به گزارش خبرنگار ایرنا، خاک حاصلخیز و آب و هوای مساعد و سبزی مزرعه چغندرقند نوید سالی پرمحصول را برایش به ارمغان می آورد، دلش را به برداشت چغندرها و برکت محصولش خوش کرده بود اما متاسفانه هنوز چشمان مضطرب کشاورز چغندرکار چشم به راه دریافت طلب و دسترنج سال گذشته خود است.
کشاورزی مهمترین ظرفیت شهرستان سلسله محسوب می شود و اقتصاد اغلب مردم منطقه مبتنی بر کشاورزی است و هرساله بخش عمده ای از اراضی کشاورزی شهرستان به کاشت این محصول استراتژیک اختصاص می یابد.
یکی از کشاورزان چغندرکار شهرستان سلسله در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: ما کشاورزان درآمد روزانه یا ماهانه ای نداریم و تنها از طریق همین کشاورزی امرار معاش می کنیم، بنابراین نیازمند پرداخت به موقع مطالبات خود هستیم اما بعد از گذشت حدود یکسال هنوز مطالبات خود را از پیمانکاران نگرفته ایم.
هیبت الله همتی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل اینکه پولی در دستمان نیست اغلب به صورت نسیه بذر و کود و سم مورد نیاز خود را تهیه می کنیم، تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که پیش روی برداشت این محصول وجود دارد اغلب کشاورزان محصول خود را به پیمانکارانی که در این راستا فعالیت دارند می دهند و وقتی برای طلب خود به آن ها مراجعه می کنیم می گویند هنوز کارخانه پولی پرداخت نکرده است.
یکی دیگر از کشاورزان چغندرکار شهرستان در این باره گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات چغندرکاران مهم ترین مشکل کشاورزان چغندرکار شهرستان است، اغلب مردم الشتر کشاورز هستند و یکی از محصولات مهم آنها همین چغندرقند است.
محسن مروتی افزود: چغندر محصولی است که باید روزها و شب های زیادی به پای آن زحمت کشید تا محصولی مرغوب و باکیفیت به بار بنشیند اما متاسفانه تاخیر و تعلل در پرداخت طلب کشاورزان همه این زحمت ها و خون دل ها را به جان خسته کشاورز چند برابر می کند.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان ستون های اقتصاد جامعه هستند، عنوان کرد: متاسفانه چند سالی است که تحویل نگرفتن به موقع محصول برداشت شده و پرداخت نکردن طلب چغندرکاران باعث مشکلات جدی برای کشاورزان شده اما تاکنون شاهد اقدامات مناسبی در این راستا نبوده ایم.

** چغندرقند یک محصول پر اهمیت و استراتژیک محسوب می شود
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سلسله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: چغندرقند به لحاظ نقشی که در تناوب زراعی دارد در کنترل علفهای هرز و افزایش عملکرد غلات بعداز کشت چغندرقند بسیار با اهمیت است.
اصغر حسینی افزود: همچنین چغندرقند فراورده های جانبی بسیار زیادی دارد که برای نمونه با تولید تفاله، برای دام خوراک مهیا می کند و همچنین در صنعت می توان از آن ملاس تولید کرد.
وی با بیان اینکه چغندرقند به لحاظ فرآورده های جانبی و تولید شکر، اهمیت و تنوع زیادی دارد و به همین دلیل به آن به عنوان یک محصول استراتژیک نگاه می شود، عنوان کرد: چغندرقند به طور متوسط ضریب اشتغالزایی بسیار بالایی دارد یعنی به ازای هر هکتار، دو تا سه نفر مشغول به کار می شوند.
وی با اشاره به اینکه از صفر تا صد چغندرقند یعنی کاشت تا برداشت را می توان به صورت مکانیزه انجام داد، گفت: این امر باعث افزایش بهره وری بسیار زیاد می شود ضمن آنکه عملکرد بسیار بالا در کنار قیمت تضمینی از دیگر نکات مثبت چغندر قند است.
حسینی تصریح کرد: متاسفانه برخی از کشاورزان به رغم توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی خارج از الگوی کشت و چندین برابر اقدام به کاشت می کنند و با پیمانکاران نیز قراداد نمی بندند و همین عوامل در کنار هم پاعث ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان می شود.

** پیش بینی برداشت بیش از 50 هزار تن چغندرقند در شهرستان سلسله
رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز در این باره اظهار داشت: سال گذشته یکهزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی سلسله به کاشت چغندر قند اختصاص یافت و در سال زراعی جاری نیز یکهزار و 200 هکتار سطح زیرکشت چغندرقند است.
رضا سوخته زاری با اشاره به اینکه شهرستان سلسله قطب تولید چغندرقند در لرستان محسوب می شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته شهرستان سلسله با تولید بیش از 70 هزار تن چغندرقند توانست رتبه دوم استان را در زمینه تولید چغندرقند به خود اختصاص دهد.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با تاکید بر اینکه در صورت ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در حوزه چغندر قند در شهرستان سلسله علاوه بر ایجاد اشتغال، می‌توان امکان توسعه کشت محصولات کشاورزی را در شهرستان بیش از گذشته تقویت کرد، افزود: پیش بینی می شود امسال نیز بیش از 50 هزار تن محصول چغندر قند از اراضی کشاورزی شهرستان برداشت شود.
نبود برنامه مدون کشت و نیازسنجی از ظرفیت کارخانه‌ها برای تبدیل چغندرقند به شکر، افزایش طمع واسطه ها برای تصاحب بازار خرید چغندرقند، تحویل نگرفتن چغندر مازاد و خرابی محصول روی زمین مانده کشاورزان، انجام مراحل کاشت، داشت و برداشت به صورت نسیه به دلیل تحویل ندادن به موقع طلب کشاورزان از مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان چغندرکار این شهرستان است.
7265/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.