به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی سه شنبه شب در همایش روز جهانی شهرسازی در سالن رضوان شهرداری قم، اظهار داشت: خرده فرهنگ هایی که در شهرها بوجود آمده به شکل گیری این معضل کمک زیادی کرده است.
وی تلاش مضاعف مهندسان و متخصصان حوزه شهرسازی در جهت بهبود وضعیت شهرها را ضروری دانست، و افزود: در شهرهایی مانند قم همه آن چیزهایی که به عنوان مشکلات معماری می توان بیان کرد را دارا هستیم.
وی بی توجهی به نیازهای شهری و گذشتن از باورهایی دینی را در پدید آمدن وضع فعلی شهرها موثر خواند، و افزود: در حالی که در گذشته محلات و نقاط مختلف قم به عنوان قطب زیارتی کشور به لحاظ اعتبار شهری، استانی و ملی از جایگاه خاصی برخوردار بودند، امروز این هویت به یک بافت فرسوده تبدیل شده که محل مناسبی برای زندگی نیست.
بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.
استاندار قم با تاکید بر اینکه شهرسازان و معماران با اعتبار از فرهنگ بسیار غنی دینی و ملی خود زمینه تحقق شهری در خور شان را فراهم کنند، افزود: کمبود شرکت های مشاوری که در حوزه برنامه ریزی شهری نقش ایفا کنند، و مسیر توسعه متوازن شهر را متناسب با فرهنگ اسلامی شکل دهند، باید جبران شود.
** رئیس دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه علم و صنعت تهران نیز در این همایش پایداری را از مشخصه های شهرسازی اصیل و اسلامی دانست، و افزود: یکپارچگی محیط زیست از ویژگی های یک شهر پایدار است، چرا که آب و خاک با هم کار می کنند و به محض اینکه تعادل بین آنها به هم بخورد منجر به آلودگی محیط زیست می شود.
مصطفی بهزاد فر با بیان اینکه اگر شهری یکپارچگی محیط زیست و زیست پذیری را دارد، پایدار است، افزود: چنین شهری در چهارچوب سازندگی که مد نظر قرآن است، حرکت می کند.
این استاد دانشگاه عدالت اجتماعی را ویژگی دیگر شهر پایدار ذکر کرد، و افزود: در بحث شهر پایدار از نوعی عدالت اجتماعی صحبت می کنیم که زمینه های تخریب محیط زیست را ایجاد نمی کند.
وی با اشاره به وجود 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی اضافی و خالی از سکنه در کشور که 490 هزار واحد آن در تهران است، افزود: ساخت و ساز بیش از حد مجاز در شهرها با عدالت مغایرت دارد، و این خلاف مفهوم پایداری است.
بهزاد فر رونق اقتصادی را نیز از شاخص های شهر پایدار برشمرد، و افزود: رونق اقتصادی با رشد اقتصادی متفاوت است، و مقصود از آن اشتغال همه شهروندان و چرخش اقتصادی است، که حضور گسترده مردم در سازمان های اجتماعی و مکان هایی مانند مساجد از نتایج آن محسوب می شود.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار : جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.