به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، چشم و هم چشمی ها را آسیب دیگری در تعطیلات نوروز عنوان و بیان کرد: چشم و هم چشمی در مورد خانه و لباس باعث می شود برای افراد عقده ایجاد شود.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: عده ای نیز با رفتن به جنگل، مراتع و مزارع به آن ها آسیب می رسانند و باید مواظب باشیم تا محیط زیست آلوده نشود و به درختان آسیب نزنیم.
وی تاکید کرد: روز عید مصادف با شهادت امام هادی(ع) است که با دید و بازدید مردم منافاتی ندارد، ولی شادی هایی که با این مساله منافات داشته باشد، نباید انجام شود.
وی به فرصت های عید نوروز اشاره کرد و گفت: نظافت محل زندگی و محل کسب، دید و بازدید اقوام که باعث فراموش شدن کینه ها و نگرانی ها می شود، کمک به نیازمندان، آزادی زندانی ها و عیادت از بیماران از برکت های عید است.
این مرجع تقلید افزود: دعاهایی که ساعت تحویل سال خوانده می شود و مردم هنگام تحویل سال در حرم امامان، امامزاده ها و مراکز مذهبی حضور می یابند از فرصت های خوب و مهم تعطیلات نوروز است.
آیت الله مکارم شیرازی به اهمیت تفریح سالم اشاره کرد و افزود: در خارج گاهی کارگران را به اجبار به مرخصی می فرستند و معتقدند مرخصی باعث افزایش راندمان و بازدهی کار می شود، اما اگر پشت سر هم کار کنند بازدهی کار کم می شود.
وی اضافه کرد: تفریح سالم تفریحی است که شایسته شخصیت انسان باشد و اسلام نیز اجازه می دهد در شبانه روز ساعاتی برای تفریح داشته باشیم که با این امر روح انسان تازه و کارهای سال آینده با سرعت پیشرفت می کند.
وی دربخش دیگری از سخنان خود از رانندگان خواست که درایام تعطیلات نوروز با احتیاط رانندگی و از تخلفات جلوگیری کنند تا آسیب کمتری به خود و دیگران برسانند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: سرعت و سبقت غیرمجاز و خواب آلودگی در رانندگی، حادثه ساز است و شادی خانواده ها را تلخ و آن ها را داغدار می کند.
وی اضافه کرد: جوانان بیشترین افرادی هستند که در این حوادث آسیب می بینند و جان و اعضای بدنشان را از دست می دهند.
وی گفت: آمار کشورهای دیگر در مساله تصادف ها کمتر از آمار کشور ما است که این مساله نشان می دهد می توان از این حوادث جلوگیری کرد که امیدواریم همه راننده ها احتیاط را از دست ندهند.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: در وسایل نقلیه و جاده ها نیز ایراد وجود دارد، ولی عمده مشکلات حوادث مربوط به راننده هاست.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.