به گزارش ایرنا، در این جلسه که استاندار قم، فرماندار، شهردار، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان استان حضور داشتند، رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نحوه بررسی این لایحه در کمیسیون های تخصصی و تلفیق شورا، اظهار داشت: پس از ارایه لایحه پیشنهادی شهرداری به شورا در اول بهمن ماه 96، در قالب 600 نفر ساعت برای بررسی آن اقدام های لازم انجام شد.
عبدالله جلالی با بیان این که این لایحه در زمان ارایه آن به شورا به غیر از فاینانس و سهم 15 سازمان وابسته، مبلغ 20 هزار میلیارد ریال بود، افزود: با بررسی به عمل آمده، شورا با 18 هزار و 530 میلیارد ریال آن موافقت کرد، یعنی رقم مصوب یک هزار و 470 میلیارد ریال نسبت به لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری کاهش یافت.
وی با اذعان به این که دلایلی برای این کاهش وجود داشت با تبیین برخی از آنها، افزود: شرایط اقتصادی جامعه یکی از شاخص های مورد نطر اعضای شورا در بررسی لایحه یاد شده بود که پس از بررسی عملکرد بودجه شهرداری در سال 95 مشخص شد که روند ساخت و ساز در سال 96 نسبت به سال 95 و سال قبل از آن با کاهش مواجه شده است، از این رو امکان تحقق صد در صد درآمدهای نقدی و غیرنقدی فراهم نیست.
وی افزود: از کل مبلغ تصویب شده در کمیسیون تلفیق 14 هزار و 580 میلیارد ریال عمرانی و سه هزار و 950 میلیارد ریال جاری است که نسبت جاری به عمرانی 21 درصد به 79 درصد است.
رئیس شورای اسلامی شهر قم سرانه خدمات عمرانی به ازای هر شهروند در سال 97 را یک میلیون و 150 هزار ریال عنوان کرد و افزود: از مجموع کل بودجه جاری حدود یک هزار و 450 میلیارد ریال برای نگهداری شهر هزینه می شود و حدود یک هزار و 500 میلیارد نیز هزینه های مستقیم کارکنان است.
وی افزود: سه هزار و 300 میلیارد ریال از کل بودجه عمرانی نیز برای تملکات طرح های عمرانی و عرصه های در مسیر پیش بینی شده است.
جلالی گفت: 2 هزار و 200 میلیارد ریال از رقم مذکور نیز صرف تقاطع های غیر همسطح و سیستم حمل و نقل و ترافیک خواهد شد و یک هزار و 700 میلیارد ریال آن هم برای توسعه فضای سبز است.

** شهردار قم نیز در این جلسه با ناپایدار توصیف کردن بودجه سال آینده این نهاد، افزود: بخش زیادی از این بودجه به در آمدهای حاصل از فروش تراکم و جرایم ماده 100 قانون شهرداری ها وابسته است.
سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان این که بخشی از بودجه جاری سال 97 مربوط به تسهیلات بانکی و 2 هزار و 500 میلیارد ریال آن نیز از طریق دریافت بدهی سازمان های دولتی تامین می شود، افزود: به دلیل وضعیت اقتصادی مردم عوارض ها هیچ افزایشی پیدا نکرده و بودجه جاری شهرداری قم تنها یک درصد افزایش پیدا کرده که این مساله قابل تامل است، بنابراین اگر بخواهیم بودجه عملیاتی را به معنی واقعی کلمه پیاده کنیم و واقعیت های شهر را دنبال نماییم به طور حتم احتیاج به بودجه های کافی داریم.
شهردار قم با تاکید بر این که ناکافی بودجه در سال 96 به ناتمام ماندن برخی از طرح های عمرانی منجر شده است، افزود: اگر مشکل بودجه طرح بلوار آیت الله بروجردی حل می شد تا پیش از پایان سال 96 آن را به بهره برداری می رساندیم و مشکل ترافیک مسیرهای منتهی به شهرک پردیسان از جمله بلوارهای الغدیر، زائر و شهید آوینی را شاهد نبودیم.
مرحله سوم بلوار آیت الله بروجردی، حدفاصل شهرک قدس تا پردیسان به طول حدود 6 کیلومتر می باشد و برای آن حدود 100 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
مرحله دوم این بلوار، حدفاصل میدان مرجعیت تا شهرک قدس با اعتبار 148 میلیارد ریال در سال جاری افتتاح شد و مرحله نخست آن(حدفاصل خیابان انسجام تا میدان مرجعیت) نیز اردیبهشت‌ماه سال گذشته با اعتبار 76 میلیارد ریال به بهره‌ برداری رسید.

** نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز رضایتمندی از بودجه سال آینده شهرداری قم، بالا بودن میزان بودجه عمرانی نسبت به جاری را مهمترین نقطه قوت آن عنوان کرد و افزود: وقتی طرح های عمرانی در شهر ایجاد شود افراد زیادی صاحب شغل می شوند.
احمد امیرآبادی فراهانی، توجه مدیریت شهری قم به موضوع اقتصاد مقاومتی را در تنظیم لایحه بودجه 97 این شهر قابل تقدیر دانست و افزود: توجه جدی به چگونگی هزینه کردن درآمدهای حاصل از عوارض و مالیات ها ضروری است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری ها به طور معمول هزینه های جاری خود را به سازمان های تابعه منتقل می کنند ولی باید در این خصوص توجه لازم صورت گیرد تا بودجه جاری به سازمان ها منتقل نشود.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.