به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی روز شنبه درگفت و گو با خبرنگاران در قم تاکید کرد: اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در روزهای 22 و 23 اسفندماه جاری در تهران ترتیب خواهد یافت و در آن موضوع های مختلفی از جمله برگزاری انتخابات اعضای هیات رئیسه و کمیسیون های این مجلس در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد: از جهت قانونی کسانی که در انتخابات دوره قبل انتخاب شدند تا خرداد ماه سال جاری منتخب هستند، اما از آن جا که مجلس خبرگان رهبری تا شهریور ماه سال آینده اجلاس رسمی ندارد، انتخابات تعیین اعضای هیات رئیسه و کمیسیون ها در اجلاس اسفندماه برگزار می شود و اعضای منتخب از آغاز تیرماه سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
وی ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان رهبری پس از برگزاری دو روز اجلاس رسمی در روز 24 اسفندماه به زیارت مرقد مطهر امام راحل (ره) خواهند رفت و ضمن تجدید پیمان با آرمان های امام خمینی (ره)، با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار و از رهنمودهای ایشان بهره مند خواهند شد.
آیت الله خاتمی گفت: اجلاس رسمی این مجلس با سخنرانی آیت الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان برگزار خواهد شد که این سخنرانی توسط اصحاب رسانه، پوشش خبری داده می شود.
وی با اشاره به این که سخنرانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و بیانیه پایانی آن، پیشانی کار خبرگان است، بیان کرد: به طور معمول رئیسان مجلس خبرگان رهبری برای سخنرانی در مراسم افتتاحیه اجلاس های رسمی خبرگان، یک متن پیش نویس آماده و آن را به هیات رئیسه ارائه می دهند، اعضای هیات رئیسه نیز هر کدام نظر خود را در خصوص این پیش نویس بیان می کنند و در نهایت متن کامل سخنرانی تدوین می شود.
وی ادامه داد: همچنین 16سخنرانی پیش از دستور توسط اعضای خبرگان رهبری انجام خواهد شد که در هر کدام از نمایندگان باید در 15 دقیقه سخنان خود را ارائه دهند، همچنین نمایندگانی که برای سخنرانی ثبت نام کرده اند می توانند این وقت را در اختیار سایر اعضا قرار دهند تا زمان ایشان برای سخنرانی افزایش یابد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بر اساس آیین نامه های مجلس خبرگان رهبری، اگر زمان اجلاس برای رسیدگی به مسائل مهم و اساسی جلسه کم باشد، زمان و تعداد سخنرانی های پیش از دستور کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به این که درمجلس خبرگان رهبری به مشکلات مهم کشور و حوزه های انتخابی نمایندگان توجه می شود، افزود: بعد از انجام سخنرانی های پیش از دستور، اولین کار مجلس خبرگان رهبری، شکل گیری هیات تدوین کننده بیانیه است که بر اساس آن اعضایی که این آمادگی را دارند با رای گیری انتخاب و محورهای بیانیه پایانی تنظیم می شود، این محورها در نهایت به تصویب همه اعضای خبرگان رهبری می رسد و بر همین اساس بیانیه مشترک همه نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری است.
وی ادامه داد: در این اجلاس مهمان مدعو برای مراسم دعوت شده است که در خصوص مسائل کلان کشور صحبت کند و بعد از این سخنرانی پنج تن از اعضای خبرگان فرصت دارند در خصوص سخنان بیان شده، نظرات خود را ارائه دهند.
آیت الله خاتمی گفت: در این اجلاس به دلیل تراکم موضوع های مورد توجه و برگزاری انتخابات اعضای هیات رئیسه و کمیسیون ها، تنها یک سخنرانی در اجلاس انجام می شود که شخصیت آن پس از انجام هماهنگی های لازم به رسانه ها معرفی خواهد شد.
وی افزود: دراین اجلاس چندین طرح از جمله افزایش تعداد کمیسیون ها از 6 به هشت مورد توجه قرار دارد؛ قرار است از دل کمیسیون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، یک کمیسیون فرهنگی، یک کمیسیون اقتصادی و یک کمیسیون سیاسی استخراج شود.
وی با اشاره به این که بر اساس اصل 108 قانون اساسی تمام قوانین مجلس خبرگان رهبری باید توسط خود آن نهاد تدوین شود، ادامه داد: در این اجلاس طرح های دیگری از جمله، اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز دنبال می شود؛ اعضای کمیسیون آیین نامه مجلس خبرگان رهبری برای انجام این کار به سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین مشاهده خلاء هایی در ساختار و نحوه اجرای انتخابات خبرگان رهبری در دوره های گذشته، توجه داشته اند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: اعضای کمیسیون آیین نامه در همین راستا، مصوبه ای را در قالب 36 ماده و 24 تبصره آماده کرده اند که به هیات رئیسه ارائه و قرار شد برای تصویب در دستور کار اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری قرار گیرد.
وی بیان کرد: در صورت تصویب این مصوبه، مفاد آن به منظور اجرا در انتخابات های آینده مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به عملکرد دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: از ابتدای آغاز به کار این دوره از مجلس خبرگان رهبری، اعضای هیات رئیسه بیش از 182 جلسه با کمیسیون ها، کمیته ها و کارگروه های مختلف مجلس خبرگان داشته اند، بنابراین گفتن این مطلب که مجلس خبرگان رهبری تنها دو اجلاس در سال دارد، سخن درستی نیست، اعضای هیات رئیسه حداقل ماهی یک جلسه برگزار می کنند و مسائل مختلف مجلس خبرگان رهبری را مورد توجه قرار می دهند.
آیت الله خاتمی بااشاره به لزوم ایجاد تحول در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، گفت: همچنین بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، هیات اندیشه ورز در مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد تا پیشرفت ها و عقب افتادگی های نظام اسلامی در طول 40 سال گذشته مشخص شود.
وی بیان کرد: برای توجه بیشتر به این مساله طرح تبدیل هیات اندیشه ورز به کارگروه در قالب طرح دوفوریتی به مجلس خبرگان رهبری ارائه خواهد شد و پس از اجرای طرح، اعضا این کارگروه، کار خود را در 6 کارگروه دین و فرهنگ، علم و فناوری، حقوقی و قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آغاز می کنند.
وی با اشاره به این که خروجی کار کارگروه اندیشه ورز خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهد شد، ادامه داد: برای رسیدن به نتیجه مورد نظر از تشکیل کارگروه اندیشه ورز در مجلس خبرگان رهبری، از نظر تمام اندیشمندان و محققان کشور در این زمینه استفاده خواهد شد و قرار نیست مجلس خبرگان رهبری متصدی کامل این طرح باشد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در اجلاس ماه جاری مجلس خبرگان رهبری به مسائل منطقه توجه خواهد شد؛ خبرگان نمی تواند نسبت به این مساله بی تفاوت باشد، حتی در مسائل سیاسی داخلی و در اغتشاش های اخیر، پول عربستان معرکه گردان بود، طراحی توطئه از سوی ایادی استکبار در منطقه، مساله ای است که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.
وی افزود: مساله دومی که در این اجلاس مورد توجه قرار خواهد گرفت، توجه به فساد در بخش های مختلف است که با توجه به اهمیت مساله شخصیتی صاحب نظر در این مساله به بیان سخن خواهد پرداخت.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.