به گزارش ایرنا، خادمان با در دست گرفتن پرچم های سیاه عزاداری در کنار بیت النور ایستاده و به عزادارن تسلیت گفتند و بعد از سخنرانی علما در خصوص شخصیت و زندگی گوهربار این بانوی مطهر، خادمان همراه با سایر قشرهای مردم عزادار و ولایت مدار به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حرکت کردند.
در طول مسیر مسیر مداحان اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی پرداخته و مردم بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.
قشرهای مختلف مردم از جمله زائران و مجاوران، زنان و مردان با در آغوش گرفتن فرزندانشان در این حرکت معنوی شرکت کردند تا با همراهی دسته عزاداری خادمان، ارادت و محبت خویش به این بانوی مطهره که مرقدش« نگین» شهر کویری قم است را به منصه ظهور بگذارند.
مردم با تعطیلی بازار و برپایی ایستگاه های صلواتی از خادمان کریمه اهل بیت(ع) و سوگواران پذیرایی کردند.
خادمان در آستانه ورود به حرم مطهر این بانو، دست بر روی سینه گذاشته و به محضر حضرت معصومه(س) عرض ادب و سلام کردند، همچنین آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) در کنار علما و فضلا و سایر قشرهای مردم در این مراسم معنوی شرکت و از هیات ها و دسته های عزاداری استقبال کرد.
این آیین مذهبی هر ساله در سالروز رحلت این بانوی مطهر برگزار می شود و مردم با استقبال از این دسته عزاداری وارد حرم شده و در سایر آیین های عزاداری و سوگواری که از سوی آستان حضرت معصومه(س) برای مردم در نظر گرفته شده بود شرکت کردند.
در پایان، آیین خطبه خوانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد و عزاداران به زیارت مضجع شریف حضرت معصومه(س) رفته و زیارتنامه مخصوص را قرائت کردند.
همچنین در شام رحلت این بانوی بزرگوار اسلام، آیین شمع گردانی بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی و مداحی حاج سید مهدی میرداماد برگزار خواهد شد.
حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری قمری در خانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و بانو حضرت نجمه خاتون‌(س) در شهر مدینه منوره متولد شد.
این بانو از دریای دانش بی کران پدر بزرگوار و بردارش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) بهره برد و به فضایل اخلاقی از جمله طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثّه و عابده لقب گرفت.
در سال 201 هجری قمری حضرت معصومه(س) با همراهی بستگانش بر اساس ماموریت دیدن برادرش، امام رضا(ع) راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.
ایشان روز ٢٣ ربیع الاول سال ٢٠١ هجری قمری وارد شهر مقدس قم شد، «موسی بن خزرج» بزرگ خاندان «اشعری» درکنار سایر بزرگان شهر قم به استقبال این بانو رفتند، آن بزرگوار به مدت ١٧ روز در این شهر زندگی کرد و محل عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» که هم اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت است، واقع بود.
حضرت معصومه(س) سرانجام در روز دهم ربیع الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) است که از اقصی نقاط جهان اسلام برای زیارت مرقد این بانو رهسپار شهر قم می شوند.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.