حجت الاسلام و المسلین سید محمد آتش زر شامگاه دوشنبه درنطق پیش از دستور پنجاه و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم افزود: قانون‌گذاری در رابطه با شهرداری ها از 110 سال قدمت برخوردار است، و روح این قانون ها حتی وقتی شهرداری ها وابسته به دولت بود، نیز بر استقلال این نهاد تاکید
داشت.
وی افزود: حتی در 500 سال پیش و دوره صفویه مدیریت شهری مستقل بوده چرا که خزانه دولت و مدیریت شهری متفاوت بوده و هر یک خودشان درآمد کسب می کردند.
عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: دولت باید بودجه ای معادل 90 هزار میلیارد ریال از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای12600 شهرداری و 35 هزار دهیاری در کشور تامین کند، که در صورت اجرایی شدن این قانون کمتر از 10 هزار میلیارد است که حتی برابر با نیمی از درآمدهای شهرداری تهران هم نیست.
آتش زر با بیان اینکه دولت در این لایحه خود به مجلس کلمه عوارض را حذف و مالیات را جایگزین آن کرده است، گفت: به عنوان نمونه عوارض خودرو به مالیات بر آلایندگی خودرو و یا عوارض شماره گذاری به مالیات شماره گذاری تغییر نام داده شده و عوارض آلایندگی واحدهای تولیدی به مالیات سبز تبدیل شده و هیچ کجای این لایحه اسمی از عوارض نیست.
وی با بیان اینکه طبق اصل 55 قانون اساسی، مالیات درآمد عمومی کشور و باید به شکل مستقیم به خزانه واریز شود، و از طریق دیوان محاسبات حسابرسی و تفریغ شود، افزود: اگر قرار باشد همه پول ها به عنوان مالیات گرفته و به خزانه دولت برود و دولت نیز بوسیله دیوان محاسبات آن را تفریغ کند دیگر جایی برای شوراها باقی نمی ماند.
رئیس شورای اسلامی استان قم گفت: در صورت تصویب این لایحه حرف شورا خریدار ندارد، مالیات به خزانه واریز و دولت آن را هزینه می کند.
آتش زر در ادامه با تاکید بر اینکه نمی خواهم حرف های من سمت و سوی سیاسی داشته باشد، خطاب به دولت یادآور شد: حضرت امام خطاب به شهید مطهری رئیس شورای انقلاب اسلامی فرمودند، بدون اتلاف وقت آیین نامه ای را بنویسد و تصویب کنید و به دولت ابلاغ کنید تا شوراهای اسلامی شهر و روستا را در تمامی کشور تشکیل دهند که این از ضروریات نظام اسلامی است.
وی با بیان اینکه اگر مسئولیت پروژه های شهری به گردن دولت بیفتد، توانایی انجام آن را ندارد، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در زمان آغاز به کار شوراها همیشه بر نهاد مدیریت شهری تاکید داشتند و معنی آن این است که مدیریت شهری نهادی جدای از دولت است، و حضرت آقا فرمودند دولت در امور شهری دخالت نکند بلکه وظیفه آن هدایت، حمایت و نظارت است.
رئیس شورای اسلامی استان قم گفت: اما همین دولت تمام عوارض های شهرداری را قطع می کند و با این کار دست و پای شهرداری ها را می بندد.
وی با بیان اینکه که در سال 1362 قانون خودکفایی شهرداری هایی مصوب و شهرداری ها به دلیل مشکلات جنگ تحمیلی مکلف شدند، درآمدشان را کسب کنند، افزود: پس از این قانون، ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه نیز دولت را به تدوین لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها ارسال آن به مجلس کرد، اما تاکنون لایحه ای به این نام
به مجلس ارائه نشده است.

** شهردار قم نیز دراین جلسه با انتقاد از طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها و لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای گفت: در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به درآمدهای پایدار پرداخته نشده در صورتی که باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد.
سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: ما هر چه کوشش کردیم، نماینده ای از شهرداری ها و شورا در مجلس شرکت داشته باشد تا از حق و حقوق مدیریت شهری دفاع کند، متاسفانه ما را در مجلس راه ندادند،در حالی که رده چندم نمایندگان دستگاه های دولتی در کمیسیون مربوطه مجلس شرکت داشتند و هر کاری خواستند با این لایحه انجام دادند.
وی افزود: در صورت تصویب این لایحه، شهرداری ها به دستگاه های دولتی و شوراها نیز به یک نهاد بی اختیار تبدیل می شوند.
وی افزود: در ماده 50 این لایحه، تصویب هر گونه بهای خدمات و عوارض از سوی شوراها ممنوع شده و کلیه دستگاه های دولتی و اموال غیر منقول اعم از اراضی، ساختمان ها و مستحدثات از پرداخت عوارض به شهرداری ها و دهیاری ها معاف شدند، و با تبدیل عوارض به مالیات، درآمدهای پایدار شهرداری ها به درآمدهای عمومی دولت تبدیل خواهد شد.
شهردار قم گفت: طبق قوانین کشور از جمله توسعه حمل و نقل عمومی مصوب 1387، حمایت از سامانه های ریلی مصوب 1385، مدیریت پسماندها مصوب 1383 و قانون شهرداری ها مصوب 1334 و چند قانون دیگر امور شهری به عهده شوراها و شهرداری هاست و دستگاه های دولتی هیچ گونه وظیفه ای ندارند، ولی بخشش هایی صورت گرفته که آدم تعجب می کند.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب همواره مطرح کردند، شهرداری ها باید در درآمد و هزینه به توازن برسند، اما متاسفانه با تصویب این لایحه شهرداری ها به یک ارگان های ورشکسته و شوراها نیز به یک نهاد بدون اختیار تبدیل می شوند‌.
وی افزود: از سال 1362 ما منتظر بودیم، لایحه خودکفایی و درآمدهای پایدار به مجلس شورای اسلامی برود، ولی با نتایجی که بدست می آید فاتحه کل شهرداری ها خوانده و ضرر و زیان آن متوجه دولت خواهد شد، و شوراها که قرار بود به عنوان یک نهاد تصمیم گیرنده تقویت شوند، به یک نهاد بی اختیار تبدیل می شوند.
سقائیان نژاد گفت: همین کار را در پایان بودجه سال 97 نیز انجام دادند، و 32 هزار میلیارد ریال بودجه سوخت را که از یک قرن پیش به شهرداری ها پرداخت می شد، در اختیار هدفمندی ها قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه روز به روز بودجه های شهرداری خورده می شود، افزود: با توجه به توسعه شهرها مشخص نیست این مباحث در قالب چه چهار چوبی جلو می رود، از این رو شوراها باید به موازات شهرداری ها این موضوع را پیگیری کنند.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.