در این مطلب می خوانیم:
آفتاب آرام آرام بالا می آید اما نه انگار هنوز خواب آلودست کسی چه می داند شاید رویای تلخ دیشب نگرانش کرده باشد که این چنین تعلل می کند. تکه ای ابر درآن صبحگاه بهانه می شود تا خودش را از چشم ما بپوشاند.
بی خیال خورشید آسمان ،اینجا صبحدم قبل از طلوع خورشید افتاب مهربان خانه ها یک به یک از خانه بیرون می آیند.
همان هایی که اگر نباشند آفتاب باشد یا نباشد دل اهل خانه همیشه سرد است و زمستانی.
بوستان شفق واقع در منطقه دو که سال 1392 در متراژی به مساحت 10650متر مربع ساخته شده است این بوستان هرصبح شاهد بانوانی است که برای انجام ورزش صبحگاهی به این بوستان می آیند. خوشبختانه این بوستان به وسایل ورزشی تجهیز است
هرروز بانوان آن حوالی در دسته سه ویا چهار نفره به این بوستان رو می آورند هم پیاده روی کنند وهم از وسایل استفاده می کنند.
این را همگان می دانیم که ورزش مهمترین عامل در از بین بردن افسردگیها و یا پیشگیری از بوجود آمدن این نوع بیماریها است. ثـابت شده است که نرمشهای مداوم روانه موجب کاهش اضطراب ، افسردگی ، تنظیم وتعدیل میزان استرس و حتی تغییرات شخصیتی ( پیدایش دیده مثبت تری نسبت به زندگی ) می شود.
اما هنوز درنقاط مختلف شهر ما به نیاز ورزش صبحگاهی بانوان توجه لازم نشده است از نعمت پایگاه های سلامت و بهداشت بانوان زیادی به ضرورت ورزش صبحگاهی در بهبود سلامت جسم وروان خود پی برده اند
برای تهیه گزارش به این بوستان رفتم.خانم صداقت که از بقیه بانوان مسن تر بود گفت: دوسال است که به توصیه پزشکان پایگاه سلامت هرصبح به این بوستان می ایم وخوشبختانه با انجام حرکات ورزشی قند وچربی که داشتم کنترل شده است.
این بانو از مسئولان شهر برای ایجاد این بوستان و تجهیز شدنش تشکر می کند ولی گلایه ای که دارد این است که ورزش کردن در این مکان خوب است اما مشکل ما این است که محل رفت و آمد مردم است واز طرفی حضور مردان در این ساعت از کار مانع از استفاده موثربانوان جوان از این فضا می شود.
خانم حلفی با ورزش صبحگاهی توانسته بر بیماری وچاقی ناشی از افزایش سن جلو گیری کند این بانو گفت: ار آنجایی که دراین بوستات مکانی برای بانوان در نظر نگرفته شده است بنا براین ترجیح می دهم طول این بوستان را که بیش از هزار متر مربع است پیاده روی کنم.وی یکی ازبانوان جوان است که استفاده از تجهیزات بوستان در نزد مردان برایش آسان نیست و انتظار دارد مسئولان شهر به این موضوع رسیدگی کنند.
خانم مهر ایرانی یکی از خانم های تحصیل کرده ای بود که به همراه دیگر بانوان هرروز در شفق ورزش صبحگاهی انجام می داد وی دراهمیت ورزش صبحگاهی می گوید: تمرینات بدنی و ورزش یکی از راههای علاج و تسکین فشارهای روانی است. از آنجاییکه فشارهای روانی می تواند بـاعث بروز خستگی شوند ،تمرینات بدنی موجب بالا رفتن قدرت عضلانی می گردند وخون بیشتری در آنها جریان می یابد و از میزان خستگی و دردهای عضلاتی ناشی از فشارهای روانی می کاهد. هم چنین تمرینات بدنی با افزایش سطح اندروفین خون مـوجب بالا بردن نشاط و شادابی در افراد بویژه زنان می شود. بنابراین ورزش صبحگاهی برای همه افراد جامعه خوب است ازجمله بانوان که در بیشتر مواقع چه در خانه وچه بیرون خانه برای انها تنش بوجود می آید.
وی معتقد است این بوستان دربخشی از روز که همان صبح است برای بانوان آماده شود بانوان بیشتری برای حفظ سلامتی به این بوستان مراجعه می کنند.
خانم دانا پور می گوید: بیشتر بانوان جوان از آمدن به این بوستان امتناع می کنند که بیشتر بخاطر اینکه مجبور هستند در مقابل چشم مردم پیاده ویا سواره ورزش کنند برای آنها مشکل است، بیشتر ماهم بخاطر حفظ سلامتی چاره ای نداریم به اینجا بیاییم که فضا باز است و برای بانوان مناسب سازی نشده است.
با بانوان زیادی مصاحبه کردم تقریبا همه از نبود بسترهای لازم برای ورزش در این بوستان گلایه داشتند.
درادامه این گزارش مصاحبه با معصومه ظهیری مشاور استاندار و مدیرکل دفتراموربانوان و خانواده امور بانوان استانداری قم انجام شد؛ وی با بیان اینکه حدود 10 پارک وبیش از 12 سالن ورزشی اول صبح در اختیار ورزش صبحگاهی بانوان است واظهارداشت: درهرمکانی بدانیم بانوان برای ورزش های صبحگاهی تمایل دارد ولی مکان و فضا مناسب نیست در صورت تقاضا ودرخواست حتما رسیدگی خواهد شد .
ظهیری تصریح کرد: هیأت های ورزشی بانوان استان برای ورزش حرفه ای و تلاش برای رشته های قهرمانی تلاش می کنند برای تعادل و توازن و رسیدن به موقعیت های بهتر باید برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت طراحی بشود تا فرصت های مناسب تری در اختیار بانوان استان بخصوص به علاقمندان به ورزش حرفه ای و قهرمانی را داشته باشیم.
امیدواریم با توجه وعنایت ویژه مسولان شهرمان با مناسب سازی بوستان شفق ویا درنظر گرفتن مکانی مناسب شاهد حضور بی دغدغه بانوان در ورزش های صبحگاهی باشیم.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.