به گزارش ایرنا، حجت الاسلام جعفر طبسی سه شنبه شب در همایش «حوزه و دانشگاه؛ بررسی دیدگاههای امام خمینی(ره)» در قم اظهار کرد: امروز فعالیت های پژوهشی بسیار مناسبی در حوزه های علمیه به انجام رسیده، اما باید آنها را با زبان های زنده دنیا برای همگان تبیین کنیم.
وی با بیان این که استفاده از رایانه و اینترنت بسیار خوب و مناسب است، اما نباید بیش از حد به آن اعتماد کنیم، اظهار داشت: ممکن است اشتباه سهوی در یک منبع رخ داده باشد که ما از آن ناآگاه باشیم و ناخواسته به تکرار آن اشتباه دامن بزنیم، به ویژه برای نقل از آیات قرآن کریم باید به خود قرآن مراجعه کنیم.
معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به افزایش سرقت های علمی در کارهای پژوهشی، به شدت از آن انتقاد کرد و گفت: امانتداری در نقل از دیگر کتاب های پژوهشی، یکی از مهمترین مسائلی است که باید در نگارش تحقیق ها در عرصه های گوناگون به آن تعهد داشته باشیم، ضمن این که متاسفانه غرب زدگی و نقل از پژوهش های خارجی در کتاب های تحقیقاتی کشورمان زیاد شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این همایش با بیان این که تمدن اسلامی از قرن هفدهم و هنگامی که غربی ها به علوم جدید راه یافتند، دچار خودباختگی شد، خاطرنشان کرد: امام راحل(ره) معتقد بودند که ما نباید دچار این حقارت فرهنگی شویم و امروز در حوزه و دانشگاه باید تکلیف خود را برای رسیدن به این معنا بدانیم.
محمود حکمت نیا افزود: امروز غرب به دنبال ساخت شرق بر اساس خواست و اراده خویش است و می خواهد احساس حقارت را به ما القاء کند، اما ما هم می توانیم غرب را بازطراحی کرده و بسازیم، بنابراین مساله امروز ما توانمندی برای شناخت، تغییر و ساخت است.
وی با بیان این که برای حل مسائل آینده باید تلاش مضاعف و خلاقیت داشته باشیم، تصریح کرد: تمدن اسلامی در حوزه شناخت بسیار کامل است، اما باید بدانیم چگونه در حوزه های گوناگون فرهنگی و اجتماعی منشاء تغییر و ساخت باشیم و این مساله بسیار مهمی است.
همایش «حوزه و دانشگاه؛ بررسی دیدگاههای امام خمینی(ره)» با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جمعی از طلاب و روحانیان حوزه های علمیه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
27 آذرماه سالروز شهادت آیت الله مفتح توسط گروهک تروریستی فرقان، از سوی حضرت امام خمینی(ره) با عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نام گذاری شده و در تقویم کشورمان به ثبت رسیده است.
8146 / 1175 خبرنگار: سید محمدرضا بهشتی پور ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.