ضرورت توانمندسازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) بارها و بارها از سوی مدیرکل و معاونان کمیته امداد استان قم یادآوری شده است، به صورتی که با هدف قرار گرفتن توانمندسازی خانواده‌ها از طریق کمک برای تأمین نیازهای اساسی، خانواده مددجو از چرخه خدمت خارج شده و به این طریق از ترویج روحیه نیازمندی و دست یاری داشتن در مقابل دیگران جلوگیری خواهد شد.

همان‌طور که قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) قم می‌گوید رویکرد این نهاد برای خارج شدن مددجویان از چرخه حمایتی، توانمندسازی خانوارهای تحت حمایت همراه با حفظ کرامت و عزت آن‌هاست.

افشین پایانی‌فر، کمیته امداد را درمانگاه فقر نامیده و معتقد است که این نهاد به صورت موردی و با بررسی علت فقر در هر خانواده‌ای نیازهای کوتاه مدت فوری و بلند مدت اساسی خانواده را احصا کرده و در راستای رفع آنها تلاش می‌کند تا خانواده بتواند به حدی از توانمندی و ایستادگی روی پای خود برسد.

نیاز به سرپناه بیش از ۳ هزار خانواده مددجو

وی باقی ماندن طولانی خانواده‌ها تحت حمایت کمیته امداد را خلاف عزت نفس خانواده‌ها ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اگر کسی خود را همیشه وابسته به یک خیریه یا نهاد حمایتی بداند، هرگز نمی‌تواند روحیه خودباوری را در خود زنده کند و به توانمندی برسد و به همین منظور کمیته امداد در برنامه جدید حمایتی خود، تلاش می‌کند با ارائه خدمات کوتاه مدت بین ۶ ماه تا دو سال ۷۰ درصد از مددجویان را خودکفا و از چرخه حمایتی این نهاد خارج کند.

یکی از این نیازهای اساسی که پایانی فر از آن سخن می‌گوید نیاز به مسکن و سرپناه است؛ «مازلوپدر» روانشناسی انسان‌گرا در هرم خود آورده است که اگر نیازهایی ابتدایی همچون نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن در انسان تأمین نشود اصلاً نیازهای مراتب بالاتر از جمله نیازهای روانی و خودشکوفایی در فرد بروز نخواهد کرد و در صورت تأمین نیازهای اولیه فرد با سطح دیگری از نیازها مواجه می‌شود که محرک فرد برای رسیدن به اهداف بالاتر است.

آن طور که مدیرکل کمیته امداد استان قم می‌گوید، در حال حاضر از خانواده‌های که زیر چتر حمایتی کمیته امداد قرار دارند بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ خانواده مستأجر هستند و در این بین ۱۵۰ خانواده از وضعیت بحرانی‌تری برخوردار بوده و در اولویت نیاز به تأمین مسکن قرار دارند.

به گفته اکبر میرشکار اعتبارات کمیته امداد برای تأمین مسکن مورد نیاز خانواده‌هایی که در اولویت تأمین مسکن هستند کافی نبوده و نیاز بود که با جلب مشارکت‌های مردمی اصل این کار به دست مردم سپرده شود.

طرح مسکن متری راهکاری بود که به همین منظور از سوی کمیته امداد اندیشیده شد که به این طریق مردم با خرید یک متر از یک خانه می‌توانند در تأمین سرپناه مورد نیاز خانواده‌های مددجو مشارکت کنند.

به گفته مدیرکل کمیته امداد استان قم در این طرح خانه‌هایی به قیمت متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای خانواده‌هایی که در شرایط بحرانی‌تری قرار دارند با مشارکت مردمی خریداری می‌شود که ۸۰۰ هزار تومان از هر متر را خیران متعهد می‌شوند و ۴۰۰ تومان باقی مانده را کمیته امداد پرداخت می‌کند.

برنامه‌ریزی برای تأمین ۲۴ هزار متر مسکن

این طرح که امسال سال اول خود را سپری می‌کند توانسته به نتیجه برسد و تا کنون ۷۰ واحد مسکونی برای مددجویان با مشارکت مردم خریداری شده است. به گفته میرشکار این واحدهای مسکونی با مساحت ۶۰ متر مربع و با حضور و سلیقه خود خانواده مددجو انتخاب و خریداری شده است.

وی اما می‌گوید این مقدار مسکن تأمین شده از میزان پیش بینی شده برای امسال بسیار کمتر است، تهیه ۴۰۰ واحد مسکونی یعنی ۲۴ هزار متر مسکن برای اجرای امسال این طرح پیش بینی شده است که در نیمه اول سال ۷۰ واحد از آن تأمین شده است و در نیمه دوم سال تلاش بسیار بیشتری نیاز است تا به برنامه‌ریزی اولیه سال برسیم.

با مقایسه آمار همین زمان به نسبت سال گذشته اما روند صاحب خانه شدن نیازمندان پیشرفت خوبی داشته است، به طوری که به گفته میرشکار در حالی ۷۰ واحد مسکونی در ۶ ماه نخست امسال برای خانواده‌های نیازمند خریداری شده است که مدت زمان مشابه سال گذشته هیچ مسکنی تأمین نشده بود و این یعنی در این زمینه کمیته امداد پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است.

کمک ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی مردم برای تأمین مسکن

آن طور که مدیرکل کمیته امداد استان قم می‌گوید کمک ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی مردم قم در ۶ ماه نخست امسال حدود ۷۵ درصد هزینه‌های خرید این ۷۰ واحد مسکونی را تأمین کرده است و مابقی یعنی ۲۵ درصد هزینه خرید این مسکن‌ها از محل اعتبارات کمیته امداد تأمین شد.

در اجرای طرح مسکن متری چند ده نفر در تأمین یک سرپناه برای خانواده نیازمند مشارکت می‌کنند و کمیته امداد به هر فرد به ازای خرید یک متر مسکن سند افتخار تقدیم می‌کند.

به این طریق و با فراهم آوردن شرایط توانمندسازی خانواده‌های مددجو علاوه بر این که به جای ماهی به این خانواده‌ها ماهیگیری آموخته می‌شود، عزت نفس آنها نیز حفظ شده و از رواج فرهنگ وابستگی به دیگران نیز جلوگیری می‌شود.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 797014
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.