به گزارش ایرنا، رضا سیار روز پنجشنبه در نخستین جلسه ستاد تسهیلات زائرین نوروزی، در تالار امام جواد(ع) استانداری، اظهار داشت: در حالی که در ایام یاد شده ما در استان هر شب بین 50 تا60 هزار اقامت داریم ظرفیت کل هتل ها و مهمانپذیرهای قم تنها 10 هزار تخت است.
5 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می کنند.
وی همچنین با اشاره به موضوع سامان دهی عوارضی قم - تهران برای استقرار نمایندگان دستگاه های مختلف استان قم جهت خوشامد گویی به زائران نوروزی افزود: همه دستگاه ها باید غرفه هایی را در مکان یاد شده ایجاد کنند.

** معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به این که مطابق نظر سنجی های صورت گرفته از زائران نوروزی سال 95، 7.5 درصد آنها به دلایل گوناگون از جمله ترافیک تمایلی به سفر مجدد به قم نداشتند، ضمن تاکید بر آسیب شناسی این مساله افزود: قم دارای جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی فروانی است که باید از ظرفیت آنها برای ماندگاری بیستر مسافر استفاده شود.
مهرداد غضنفری امرایی با ارایه پیشنهادی افزود: برای شناساندن این جاذبه ها به مسافران ورودی به قم، اداره کل میراث فرهنگی می تواند با تهیه و نصب تابلوهایی در مسیر آمد و شد و راه های مواصلاتی استان اقدام به معرفی مکان های دیدنی قم نماید.
وی ادامه داد: به کارگیری چنین خلاقیتی باعث متمرکز نشدن مسافران در شهر قم شده و در کاهش ترافیک نیز نقش بسزایی دارد.
در قم بیش از 360 اثر تاریخی وجود دارد که این آثار شامل خانه های تاریخی از جمله ملاصدرا در بخش کهک از توابع قم، شاکری، امام خمینی(ره)، لاجوردی، آیت الله حائری، توکلی، یزدانپناه، زند و سایر اماکن است.
همچنین قم دارای 12 منطقه گردشگری از جمله ﺟمکران، ﺧﻠﺠﺴﺘﺎن(ﻧﺎﯾﻪ)، دﯾﺮﮔﭽﯿﻦ، دﺳﺘﺠﺮد، ﻃﺮﻻب، ﮐﺮﯾﻤﻪ(ﺳﺎﯾﺖ ﻋﻮارﺿی)، دره ﻗﺎﻫــﺎن، ﭘﻠﻨگ دره، روﺳــﺘﺎی ﮐﺮﻣجکان، ﺑﺨــﺶ ﮐﻬـک، ﺣــﻮض ﺳــﻠﻄﺎن و ﻃﺎﯾﻘــﺎن است.

** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز با بیان این که ستاد کشوری تسهیلات نوروزی، کمیته های اسکان ستادهای استانی را موظف به برگزاری یک سری دوره های آموزشی ویژه بخش های گردشگری وعوامل دست اندرکار این حوزه کرده است افزود: تا کنون چهار دوره را برای جامعه راهنمایان ایران گردی، دفاتر خدمات مسافرتی، کارکنان داخلی هتل ها و عوامل اجرایی راهیان نور برگزار کردیم.
عیسی رضایی ادامه داد: البته طبق دستورالعمل ارایه شده هفت دوره دیگر را نیز باید مختص عوامل پلیس راهنمایی راتندگی، رانندگان وسایل حمل و نقل گردشگری و عوامل اجرایی و مدیران هماهنگی خدمات سفر برگزار کنیم.
وی با تاکید فراوان در خصوص استفاده از ظرفیت مسافران نوروزی در برپایی نمایشگاه های صنایع دستی افزود: ما چهار نقطه از شهر مانند میدان بزرگ امام (ره)، پل بازار، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را برای این کار پیش بینی کردیم ولی تحقق این امر نیازمند صدور مجوز از طرف شهرداری است.
یش از 2 هزار هنرمند صنایع دستی دارای پروانه در استان قم وجود دارد که حدود یک هزار هنرمند در رشته چوب و منبت، 300 تن در رشته زیورآلات سنتی، قیمتی و حکاکی، 50 تن در رشته کاشی و معرق و بقیه در رشته های مختلف فعالیت می کنند.
7403 / 1175 خبرنگار : محسن آقاگلی **انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.