به گزارش ایرنا، رضا سیار روز شنبه درجلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری، اظهار داشت: دراین راستا به هر مکان جمعیتی حتی اگر دارای یک خانوار نیز باشد، در راستای توسعه، و تامین رفاه ساکنان بودجه ای ارایه شده که طبق قانون عمل می شود.
وی ادامه داد: مراکز مختلف در مناطق روستایی به هر نسبت جمعیت، حق استفاده از بودجه های عمرانی را دارند.
وی گفت: برای روستای انجیرلی از توابع بخش مرکزی قم که تنها چهار خانوار و در مجموع 12 تن در آن زندگی می کنند، کل رقم در نظر گرفته شده درسال بیش از 20 میلیون ریال است که با این مبلغ طرح خاصی را نمی توان اجرا کرد،و به غیر از مواردی خاص مانند تعمیر یک مسجد و یا بازسازی چشمه و آن هم با خودیاری و کمک اهالی کارایی دیگری ندارد.
فرماندار قم درادامه گفت: طبق آیین نامه وزارت کشور کمیته برنامه ریزی شهرستان باید ضمن اولویت بندی طرح های پیشنهادی از سوی دستگاه های اجرایی عضو این کمیته، نسبت به تقسیم اعتبار بین آنها اقدام نماید.
وی افزود: با توجه به محدودیت منابع باید حداکثر تا سقف یک میلیارد ریال ازمحل اعتبارات درنظر گرفته شود و زمانبندی اجرای طرح های مشمول این اعتبار از قبیل طرح های هادی روستایی ، سامان دهی آب های سطحی روستایی و عشایری، احداث و مرمت ابنیه های روستایی و عشایری، ساماندهی شبکه آب شرب و فاضلاب روستایی و عشایری، بهداشت و مدیریت پسماند روستایی و عشایری نیز حداکثر یک سال باشد.
سیار با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با دیوان محاسبات برای چگونگی هزینه کردن رقم یاد شده افزود: در حال حاضر ایجاد هر گونه تغییر و اصلاح در این قانون در حیطه اختیارات نمایندگان مجلس است.
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی 8.5 درصد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده جهت توسعه مناطق شهری و روستایی به حساب شهرداری ها و دهیاری ها و در روستاهای بدون دهیاری و مجموعه های مسکونی عشایری به حساب فرمانداری ها واریز می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال 95 مرکز آمار ایران برخی مراکز از جمله مجتمع های گلخانه ای، مرغداری ها، دامپروری ها، پادگان های نظامی و زندان ها نیز به عنوان یک آبادی و مرکز جمعیتی مستقل از روستا و شهر محسوب می شوند، افزود: از این رو قانون گذار بودجه جداگانه ای را برای این مکان ها در نظر گرفته و هیچ تبصره ای را نیز قید نکرده است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

** مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم نیز در این جلسه با تاکید بر اختصاص مبلغ مورد اشاره فرماندار قم به روستاهای دارای جمعیت کمتر از 20 خانوار افزود: در حال حاضر 69 روستای با جمعیت کمتر از 20 خانوار در استان وجود دارد، که هم جمعیت دارند، و علاوه بر آن مرکز تولید نیز به شمار می روند، ولی تاکنون اعتبار عمرانی به آنها داده نشده است.
غلامرضا صالحی اجرای طرح های عمرانی در مراکز کوچک جمعیتی مانند مرغداری ها و دامپروری ها را با این مبلغ ناچیز امکانپذیر ندانست، و افزود: اولویت بندی روستاهای با جمعیت پایین، بهترین روش برای توزیع این اعتبار میان مناطق روستایی و عشایری استان است.
7403/ 6133/ خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.