به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی روز پنجشنبه درهمایش حوزه انقلابی و فرصت های ملی و فراملی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، اظهار داشت: آنها نگاه انحصار گرایانه دارند و دچار یک عجب سیاسی و انقلابی گری هستند، که گویی فقط و نگاه و تصویر محدود از انقلابی گری معیار و شاخص انقلابی بودن است.
وی افزود: با توجه به بار بسیار بزرگ مسئولیت انقلابی بودن در پس از استقرار نظام اسلامی، چتر انقلابی بودن باید بسیار گسترده بر سر حوزویان گشوده شود.
واعظی گفت: ما حوزویان باید چرخه دانش مورد نیاز نظام اسلامی را در ابعاد مختلف به حرکت در آوریم و بار سنگین دفاع از انقلاب و کمک به تحقق حکمرانی خوب و مطلوب را به دوش بکشیم.
وی گفت: آیا با حذف و هجمه به یکدیگر و با از میدان به در کردن بسیاری از نیروهایی که علاقه مند به آرمان های انقلاب اسلامی هستند ولی ممکن است، سلیقه های سیاسی گوناگون داشته باشند به هدف می رسیم.؟
وی اظهار داشت: به عنوان یک طلبه هشدار می دهم، اگر با کمال واقع بینی مسئولیت های ملی و فراملی انقلاب اسلامی را متوجه باشیم، آنگاه خواهیم دانست که باید به نحو حداکثری ظرفیت انقلابی بودن را در حوزه تعریف کنیم و به حرکت درآوریم تا آن گونه که رهبر معظم انقلاب از حوزه در ایفای نقش تاریخی خود انتظار دارند، عمل کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در گذشته چیزی به اسم حوزه انقلابی نداشتیم و وقتی سخن از حوزه مطلوب و ایده آل به میان می آمد کسی بحث انقلابی بودن را به عنوان یکی از وجوه و مولفه های حوزه مطلوب ذکر نمی کرد.
وی اعتقاد به لزوم تلاش در جهت پیاده کردن احکام و ارزش های اسلامی را از وجوه حوزه انقلابی در گذشته و حال دانست و افزود: خروجی این مساله پشتیبانی اعتقادی از نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی
است..
وی همچنین اعتقاد به ظلم ستیزی و مسئولیت اجتماعی حوزه و روحانیت در مقابله بین المللی با سلطه کفار و استکبار و طواغیت زمان را از مولفه های ثابت حوزه انقلابی بر شمرد و گفت: زمان شناس بودن و آگاه به جغرافیایی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و فداکاری در راه خدا و آرمان اسلامی، یاور محرومان و مستضعفان بودن، رصد وقایع جامعه و امت اسلامی، پرهیز از انزوا طلبی و اکتفا نکردن به فعالیت های سنتی و مناسکی نیز از ویژگی های حوزوی انقلابی به شمار می رود.
واعظی در تبیین علت تفاوت کردن فضای حوزه در بعد از انقلاب با قبل از انقلاب اذعان داشت: در حوزه انقلابی دوران قبل از انقلاب روحانیت و حوزه نسبت به وضع موجود مطالبه گر و معترض بود و در حقیقت حوزه به دنبال زوال نظم مستقر موجود بود، ولی حوزه انقلابی بعد از انقلاب بار مسئولیت ایجاد نظم جدید بر عهده اش می باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه هسته اولیه حوزه انقلابی در سال های پیش از پیروزی انقلاب توسط شخصیت هایی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری شکل گرفت، افزود: بعد از انقلاب با کارهای نظری که صورت گرفت و پویشی که در حوزه های علمیه در شاخه های مختلف مطالعات سیاسی و مطالعات مربوط به انقلاب شکل گرفت، قوام بهتری پیدا کرد و اکنون ما دارای یک امر معنایی درست به نام گفتمان انقلاب هستیم.
وی افزود: در بعد نظری و معنایی بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی تکوین یک نظام معنوی به اسم گفتمان انقلاب اسلامی است، و یکی از رسالت های اصلی حوزه انقلابی نیز صیانت از این قدرت معنایی است.
وی با بیان اینکه چه در دوران قبل و چه در دوران بعد از انقلاب از درون حوزه مخالفت هایی با گفتمان انقلابی گری صورت می گرفت، افزود: وظیفه یک حوزوی انقلابی در مقابل با این مخالفت ها صیانت از این گفتمان، ن، دفاع نظری از این گفتمان و فائق آمدن بر شبهه های مطرح شده از سوی مخالفان در داخل و خارج حوزه است.
همایش حوزه انقلابی با هدف صیانت از اصالت و ارزش‌های بنیادین حوزه‌های علمیه، توسعه و ترویج بینش انقلابی در حوزه‌های علمیه، نقد اندیشه و جریان‌های تضعیف ‌کننده باورهای انقلابی در حوزه و تبیین راهکارهای ارتقاء وجه انقلابی حوزه های علمیه و به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ترتیب یافته بود.
هشت کرسی نقد از سال 95 تاکنون در این زمینه برگزار و با 11 تن از بزرگان حوزه علمیه در این زمینه گفت و گو شده بود که در قالب کتابی در این همایش رونمایی شد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.