رئیس شورای اسلامی شهر قم، با بیان گزارشی از فعالیت پنجمین دوره شورای شهر قم از ابتدای تشکیل آن در شهریورماه ۹۶ تا پایان این سال، تاکید کرد: مجموع لوایح و طرح ها و نامه های رسیدگی شده در این مدت ۲۳۰ مورد بوده است.

به گزارش ایلنا از قم، عبدالله جلالی در گفت‌‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ساماندهی ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی قم نیازمند بازنگری در بافت‌های مشخص شده بر اساس عکس‌برداری سال ۱۳۳۵ است، گفت: در صورتی که مدیریت شهری باید به تنهایی این ساماندهی را انجام می‌داد، کار راحت‌تر بود، ولی این موضوع علاوه بر تصمیم شهرداری به سیاستگذاری‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی نیز بستگی دارد که اگر به خوبی مدیریت نشود در آینده مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: شورای اسلامی شهر قم همواره تلاش داشته تا در حد امکانات خود این مساله را پیگیری کند، که بازگشایی بلوار سمیه و همچنین کار سخت و دشوار تملک فضاهای سبز از جمله آن است، ولی الزما آنچه که ما به عنوان شورای شهر معتقدیم، این است که بحث تعیین و محاسبه ۳۱۵ هکتار آثار تاریخی قم مطابق عکس‌برداری هوایی سال ۱۳۳۵ نیاز به بازنگری دارد.

رئیس شورای شهر قم ادامه داد: در استان قم، یک هزار و ۴۳۵ هکتار فرسوده و ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد، از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر قم، ۳۰ درصد آن معادل چهار هزار و ۱۳۳ هکتار که ۷۱۵ هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.

جلالی با اشاره به طرح بازگشایی بلوار سمیه در قم تصریح کرد: این طرح مصوبه سال ۱۳۴۶ است و با وجود گذشت نیم قرن از آن به دلیل در اولویت بودن بازگشایی محورهای ترافیکی قم مورد غفلت قرار گرفته اما در بودجه سال ۹۷ شهرداری قم، بودجه خوبی برای آن پیش‌بینی شده تا به مدت دو سال کار تملک و عملیات اجرایی آن انجام شود.

وی با اشاره به طرح تفصیلی قم خاطرنشان کرد: طرح یاد شده به یک زخم برای قم تبدیل شده و برای مدیریت شهری مشکل ایجاد کرده است که دلایل زیادی نیزبرای آن داریم. به عنوان نمونه در گذشته مطابق طرح مذکور صدور پروانه ساخت تا شش طبقه مجاز بود، ولی در حال حاضر به چهار طبقه کاهش پیدا کرده است.

رئیس شورای شهر قم با تاکید بر ضرورت بازنگری در طرح تفصیلی قم، شفاف‌سازی در خصوص عوارض ارزش افزوده را نیز از مطالبه‌های شورای شهر قم ذکر کرد و ابراز داشت: ما توقع داریم هم سازمان امور مالیاتی و هم سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در زمینه سهم شهرداری‌ها از این عوارض شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کنند چراکه درآمد حاصل از آن برای تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری و اجرای به موقع طرح‌ها بسیار مهم است.

جلالی با بیان گزارشی از فعالیت پنجمین دوره شورای شهر قم از ابتدای تشکیل آن در شهریورماه ۹۶ تا پایان این سال عنوان کرد: مجموع لوایح و طرح‌ها و نامه‌های رسیدگی شده در این مدت ۲۳۰ مورد بوده است.

وی با اشاره به تشکیل ۴۰ جلسه رسمی و فوق‌العاده، تعداد جلسه‌های هیات رئیسه را ۲۸ جلسه برشمرد و یادآور شد: کمیسیون تلفیق که با حضور همه اعضای شورا تشکیل م‌ شود نیز ۳۷ جلسه تشکیل شده است. 

رئیس شورای شهر قم تعداد جلسه‌های شش کمیسیون تخصصی شورای شهر قم در دوره پنجم را ۲۰۳ جلسه برشمرد و بیان کرد: طی این مدت هشت هزار و ۴۵۰ فقره نامه مردمی به شورا واصل شده است.

جلالی تعداد مصوبه‌هایی که توسط کمیته تطبیق رد شده را ۲۲ مورد عنوان کرد و گفت: معمولا بعد از رد شدن، شورا بر آن اصرار کرده و پس از ارسال به هیات حل اختلاف ۱۸ مورد در این هیات طرح شده که به غیر از یک مورد آن که در رابطه با افزایش نرخ عوارض ساختمانی در سال ۹۷ بوده همه آنها تاییده شده است.

محمود مسگری، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت طرح شهرک خدمات خودرویی قم اظهار داشت: برای احداث این طرح بخش خصوصی ورود پیدا کرده و املاکی در ادامه میدان تره‌بار بلوار شهید رجایی در اختیار آن قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه این طرح بر اساس استقبال دارندگان مشاغل مربوط به خودرو و تملکی که باید صورت گیرد مرحله به مرحله پیش می‌‌‌رود، تصریح کرد: به علت استقبال نکردن صنف مکانیک خودروها، این طرح با مشکلاتی همراه بوده که دستگاه قضایی باید همکاری لازم را داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر قم با بیا اینکه شهرک خودرویی قم در زمینی به مساحت ۳۳ هکتار و با زیربنای ۱۵۰ هزار مترمربع در راستای اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در بلوار شهید رجایی و در مجاورت میدان میوه و تره بار قم در حال احداث است، خاطرنشان کرد: در این شهرک تمام خدمات مرتبط با خودروهای سبک ارائه می‌شود و خدمات مختلف موجود در شهر از جمله خدمات بانکی، رستوران، مسجد، فروشگاه و خدمات عمومی در آن پیش‌بینی شده است. 

مسگری با بیان اینکنه احداث ۶۶ نمایشگاه و ۲۱۸ تعمیرگاه در مرحله نخست این شهرک پیش‌بینی شده است، ابراز داشت: در حال حاضر وجود واحدهای مکانیکی در بخش‌هایی از شهر قم به ویژه بلوار شهید بهشتی و خیابان آیت‌الله اراکی در حاشیه قبرستان نو منجربه بروز مشکلاتی شده است و صاحبان آنها نمی خواهند از یک محدوده ای از شهر خارج شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.