به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام روز شنبه روابط عمومی دانشگاه کاشان مجتبی شریعتی نیاسر در جمع اعضای شورای این دانشگاه بیان کرد: ساماندهی آموزش عالی از اولویت های این وزارتخانه است و ساماندهی تشکیلاتی و سامان یافتگی دانشگاه ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد که باید به جریان بیفتد.
وی با تاکید بر صرفه جویی در دانشگاه ها افزود: باید رشته هایی که نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی داشته و فاقد کارایی لازم هستند، جمع شوند و کوچک سازی نظام های مدیریتی را به دنبال گستردگی تشکیلاتی، مورد توجه قرار دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: توانمندی علمی بسیار بالایی در دانشگاه ها وجود دارد که به علت پراکندگی درست استفاده نمی شود اما باید برای استفاده از این ظرفیت ها جهت رقابت در سطح بین الملل برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
وی گفت: طرح ساماندهی دوره های تحصیلی و مهارت افزایی از جمله سیاست های مهم وزارت علوم است که در دانشگاه ها اجرا می شود چرا که قدرت علمی تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی است.
شریعتی نیاسر اظهار کرد: دانشگاه ها باید با همفکری، همراهی و ارائه راهکارهای مناسب بکوشند تا کشور را از مشکلات کنونی نجات دهند تا از جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیاییم.
وی با اشاره به رشد بی رویه موسسه های آموزش عالی و رشته های تحصیلی تصریح کرد: دانشگاهیان باید به این مسئله بیاندیشند و راهکارها، راهبردها و فعالیت های مورد نیاز را تعریف کنند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ماموریت گرایی دانشگاه ها را نیز از دیگر سیاست های این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: انتظار می رود تا دانشگاه ها در راستای شرایط اقلیمی و منطقه ای فعالیت ها و اولویت ها را اعلام کنند.
وی ادامه داد: نظام سطح بندی دانشگاه ها نیز بر این اساس تعریف شده تا قرار گرفتن دانشگاه ها در سطح محلی، ملی و بین المللی و تحقق آن در گرو تلاش همه استادان و مجموعه دانشگاهیان باشد.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: دانشگاه ها باید مولفه های پیوست شغلی، ماموریتی و نیازهای منطقه ای را برای توسعه مورد توجه قرار دهند تا بتوان از سرمایه ها استفاده بهینه کرد.
وی به جمعیت دانشجویی چهار میلیون نفری کشور اشاره کرد و گفت: نزدیک به 100 هزار دانشجوی دکترا داریم که باید به افق شغل این تعداد دانشجو و ظرفیت جذب آنها در دانشگاه ها به عنوان عضو هیات علمی نیز توجه شود.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظرفیت هیات علمی در دانشگاه ها را سالانه نزدیک به چهار هزار نفر عنوان کرد و یادآور شد: این در حالی است که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال 24 هزار نفر است و نزدیک به 20 هزار نفر دانش آموخته هم تحویل جامعه می شود.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.