پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رییس دادگستری استان هرمزگان خبر داد؛

استان هرمزگان ایرانی فاقد شناسنامه ندارد

یکی از معضلات برخی استان های مرز نشین وجود افرادی است که فاقد شناسنامه هستند. این افراد که بیشترشان در روستاها و مکان های دور افتاده زندگی می کنند به دلایل مختلفی فاقد شناسنامه هستند. در سفری که خبرنگاران به استان هرمزگان داشتند. نشستی صمیمی با رییس دادگستری استان هرمزگان داشتند و درباره افراد فاقد شناسنامه در این استان پرسیدند.

به گزارش جماران، مجتبی قهرمانی – رییس کل دادگستری استان هرمزگان -  در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این باره گفت: با توجه به دستور اکید ریاست معظم قوه قضائیه در تاریخ 27 دی ماه 1400 مبنی بر حل مشکل افراد فاقد شناسنامه ، دستگاه قضائی استان با مکاتبه با نهادهای ذیربط همه را ملزم کرد که به قید فوریت و به صورت ویژه ، افراد فاقد شناسنامه در استان را شناسایی و مشکلات پیش روی صدور شناسنامه برای این افراد را حل کنند.

رییس دادگستری استان هرمزگان در ادامه گفت: بر اساس گزارش اولیه دریافتی از اداره کل ثبت احوال استان هرمزگان ، آمار افراد فاقد شناسنامه در این استان 113 نفر اعلام شد که از این تعداد ؛ 71 نفر پدرانشان دارای شناسنامه و ایرانی الاصل بودند و 42 نفر دیگر نیز پدرانشان هم شناسنامه نداشتند اما اثبات شده بود که ایرانی هستند که پس از بررسی های انجام شده مشخص گردید ؛ فرآیند رسیدگی به وضعیت این افراد به دلایلی از جمله دشواری هایی نظیر آزمایشگاه دی ان ای این افراد بود که صرفا در مرکز استان انجام می شد و همین دشواری ها فرایند صدور شناسنامه برای این افراد را دشوار کرده بود.

او افزود: بر همین اساس و در جهت جلوگیری از وقفه در فرآیند صدور شناسنامه این افراد طبق هماهنگی با آزمایشگاه ژنتیک بندرعباس مقرر گردید ؛ جهت انجام آزمایش DNA و جهت اخذ نمونه و انجام آزمایشات مورد نظر معرفی شدند .با این حال به دلیل هزینه بالای این آزمایش و شرایط مالی این افراد، تصمیم بر این شد که این آزمایش به صورت رایگان انجام شود. ضمن این که برخی افراد که در روستاها و نقاط دور افتاده قرار داشتند امکان مراجعه به بندرعباس را نداشتند و مقرر شد ؛ اخذ نمونه و انجام تمامی آزمایشات، بدون دریافت هزینه از ایشان و به صورت رایگان و در محل سکونت انجام شود.

به گفته قهرمانی، با هماهنگی های انجام شده دو گروه نمونه گیر به سه منطقه «میناب، سیریک و جاسک» که اعزام شوند. این اتفاق افتاد و در شهر تیرور از توابع میناب 34 فقره شناسنامه برای افراد صادر گردید. در بخش لیردف از توابع جاسک هم 42 شناسنامه صادر گردید و در کل  پرونده افراد فاقد شناسنامه در استان هرمزگان (به جز 3 الی 4 مورد خاص) ، با صدور حدوداً 163 فقره شناسنامه ، به طو ر کامل مختومه شده است.

البته ده نفر هم بودند که فاقد شناسنامه بودند و درخواست صدور شناسنامه داشتند اما به دلیل عدم احراز هویت ایرانی، برای آنها شناسنامه صادر نشد.

 قهرمانی گفت: ما در مواردی که در این زمینه مشاهده کردیم برخی موارد جالب بود مثلا فردی بود که فرزند و نوه داشت و هیچ کدام شناسنامه نداشتند و این برای همه آنها مشکل ساز شده بود مثلا در روستای جعفرآباد واقع در دهستان چراغ آباد بخش توکهور شهرستان میناب ، یک فرد 63 ساله فاقد شناسنامه ، دارای 3 فرزند بوده که ایشان نیز دارای فرزند می باشند (3 نسل فاقد شناسنامه) که با توجه به پیگیری های بعمل آمده و اقدامات انجام شده به صورت مرحله ای برای همه آنها شناسنامه صادر شد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا مطمئن هستید که دیگر هیچ ایرانی شناسنامه ندارد؟ گفت: بررسی های ما نشان می دهد که هیچ فردی با هویت ایرانی در استان هرمزگان نیست که دیگر شناسنامه نداشته باشد، اما اگر موردی باشد حتما آن را بررسی خواهیم کرد.

قهرمانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید آیا یارانه  این افرادی که تازه صاحب شناسنامه شده اند برقرار شده است؟ گفت: این افراد برای دریافت یارانه و طی مراحل اداری و قانونی جهت بهره مندی از یارانه نقدی هیچ مشکلی ندارند و به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.