به گزارش ایرنا، اکبر میرشکار روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در سال جاری پرداخت 285 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی ویژه مددجویان کمیته امداد از سوی 12 بانک عامل استان مصوب شد که 269 میلیارد و 800 میلیون ریال آن ابلاغ شده است.
وی اضافه کرد: یک هزار و 700 متقاضی دریافت وام اشتغال پس از گذراندن دوره های آموزشی و مشاوره به بانک های عامل معرفی و فقط 996 تن موفق به دریافت تسهیلات شدند.
وی با بیان این که بانک های عامل فقط 53 درصد از مبلغ ابلاغ شده را به مددجویان پرداخت کرده اند، ادامه داد: استان قم در معرفی متقاضیان به بانک های عامل از سوی کمیته امداد رتبه نخست و در پرداخت وام از سوی بانک ها رتبه 25 را در کشور داراست.
میرشکار بیان کرد: با توجه به این که بیشتر متقاضیان وام اشتغال، زنان سرپرست خانوار هستند، شرایط سختی که برخی بانک های عامل برای ضامن در نظر گرفته اند باعث می شود متقاضیان به راحتی موفق به دریافت وام نشوند.
وی ادامه داد: امسال به 340 تن از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) قم 21 میلیارد ریال وام اشتغالزایی از صندوق قرض الحسنه این نهاد تا سقف 500 میلیون ریال پرداخت شده است.
به گفته وی، درآمد کسب شده از محل اشتغالزایی مددجویان حداقل 30 درصد بیشتر از مستمری است که کمیته امداد به آن ها پرداخت می کند و شاغل شدن آن ها باعث بی نیازیشان به خدمات مستمر کمیته می شود.
میرشکار گفت: از مهرماه سال گذشته تا آذرماه امسال بیش از یک هزار و 700 خانواده از زیر پوشش کمیته امداد قم خارج شده اند و پیش بینی می شود سال آینده نیز بیش از یک هزار خانواده از پوشش کمیته امداد خارج شوند.
وی افزود: 800 خانواده نیازمند دیگر نیز شناسایی شده اند و سال آینده وارد چرخه خدمات کمیته امداد می شوند.
وی در ادامه با بیان این که از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، 320 میلیارد ریال کمک های مردمی جذب کمیته امداد شده است، گفت: این میزان کمک های مردمی نسبت به مدت مشابه پارسال 18 درصد رشد داشته که 76.5 درصد از این مبلغ نقدی و بقیه غیر نقدی بوده است و پیش بینی می شود تا پایان سال این مبلغ به 350 میلیارد ریال افزایش یابد.
میرشکار با اشاره به این که هر ماه در استان قم 10 میلیارد ریال صدقه جمع آوری می شود، ادامه داد: سرانه مشارکت هر شهروند قمی در 11 ماه گذشته 220 هزار ریال بوده است.
به گفته وی، امسال 125 واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد قمی خریداری شده که تاکنون هزینه 116 واحد به میزان هر واحد 400 میلیون ریال و در مجموع 46 میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی بیان کرد: در 11 ماه امسال 330 میلیارد ریال مستمری به مددجویان کمیته امداد پرداخت شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 100 میلیارد ریال بوده است.
میرشکار با اشاره به زیر پوشش بودن یک هزار و 810 یتیم، گفت: استان قم دارای بالاترین سرانه جذب حامی و بالاترین سرانه پرداخت به حساب ایتام معادل سه میلیون و 200 هزار ریال در ماه را داراست که این عدد به طور میانگین در سطح کشور یک میلیون و 500 هزار ریال است.
به گفته وی، حدود 500 تن از کودکان محسنین زیر 12 سال در استان قم که به هر علتی غیر از فوت، بدون پدر زندگی می کنند، حامی ندارند.
وی به مددکاری اسلامی نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس این طرح با کمک طلبه های خواهر و برادر، مددجویانی را که به هر علتی طلاق گرفته اند، تشویق به ازدواج مجدد می نماییم.
میرشکار افزود: تاکنون 463 خانواده از مددجویان زن زیر 30 سال شناسایی شده اند و نخستین جشن ازدواج در 20 اسفندماه امسال برگزار می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به مناسبت سال جدید، برای 2 هزار و 400 خانواده روستایی تحت پوشش سبد معیشتی شامل 12 قلم کالا و برای 18 هزار خانواده شهری تحت پوشش نیز به ازای هر تن 500 هزار ریال بن کالا در نظر گرفته شده است.
وی افزود: برای جشن نیکوکاری امسال که 17 اسفندماه جاری ترتیب می یابد، 170 هزار پاکت در مدارس و 50 هزار پاکت بین اصناف مختلف توزیع شده است تا علاقه مندان کمک های نقدی خود را در اختیار کمیته امداد قرار دهند.
میرشکار با بیان این که 12 پایگاه ثابت و 20 پایگاه سیار به مناسبت جشن نیکوکاری در شهر قم فعال می شود، افزود: سال گذشته مردم قم 16 میلیارد و 700 میلیون ریال در جشن نیکوکاری کمک کردند که چهار میلیارد و 400 میلیون آن نقدی و 12 میلیارد و 300 میلیون آن غیر نقدی بوده است.
وی، اهدای جهیزینه به 690 عروس به میزان 17 میلیارد ریال، پرداخت 10 میلیارد ریال هزینه تعمیر مسکن به 600 خانواده، پرداخت چهار هزار وام صندوق قرض الحسنه امداد ولایت تا سقف 50 میلیون ریال، پرداخت 100 میلیارد ریال هزینه درمان به مددجویان کمیته امداد، اعزام یک هزار و 540 تن به مشهد مقدس و 830 تن به کربلای معلی را از دیگر اقدام های کمیته امداد قم برای مددجویان در 11 ماه امسال عنوان کرد.

* معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم نیز در این نشست گفت: بر اساس تعامل کمیته امداد با اداره کل راه و شهرسازی، تعدادی از غرفه های بازار تجاری خورشید برای راه اندازی بازارچه فروش محصولات مددجویان در اختیار این نهاد قرار گرفته است.
محمود تلخابی افزود: این بازارچه از 10 اسفندماه امسال تا 15 فروردین ماه سال آینده در مجتمع تجاری خورشید برای فروش محصولات تولیدی و صنایع دستی در اختیار بانوان کارآفرین کمیته امداد قرار دارد.
در حال حاضر 20 هزار و 666 خانواده شامل 35 هزار تن و معادل سه درصد جمعیت استان قم از خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) بهره مند می شوند که از این تعداد 15 هزار و 329 خانواده به صورت مستمر و پنج هزار و 337 خانواده به صورت موردی خدمات دریافت می کنند؛ از تعداد کل خانواده های تحت پوشش، 14 هزار و 51 خانواده زن سرپرست خانواده هستند که سه هزار و 816 تن، زنان مطلقه می باشند.
از میان 35 هزار تن از ساکنان استان قم که تحت پوشش کمیته امداد هستند، 13 هزار و 900 تن بالای 60 سال، چهار هزار دانش آموز، 770 تن دانشجو و یک هزار و 810 تن یتیم هستند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.