به گزارش ایرنا ، تشکیل کارگروه استانی سازگاری با کم آبی، سفر وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید، افتتاح سند اشتغال قم و گفت وگو با کارگران واحدهای تولیدی ، احداث سه شهربازی درقم طی یک سال آینده از دیگر رویدادهای هفته گذشته قم بود.

** پنجشنبه هفته گذشته سند توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال قم، طی آیینی همزمان با هفته کارگربا حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان رونمایی شد. خبر شیرینی که جوانان قمی جویای کار را امیدوار کرد که با اجرای این سند، آنان نیز به جرگه شاغلین بپیوندند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم دراین آیین گفت: با تدوین سند توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال سعی داریم در پایان سال 97 بتوانیم به نرخ بیکاری تک رقمی دست یابیم.بر اساس این سند که وظایف دستگاه های مختلف به صورت مشخص تدوین شده است، باید با همکاری بخش دولتی قم و بخش خصوصی 14 هزار و 810 شغل با اعتبار 42 هزار و 43 میلیارد ریال در سال 97 ایجاد شود.

** از سوی دیگر چهارشنبه هفته گذشته معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم خبر قابل تامل و تلخی را در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: 50 درصد بازار سوغات این استان، تولید کشور چین است که بخش زیادی از این محصولات امکان تولید در داخل را دارد. یونس عالی پورافزود: قم سالانه میزبان 20 میلیون زائر است که متاسفانه بخش مهم بازار سوغات این استان توسط کشورهای مختلف تامین می شود.وی ادامه داد: کالاهای مختلفی از کشور چین وارد استان می شود و به عنوان سوغات به فروش می رسد که این موضوع زیبنده قم نیست.
عالی پور افزود: بسیاری ازکالاهای وارداتی که دربازار قم به عنوان سوغات به فروش می رسد هیچ گونه فناوری پیچیده و غیر قابل تولید در داخل ندارد که باید با استفاده از ظرفیت های صنعتی قم، نیاز بازار به این محصولات را در داخل تامین کرد.وی با انتقاد از ورود گسترده اسباب بازی در قم اظهار کرد: در حالی اسباب بازی در حجم گسترده از چین وارد استان می شود که واحد تولید اسباب بازی در قم تعطیل شده است.

** مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز هفته گذشته خبر خوشی را درجلسه اتاق فکر توسعه استان اعلام کرد و گفت: با تلاش و پیگیری های معاونت عمرانی استانداری یکهزار میلیارد ریال مازاد بر اعتبارات استانی برای پروژه های قم اختصاص پیدا کرد.
حسن صبوری با اشاره به پیش بینی 29 طرح عمران شهری و جاده ای برای سال 97 در این استان گفت: این تعداد پروژه 2 برابر طرح های پیش بینی شده است که در مجموع 2 هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی اضافه کرد: درحال حاضر در مرحله پروژه یابی و مشخص کردن اولویت ها هستیم، تا با ارایه پیشنهاد به وزارت راه و شهرسازی برای سال جاری و سال آینده در دستور کار قرارگیرد.قم محور مواصلاتی 17 استان کشور است.
در استان قم 209 کیلومتر آزادراه، 191 کیلومتر بزرگراه، 178 کیلومتر راه اصلی و 155 کیلومتر راه فرعی وجود دارد و طول کل راه های شریانی استان قم 733 کیلومتر است.
استان قم دارای 8 راه مواصلاتی اصلی و 4 راه فرعی است که از جمله آنان می توان به آزادراه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک اشاره کرد.

** از دیگر خبرهای شیرین هفته گذشته تشکیل کارگروه استانی سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب بود که دراستاندار قم در جمع مدیران از دستگاه های دولتی خواست که صادقانه در جهت حفاظت از منابع آبی طرح و برنامه های تخصصی و کارشناسی شده ارائه دهند.وی گفت: توسعه کشت زارعی به علت کمبود آب، ممنوع است و باید کارهای پژوهشی در خصوص کاشت گونه های گیاهی کم آب بر و مقاوم با اقلیم در قم صورت بگیرد تا منابع آبی را مدیریت کنیم.صادقی تاکید کرد: شهرداری قم در فضای سبز اقدام های خوبی انجام داده است که زمینه های استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز نیز باید ایجاد شود.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم چندی پیش روند افزایش مصرف را نگران‌کننده دانسته و بیان کرده بود: با توجه به با توجه به کاهش قابل توجه نزولات آسمانی در سال آبی جاری، کاهش حجم رواناب‌های سطحی، افت سطح سالانه منابع زیرزمینی و افزایش دما، در صورت ادامه این روند افزایش مصرف با مشکلاتی در تأمین آب مواجه خواهیم شد.مجتبی وزین افضل گفت:قمی‌ها در سال گذشته بیش از 109 میلیون و 357 هزار متر مکعب آب مصرف کردند که این میزان نسبت به سال قبل از آن بیش از سه میلیون و 556 هزار متر مکعب افزایش داشته است.

** احداث سه شهربازی خبر شیرینی بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم ، هفته گذشته اعلام کرد وگفت: تا سال آینده سه شهر بازی درقم احداث می شود.مجید اخوان درگفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: شهربازی معارفی دربلوار پیامبر اعظم و دو شهربازی در بوستان غدیر و مقابل بوستان علوی طی یک سال آینده به بهره برداری می رسد.

** درآستانه میلاد خجسته حضرت مهدی موعود(عج) ، تولیت مسجد مقدس جمکران هفته گذشته درجلسه شورای فرهنگ عمومی قم ، برگزاری جشن نیمه شعبان در این مکان مقدس با حضور یک و نیم میلیون زائر را یکی از بزرگترین مانورهای تشیع در جهان دانست و گفت: تمام امکانات برای خدمت به زائران بسیج شده است. حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان با بیان این که متاسفانه آن چنان که انتظار است، دستگاه ها ملی در جشن میلیونی نیمه شعبان مشارکت جدی ندارند، افزود: استان قم برای کسب رضایتمندی زائران تمام امکانات خود را به کار گرفته ولی برخی امکانات از توان استان خارج است.
درهمین حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز گفت: با توجه به در پیش بودن آیین جشن های نیمه شعبان، امکان پارک 80 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ های مسجد مقدس جمکران تامین شده است.عباس ذاکریان در جمع خبرنگاران، افزود: امسال 200 هکتار پارکینگ برای خودروها در مسجد جمکران در نظر گرفته شده و تلاش می کنیم به ازای هر 25 مترمربع یک جای پارک خودرو تعریف شود.
وی با اشاره به رایگان بودن پارکینگ ها در نیمه شعبان، اضافه کرد: مساحت پارکینگ ها در سال گذشته 140 هکتار بود که امسال 60 هکتار دیگر شامل پنج هکتار به پارکینگ ظهور، 10 هکتار به پارکینگ انسجام و 45 هکتار به پارکینگ دارالفقاهه اضافه شده است.

**آغاز کوچ بهاره عشایر قم به مناطق ییلاقی از دیگر رویدادهای هفته گذشته قم بود.
رئیس اداره امور عشایری استان قم دراین زمینه گفت: مهمترین مقصد کوچ عشایر قم، مناطق ییلاقی استان مرکزی است و بیشتر عشایر در منطقه زرندیه و ساوه، مستقر می شوند.محمود تندور بیان کرد: روند کوچ عشایر تا ابتدای مهرماه ادامه می یابد و آن ها همزمان با آغاز فصل پاییز به استان قم، بازخواهند گشت.وی با اشاره به بحرانی شدن وضعیت تامین آب برای عشایر، ادامه داد: با توجه به خشکسالی های اخیر و فقیر شدن مراتع، یکی از مشکل های جدی عشایر در قم، نبود آب و علوفه مورد نیاز دام هایشان، است.بر اساس آخرین سرشماری 305 خانوار عشایری در قم حضور دارند؛ هرخانواده عشایر به طور متوسط 6 عضو دارد، با این حساب می توان گفت در این استان حدود 2 هزار تن از عشایر کشور مشغول زندگی و فعالیت هستند.عشایر حاضر در استان قم بیش از 6 هزار نفر شتر و 22 هزار دام سبک در اختیار دارند و در زمینه تولید گوشت قرمز و محصول های لبنی فعالیت می کنند.

**حرکت تیم فوتبال صباو تیم فوتسال آتلیه طهران قم به سمت انحلال از اخبار مهم هفته گذشته بود که کام بسیاری از دوستداران فوتبال و فوتسال دراین استان را تلخ کرد.
رئیس هیات فوتبال قم بااشاره به اینکه شرایط، حرکت و سمت و سوی تیم فوتبال صبا به سمت انحلال است، گفت: قیمت فعلی این تیم بسیار کمتر از 24 میلیارد تومان بدهی آن است و اگر مسئولان در این زمینه فکری نکنند تیم منحل خواهد شد. کریم بهرامی درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدام این هیات درسال جاری برای انجام امور اجرایی تیم فوتبال صبای قم اشتباه بوده و در فصل آینده چنین خطایی را تکرار نمی کنیم و کاری به این تیم نداریم.
درهمین حال باتوجه به زمزمه های انحلال تیم فوتسال آتلیه طهران قم،سرمربی فصل گذشته این تیم گفت:مسئولان ارشد استان باید با تدبیر وهمفکری، اجازه انحلال این تیم درلیگ برتر باشگاه های کشور را ندهند، بلکه با حمایت های خود، به رشد فوتسال کمک کنند.
سید وحید غیاثی درگفت وگو خاطرنشان کرد: اگر قرار است درسال جاری تیم آتلیه طهران قم با همان مشکلات مالی فصل قبل و امکانات محدود در لیگ برتر حضور داشته باشد همان بهتر، که از ابتدا انصراف دهد.
رئیس هیات فوتبال قم نیز دراین زمینه گفت: جلساتی با مالکان باشگاه آتلیه طهران قم، کمیته فوتسال و اداره کل ورزش و جوانان برگزار شده و مشکل این تیم برای حضور در لیگ برتر باشگاه های کشور در سال جاری نیز برطرف می شود و برای حضور این تیم در لیگ امسال، امیدوار هستیم.
6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.