پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

/ گزارش سفر خبرنگاران به استان هرمزگان /

ایران صاحب بزرگترین نخلستان «مجول» جهان می شود؟

در میان انواع خرماهایی که در جهان تولید می شود یک خرما هست که طرفداران زیادی دارد و آن خرمای مجول است.

در میان انواع خرماهایی که در جهان تولید می شود یک خرما هست که طرفداران زیادی دارد و آن خرمای «مجول» است.

به گزارش خبرنگار جماران، خرمای مجول از نظر شکل و اندازه و طعم متفاوت از سایر خرماهاست و البته برای آن خاصیت های دارویی هم عنوان کرده اند. حالا جالب است که بدانید به زودی بزرگترین مزرعه خرمای مجول در استان هرمزگان به بهره برداری خواهد رسید.

این نخلستان بزرگ در منطقه بشاگرد و به وسیله هلدینگ هواپیمایی ماهان ساخته می شود طرح احداث بزرگترین نخلستان "مَجول" دنیا در دشت پُلپلک شهرستان بشاگرد توسط هلدینگ کشاورزی شرکت هواپیمایی ماهان، به مساحت افزون بر 2200 هکتار، با کشت تعداد 300 هزار اصله نهال، 2000 هکتار جنگلکاری، 35 هزار هکتار آبخیزداری و با ایجاد فرصت شغلی جهت اشتغال 4000 هزار نفر، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم، در راستای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی این منطقه محروم است.

با توجه به بازار بزرگ و جذاب این نوع خرما به نظر می رسد  ساخت این نخلستان می تواند یک گام بلند در جهت توسعه منطقه بشاگرد و رفع محرومیت از این منطقه باشد اما آیا همه چیز به همین سادگی است؟

واقعیت این است که با انتشار خبر ساخت این نخلستان موجی از نگرانی در منطقه ایجاد شد نگرانی مردم منطقه بی دلیل نبود آنها اولا معتقد بودند که هلدینگ کشاورزی بدون هیچ هماهنگی زمین های مردم محلی را متصرف شده است و نیز آبی که برای این نخلستان استفاده می شود و از سد چگین تامین خواهد شد منجر به کاهش سهم آب روستاییان منطقه خواهد شد.

بر همین مبنا گزارش هایی مبنی بر چندین بار زد و خورد و حمله به کارگاه ساخت این نخلستان منتشر شد. و این مسئولان محلی را بر آن داشت تا هر چه زودتر و قبل از بغرنج تر شدن به ماجرا ورود کنند.

 

بومیان مدعی هستند؛ که حدود ۸۰۰ هکتار از زمین های این طرح، با داشتن اسناد قدیمی و آثار کشاورزی، متعلق به مردم بومی منطقه می باشد و شرکت سرمایه گذار، بدون گفتگو با آنها، اقدام به تخریب آثار کشاورزی قدیمی و تسطیح اراضی نموده و این در حالیست که هنوز زمین به آنها واگذار نشده است.

دادگستری استان هرمزگان با حضور در محل و برآورد خسارت های وارد شده توسط مهاجمان به کارگاه ساخت نخلستان همچنین با بزرگان محلی و معترضان دیدار و گفتگو کرد.

پس از این جلسه باز هم تعدادی از اشرار با حملات شدیدترین به کارگاه یک خودروی نیسان را ربودند و یک وانت مزدا را نیز به آتش کشیدند و در پی این اقدامات نیروی انتظامی با حکم قضایی 4 نفر از مسببان این تعرضات را دستگیر کرده و پس از این اتفاق رییس دادگستری استان به همراه تعدادی از مقامات امنیتی و انتظامی ضمن حضور در منطقه با تعدادی از معترضان دوباره دیدار و گفتگو کردند و پس از آن بازداشت شدگان با امان نامه و در جهت کاهش تنش آزاد شدند.

و در نهایت با تشکیل یک جلسه با حضور مقامات محلی و نیز ریش سفیدان منطقه و مدیران کارگاه ساخت نخلستان تصویب شد که  یک تیم کارشناسی از نمایندگان منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و ثبت اسناد استان هرمزگان زمین های زیر کشت نخلستان را بررسی و احصا کنند و اگر زمینی از مردم در این منطقه واقع شده گزارش آن را به دادگستری اعلام کنند.

در صورت اثبات وجود زمینی در این منطقه به سه روش باید موضوع حل شود اول این که معارضان باید از طریق قانون در جهت اثبات مالکیت شان اقدام کنند و در صورتی که اثبات شد هلدینگ با تشکیل تعاونی برای افرادی که دارای مستثنیات در محدوده دو هزار هکتاری هستند اقدام کند و یا معوض آماده به کشت تسطیح شده در اختیار معارضان قرار گیرد به شرط آن که ادعای مالکیت بر زمین های داخل محدوده را منتفی نمایند.

همچنین هلدینگ سازنده نخلستان باید طوری در تامین آب نخلستان خود اقدام کند که منجر به کاهش مقدار روان آب جاری در نهرهای منطقه و نیز سد جگین نگردد تا کشاورزان در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

در سفری که برخی خبرنگاران به استان هرمزگان داشتند ، مجتبی قهرمانی رییس دادگستری استان هرمزگان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران محلی درباره نارضایتی برخی افراد از این پروژه گفت: این یک پروژه بزرگ است که می تواند منطقه بشاگرد را از محرومیت خارج کند. معترضانی که مدعی داشتن زمین در این محدوده هستند اگر مدارکی دال بر ادعایشان دارند می توانند آنرا ارائه کنند و ما در اسرع وقت آن را رسیدگی خواهیم کرد اما واقعیت این است که در پروژه های بزرگ این چنینی ممکن است مشکلاتی هم باشد که تلاش ما حل این مشکلات است.

او گفت: این نخلستان با سرمایه گذاری یک هلدینگ بزرگ راه اندازی می شود و در صورت بهره برداری بزرگترین نخلستان خرمای مجول در جهان خواهد بود و مسئولان استان از ساخت این نخلستان استقبال می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.