حسین حاجی رحیمی روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا،افزود: بخش خصوصی به صورت حقیقی و یا حقوقی می تواند در زمینه ایجاد شهرک های کشاورزی درقم مشارکت کند که درهمین رابطه تاکنون سه متقاضی آمادگی خود را اعلام کرده اند و درصورت تایید استعلام های لازم،این اشخاص می توانند فعالیت خود را در زمینه ساخت شهرکهای کشاورزی، آغاز کنند.
وی گفت: بهره برداران بخش خصوصی می توانند درنزدیکی روستاهای استان نسبت به تاسیس شهرک های کشاورزی اقدام و در همین راستا از تسهیلات درنظر گرفته شده برای ایجاد اشتغال پایدار روستائیان استفاده نمایند.
وی بیان کرد: تاسیس شهرک های کشاورزی در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی باعث افزایش بهره وری و ارزش افزوده اقتصادی برای فعالان عرصه کشاورزی قم می شود و می تواند نقش مهمی در مدیریت استفاده از منابع آبی به عنوان مهمترین دغدغه مسئولان استان داشته باشد.
وی ادامه داد: با وجود کاهش منابع آبی و تنش های اقلیمی به وجود آمده طی سال های اخیر، کشاورزان قمی باید با روش های سنتی کشت گیاهان خداحافظی کنند و با استفاده از روش های نوین آبیاری و بهره گیری از گونه های گیاهی سازگارباآب و هوای قم به فعالیت خود ادامه دهند که درهمین رابطه شهرکهای کشاورزی بسترهای مناسبی برای پایه گذاری تغییرات مورد نیاز این بخش به حساب می آیند.
حاجی رحیمی گفت: احداث شهرک های کشاورزی که با تعداد زیادی از بهره برداران این بخش در ارتباط است باید با مطالعات کامل انجام شود، در این زمینه لازم است که آب و خاک منطقه مورد بررسی قرار گیرد، وضعیت هوا و محیط زیست محل احداث پایش شود و اقتصادی بودن اجرای طرح در منطقه مورد نظر، مورد ارزیابی کارشناسان قرار گیرد.
وی افزود: شهرک های کشاورزی به دلیل رعایت مسائل کارشناسی، امکان فعالیت بهره برداران بخش کشاورزی را با بالاترین سطح کیفیت فراهم می کند و به دلیل استقرار واحدهای تولید کننده و عرضه کننده در این شهرک ها، زنجیره کاملی از فرآیند تولید و توزیع محصولات کشاورزی در یک مکان مشخص شکل می گیرد که این مساله موجب سودآوری بیشتر می شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.