به گزارش ایرنا، محسن بهشتی روز سه شنبه در آیین افتتاح طرح های راه آهن قم، افزود: در جانمایی مراکز اقتصادی استان قم از جمله شهرک های صنعتی توجهی به اتصال این مراکز به خطوط ریلی نشده است، ولی با توجه به نزدیکی این مراکز به راه آهن می توان با کمترین هزینه آن ها را به ریل سراسری کشور متصل کرد.
وی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان یکی از مراکز مهم اقتصادی کشور و قم است که تاثیر زیادی در تزانزیت باری کشور دارد و باید ظرفیت این منطقه از طریق اتصال به ریل افزایش یابد.
وی ادامه داد: برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن اقدام هایی صورت گرفته، ولی به دلیل تغییر رویکرد در بودجه کشور، بخشی از طرح باقی مانده است که باید با استفاده از ظرفیت راه آهن ملی این کار به سرانجام برسد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهم ترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.
بهشتی با بیان این که حرکت های خوبی در راه آهن کشور و استان قم انجام شده است، بیان کرد: برای نخستین بار راه آهن یکی از محورهای توسعه کشور در برنامه ششم عنوان شده که نشان دهنده اهمیت این ظرفیت در توسعه اقتصادی کشور است.
وی با اشاره به این که توجه زیادی به راه آهن در دولت یازدهم و دوازدهم شده است، ادامه داد: در حالی که منابع مالی کشور محدود است، اعتبارات سنگینی برای اجرای طرح های مختلف راه آهن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در استان قم نیز شاهد ارتقاء خدمات به مسافران و مباحث فنی خطوط ریل راه آهن بودیم که باعث افزایش آمار جابجایی بار و مسافران شده است.
معاون استاندار قم با تاکید بر حمایت از طرح های راه آهن در استان قم، گفت: راه آهن برای توسعه خطوط ریلی باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نماید تا طرح ها زمان بر نباشد.
وی افزود: اتصال خطوط راه آهن با حمل و نقل ریلی درون شهری از سیاست های دولت است و امیدواریم در استان قم با جدیت پیگیری و اجرایی شود.
6 طرح راه آهن قم با اعتبار 145 میلیارد ریال، امروز همزمان با ایام الله دهه فجر به بهره برداری رسید؛ احداث و تجهیز ساختمان سوزنبانی گار مانوری با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون ریال، احداث خط آبگیری ایستگاه راه آهن قم با اعتبار 2 میلیارد ریال و توسعه خطوط و سیگنالینگ ایستگاه قمرود با اعتبار 130 میلیارد ریال از جمله این طرح هاست.
راه آهن قم در حال حاضر 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.
2085 / 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.