما مساله ای که زمینه بروز نارضایتی را فراهم می کند، اعمال سیاست های تبعیض آمیز و منتظر نگه داشتن آنان است.

**هزار راه نرفته برای تامین اعتبار طرح
اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در این جلسه عدم اختصاص بودجه لازم برای این طرح را مهمترین عامل تعویق اجرای آن دانست و افزود: با اتفاق نظر مسئولان شهرستان و با توجه به این که کلنگ زنی به خودی خود سودی نداشت؛ و نیز به دلیل عدم اختصاص اعتبار و مردد بودن وزارت نیرو، از افتتاح این طرح در زمان مقرر خودداری شد.
اکبر ترکی با بیان این که برخی مسئولان در استان و کشور در بحث آب آشامیدنی کارشکنی می کنند، اعلام کرد: وقتی دولت با اجرای طرح موافق است و بیشتر مسئولان بر انجام آن اتفاق نظر دارند پس مشکل کجاست؟
این نماینده با بیان این که تصویب این طرح پس از کش و قوس های فراوان و با مطالبه گری صریح مردم و ورود مجدانه مسئولان بومی به سرانجام رسیده است، افزود: اگر مسئولان بالا دستی بخواهند می توانند با چند راه حل ساده زمینه تامین اعتبار اولیه برای کلنگ زنی این طرح را فراهم کنند.
به گفته وی برای اجرای این طرح در جدول 20 بودجه 97 ، اعتبار در نظر گرفته شده است.
ترکی با بیان این که رهبر معظم انقلاب مجوز برداشت 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ارزی برای آبرسانی روستاها را صادر کردند، افزود: با توجه به اینکه روستاهای شهرستان ‌های حوزه انتخابیه شامل این اعتبار می‌شود تاکنون هیچ‌ گونه تخصصی از این محل برای سرعت در آبرسانی مناطق زیر پوشش طرح انجام نشده است.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با اشاره به ضرورت اصلاح موارد مربوط به مجوز ماده 23 قانون توزیع عادلانه آب، افزود: یکی دیگر از موانع اجرای طرح این است که سامانه برنامه ریزی بودجه برای اعلام این بند مسدود است.
وی تصریح کرد : در راستای تکمیل این طرح، رایزنی هایی با مسئولان کشوری برای بازگشایی این سامانه انجام خواهیم داد.
' بر اساس بند 23 قانون توزیع عادلانه آب، آیین‌نامه مربوط به درخواست مصرف آب و صدور پروانه استفاده از منابع آب مذکور در ماده یک این قانون باید حاوی کلیه مقررات و‌شروط و تعهدات لازم باشد و ضمناً در پروانه مصرف معقول آب تاریخ شروع و اتمام تأسیسات اختصاصی آب و تاریخ استفاده از آن باید قید گردد.'
ترکی با بیان این که پیگیری های انجام شده در فواصل منظم به اطلاع مردم خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در تازه ترین پیگیری صورت گرفته مقرر شده است سرجمع اعتبارات طرح تامین آب پایدار از محل اعتبارات جدول 20 بودجه 97 و در مراحل بعد با مشارکت شرکت مهندسی آبفای کشور، آب و فاضلاب شهری و روستایی استان و رایزنی با مسئولان عالی رتبه کشوری تامین شود.
ترکی با بیان این که طرح آب آشامیدنی فریدن در مقایسه با طرح بازچرخانی آب در زاینده رود بسیار کوچک تر و آسان تر است، افزود : تبعات بحران آب در اصفهان برای ما قابل درک است بنابراین در حد توان برای اجرای طرح بازچرخانی آب در زاینده رود همراهی می کنیم؛ اما مسئولان بگویند چگونه برای طرح بازچرخانی آب زاینده رود در حالی که در بودجه 97 ردیفی ندارد، به این سرعت پیمانکار مشخص می شود حال آنکه همچنان به مطالبه چندین ساله مردم 4 شهرستان غرب استان بی توجهی می شود؟
این نماینده مجلس با بیان این که 6 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز طرح آبرسانی پایدار فریدن در مقایسه با 60 میلیون مترمکعب طرح بازچرخانی آب رقم زیادی نیست، افزود: مردم فریدن تبعیض را به هیچ عنوان تحمل نمی کنند و تا این زمان نیز با ورود و مداخله مسئولان بومی آرام نشسته اند.
اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با تاکید بر این که گام اجرایی طرح تامین آب فریدن از منابع پایدار به طور دقیق و مستمر پیگیری می شود، افزود: مشکل اصلی این طرح بحث تامین اعتبار آن است که با توجه به اقدامات انجام شده و نیز با تعامل مسئولان مربوطه موانع موجود به راحتی قابل حل است و امیدواریم در این زمینه به نتایج خوبی برسیم.

**یک قدم فراتر؛ شاید چشمه خشک شود
به گفته مسوولان امر در زمان حاضر 70 روستای شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با مشکلات کمبود آب روبرو است و آب آشامیدنی 30 روستا با تانکر تامین می ‌شود.
گرچه اکنون مشکلات کیفی و کمی آب با نصب دستگاه های نیترات زدا، آبرسانی سیار و اضافه کردن چاه جدید به شبکه های آبرسانی به طور موقت برطرف شده است، اما حقیقت آن است که افت شدید منابع آبی محلی به زودی موجب افزایش بیشتر سطح نیترات خواهد شد و این مساله نگرانی مردم را دو چندان کرده است.
همچنین مسئولان بومی به پایداری آب منابع محلی در صورت استمرار این شرایط جوی تردید دارند این در حالی است که به گفته سیاوشی امام جمعه شهر داران، بیش از 400 میلیون متر مکعب آب برای اولویت های غیر آشامیدنی استان های دیگر از اصفهان خارج می شود.
از طرفی استمرار خشکسالی و کاهش نزولات جوی، میزان خروجی منابع پایدار موجود در منطقه از جمله چشمه لنگان فریدونشهر را با تهدید جدی رو به کرده است؛ به طوری که عده ای از کارشناسان معتقدند در آماده سازی زیرساخت های آبرسانی پایدار به هر نقطه از استان باید این نکته را لحاظ کرد که ممکن است روزی منابع پایدار فعلی خشک شود.
آنها معتقدند آماده سازی زیرساخت های آبرسانی پایدار باید به نحوی باشد که در صورت خشک شدن منابع پایدار محلی، امکان اضافه کردن این مناطق به طرح ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به استان های مرکزی و کویری کشور وجود داشته باشد.
طرح انتقال آب خلیج فارس با صرف بیش از 18 هزار میلیارد ریال اعتبار با مشارکت 9 بانک در قالب یک کنسرسیوم در دست اجرا و قرار است در سال 98 به بهره برداری برسد.
در زمان حاضر استان های واقع در مرکز ایران از جمله اصفهان ، یزد ، قم ، سمنان با کم آبی جدی مواجه هستند که خشکسالی یک دهه اخیر ناشی از تغییر اقلیم بر شدت این چالش افزوده است.
در طرح تامین آب آشامیدنی شهرستان فریدن از منابع پایدار، نیاز آب شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت تا افق 1425 به میزان 9.2 میلیون متر مکعب در قالب تامین آب از منابع مختلف از جمله حوضه آبریز زاینده رود مورد تایید قرار گرفته است.
با اجرای این طرح هفت شهر و 97 روستا در سطح این چهار شهرستان زیر پوشش آبرسانی پایدار در بخش آشامیدنی قرار می گیرند.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و170 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
گزارش از: فاطمه زمانی
/6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.