به گزارش ایرنا، سید مرتضی موسویان عصر چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم افزود: مبلغان دینی باید در ایام تبلیغ، فرصت ها و تهدید فضای مجازی را برای مردم تبیین، آنها را به سمت استفاده از فضاهای سالم و دارای مجوز تشویق کنند.
وی گفت: اگر ما سایت ها و کانال های بی اعتبار و بدون مجوز را به مردم اطلاع رسانی کنیم به صورت قطعی به مطالب آنها اعتماد نخواهند کرد، اما علاوه بر دولت، سایر نهادهای فرهنگی در این زمینه باید وارد صحنه شوند.
وی با اعلام آمادگی برای واگذاری صدور مجوز سایت ها و کانال ها به نهادهای فرهنگی قم از جمله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید بدانیم صدور مجوز به تنهایی شرط نیست، بلکه رصد مداوم فعالیت ها بسیار مهم و شرط اصلی است.
موسویان به عنوان نمونه گفت: اگر دفتر تبلیغات بخواهد شامد مذهبی را به سایت ها و کانال های تلگرامی ارائه نماید باید به صورت مستمر فعالیت آنها رصد و پیگیری کند.
وی همچنین گفت: امروز ما وارد یک فضای دیگری شدیم، در 'وب دوم' مردم تولید کننده محتوا شدند، افرادی که برای تولید محتوا وارد این عرصه می شوند باید دارای سطح سواد مذهبی و رسانه ای معقول و منطقه ای باشند.
وی اظهار داشت: امروز دانش نیز توسط همگان در این فضا تولید شده و منحصر به قشر و یا سنخ خاصی از جامعه نیست.
وی ادامه داد: ما هنوز وارد 'وب سه' نشده ایم ولی بسیاری از کشورها وارد شدند، درگیری در این وب به صورت صد درصدی است و نیمی از زندگی ما در فضای اول و نیم دیگر در فضای دوم قرار می گیرد.
موسویان گفت: فضای دوم از این جهت است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما فضای مجازی نداریم بلکه این فضا واقعی تر از فضایی موجود است.
وی ادامه داد: ما در وب سوم، شبیه سازی برخی نهادها را مشاهده می کنیم، چت های سه بعدی را خواهیم داشت و به سمت هوش مصنوعی می رویم.
وی گفت: هوش مصنوعی این است که وقتی یک بار چیزی را در جایی جستجو می کنیم بار دیگر همان مطالب را برای ما ارائه می دهد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در 'وب سه' بحث حریم خصوصی دیگر معنا ندارد و همه چیز آشکار و نمایان است.
وی ادامه داد: در 'وب چهار' یعنی 13 سال بعد، همه چیزآنلاین است، حتی کفش، لباس و ساعت شما نیز به اینترنت وصل خواهد بود.
موسویان گفت: در 'وب چهار'مساله اتصال اشیاء، 'وب هوشمند'، فرامکانی و تشخیص جسم از راه دیگر، وب زمین به فضا و ... را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: وب بعدی، اتصال به مغز فرد است یعنی انسان به هر چه فکر می کند همان چیز به وقوع می پیوندد و این 'وب افکار' است، یعنی افراد در دل فضای مجازی هستند.
موسویان گفت: باید راهی که دیگران در این عرصه رفتند را ما به صورت اصولی و با فرهنگ داخلی خود طی ومحتوای فضای مجازی را ساماندهی کنیم.
وی افزود: وقتی فضایی غیر قابل مدیریت شد، باید در دل آن یک فضای قابل مدیریت ایجاد کرد و ما باید زیست بوم فضای مجازی را تعریف کنیم.
موسویان ادامه داد: ما در فضای مجازی باید علاوه بر تولید محتوای سالم، باید نظارت دقیق داشته باشیم، به این معنا که هر سایتی که بخواهد در مورد یک موضوع تخصصی کار کند باید از مجموعه مورد نظر، مجوز فعالیت دریافت کند.
وی با اشاره به نظارت هوشمند بر فضای مجازی گفت: در نظارت هوشمند، در صورت تخلف هر سایت یا کانال، نشان طلایی ارائه شده از وی اخذ خواهد شد و مردم نیز به کانال ها و سایت های فاقد مجوز، اعتنا نمی کنند.
در این مراسم یونس عالی پور معاون امور زائران استانداری گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در زمینه اربعین حسینی را ارائه داد و گفت: دولت هیچ امکاناتی و هزینه ای را برای اربعین ارائه نمی دهد، بلکه همه موارد کمک های مردمی است.
وی همچنین از مردم خواست برای دریافت ویزا از راه های قانونی استفاده کرده و از مراجعه بدون مجوز به مرزها خودداری نمایند.
عالی پور تصریح کرد: کشور عراق اصرار بر ارائه ویزا و گذرنامه از سوی زائران داردو زائران باید در فرصت باقیمانده نسبت به صدور ویزا اقدام کرده و مانند گذشته در مقابل مرزها، تجمع نکنند.
در این مراسم آیت الله سید محمدی سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و امام جمعه موقت قم، استاندار و برخی مدیران استان حضور داشتند.
سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه در سفر به قم در چند نشست تخصصی مراکز حوزوی شرکت کرد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.