به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر، با بیان این که انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف خدمات بسیار شایان و گسترده ای به جامعه ارائه داده است افزود: متاسفانه عده ای عامدانه دنبال نادیده گرفتن این همه خدمات هستند.
وی تاکید کرد: مبادا از دستاوردهای بلند انقلاب اسلامی و درخشش های آن در فضاهای مختلف ملی، منطقه ای و جهانی غفلت کنیم و دچار ناسپاسی شویم.
وی با اشاره به بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران گفت: استقلال همه جانبه کشور، یک پدیده نادر و از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است، امروز کمتر کشوری در منطقه پیدا می شود که مانند جمهوری اسلامی ایران برخوردار از این نعمت استقلال باشد و رهبر معظم انقلاب و مردم آن بدون هیچ هراسی از دشمنان، با اقتدار و حریّت کامل، مواضع خود را مطرح کنند.
اعرافی با اشاره به این که مردم سالاری دینی، الگوی بی نظیری است که توسط انقلاب اسلامی ایران تبیین شده است، گفت: برگزاری انتخابات های گوناگون و جابجایی قدرت در دست جناح ها و گروه های مختلف سیاسی، بهترین الگوی مردم سالاری دینی است که در انقلاب اسلامی تبلور یافته است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان داشت: توسعه زیرساخت ها در زمینه آب، راه، شهرسازی، گازرسانی به بیش از هزار شهر و 30 هزار روستا، سد سازی، مخابرات، بهداشت، درمان، سلامت و غیره بخش مهمی از دستاوردهای انقلاب است.
وی ادامه داد: کشور در عرصه آموزش و پرورش و سواد آموزی دستاورد قابل توجهی بعد از انقلاب اسلامی داشته و ضریب باسوادی امروز به بالای 90 درصد رسیده است و شاخص های مختلف نیز نشان از پیشرفت کشور در عرصه علمی و فناوری های نوین دارد.
اعرافی بیان داشت: هر چند انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و ارزش های اسلامی با مشکلاتی مواجه ست ولی اگر خود را با غرب و دنیای پیرامون مقایسه کنیم، قدم های زیادی در این عرصه برداشته شده و ما با دیگران قابل قیاس نیستیم.
وی گفت: پیروزی های سیاسی و بزرگ ما در دوران دفاع مقدس، فتنه های مختلف، مقابله با دشمنان در توطئه های منطقه ای و رشد صنایع دفاعی، همه نشان از شاخص های بالای توسعه در انقلاب اسلامی ایران دارد.
خطیب جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش های فراروی انقلاب اسلامی گفت: بدون تردید در آستانه انقلاب اسلامی با سلسله چالش هایی مواجه هستیم که باید برای مقابله با آنها تلاش کنیم، که نمونه آنها تداوم دشمنی های دشمنان و طرح های نو و جدید برای مقابله با انقلاب اسلامی است.
وی اظهار کرد: اختلاف های درونی، گسست های اجتماعی در مقوله های قومی و آسیب های اجتماعی، تزلزل سطح ارزش های اخلاقی در خانواده و سیاست، مشکلات جانکاه اقتصادی برای مردم، فساد، فقر، تبعیض و تعطیلی برخی صنایع، گسست دولت و ملت، فاصله بین مردم و مسئولان، تطهیر نظام خائن و ستمشاهی و نظام سلطه در فضای مجازی از چالش های فرارر می باشد.
اعرافی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای مجازی سعی می کنند نطام شاهنشاهی و سلطه گران را تطهیر کرده و از آنها چهره های دموکرات و آزاد نشان دهند.
وی تغییر ذائقه ها را نیز یک آسیب های بزرگ دانست و گفت: این که کسی، در دل خود به دشمنان اعتماد کند و راه حل رفع مشکلات را تکیه به آنها بداند، چالش و خطر بززگی است.
اعرافی گفت: زاویه گرفتن نظام اداری از ارزش های الهی، میراث شهدا، راه امام و اندیشه رهبری و میل به وادادگی و کم شدن ارزش های متعالی اسلام خطر بزرگی است، بویژه اگر به سمت اسلام غیرسیاسی و تحریف شده سکولار، برویم.
وی ادامه داد: تغییر رویکرد انقلابی و جهادی در کار نیز خطرناک است و کشور را بدون روحیه جهادی نمی توان اداره کرد، سستی و فراموشی رویکرد تمدنی بزرگ انقلاب اسلامی یک خطر است و انقلاب آرمان های فراوان دارد و باید در مسیر آنها گام بداریم، این مباحث مطرح شده نگرانی ماست.
اعرافی خاطرنشان کرد: باید معرفت دینی و انقلابی را تقویت و با ضعف ها وآسیب ها مبارزه و بر ملت و ارزش های دینی تکیه کنیم.
وی اظهار داشت: ما در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیمان خود را با شهدا، امام شهدا و رهبر معظم انقلاب تجدید می کنیم و عهد و پیمان می بندیم که مسئولان و مردم در مسیر فرمانبری از رهبری معظم انقلاب، از چالش ها غافل نشوند و بر این باوریم با بازگشت به هویت اسلامی، مشکلات قابل حل است و مردم ما بر سر پیمان خود استوار و مقاوم ایستاده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام فاطمیه گفت: در ایام فاطمیه باید حرمت وحدت اسلامی را پاس بداریم و از اقدام هایی که باعث انشقاق در صفوف امت می شود پرهیز کنیم و بهانه دست دشمنان لجوج ندهیم.
با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایتی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت، در مورخ سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند. اما بنا به روایتی نود و پنج روز بعد از رحلت، شهادت حضرت زهرا(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.
اعرافی در ارتباط با عظمت شخصیت علمی ودینی حضرت فاطمه زهرا (س) بیان داشت: طبق نقل، پیامبر اسلام (ص) به سلمان فرمودند: «خداوند دل و جان و همه جوارح وجودی حضرت فاطمه (س) را لبریز از ایمان و یقین کرده است»، حضرت فاطمه (س) بانویی بود که در عصری که برای زن ارزشی قائل نبودند به این مرحله از ایمان و قله های بلند انسانیت رسیده است که حتی پیامبراسلام (ص) به او تواضع می کردند.
وی ادامه داد: خطبه های آتشین حضرت فاطمه (س) و حمایت ایشان از ولایت برای آگاهی بخشی به امت اسلام یک سند ماندگار در تاریخ است، ایشان در یک مرحله حساس تاریخ، مانع از خاموش شدن اندیشه ولایت درفکر و اندیشه مردم شد.
اعرافی گفت: باید اخلاق، ولایتمداری و شخصیت علمی و اجتماعی حضرت فاطمه (س) را برای نسل جوان تبیین کنیم.
7401 / 1175 خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.