به گزارش ایرنا، معاون آموزش جامعه المصطفی(ص) العالمیه در این همایش گفت: بهره گیری از فضای مجازی و بهره برداری از ظرفیت های این پدیده جدید در آموزه های دینی موضوعی ارزشمند و روزآمدی است.
حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی اظهار کرد: در این شرایط برای همه دینداران استفاده از این فضا و انتقال مفاهیم دینی از این راه باید حائز اهمیت و مورد توجه باشد.
وی خاطرنشان کرد: اصلاح در میان ادیان الهی، نیازمند ترغیب و ترویج به علم و یادگیری دارد و آن اندازه که در دین اسلام به مساله علم آموزی و فراگرفتن دانش توجه و تاکید شده است، شاید در جای دیگری کمتر شاهد این همه توجه به دانش و فراگیری آن باشیم.
وی با بیان این که آموختن علم و مطالعه کردن از ضروریات و ملزومات زندگی همه انسان ها می باشد، افزود: در مهم ترین کتاب حدیثی شیعه «اصول کافی» بابی در رابطه با اهمیت کسب علم تدوین شده و روایت های گوناگونی از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و اهل بیت(ع) در رابطه با اهمیت علم آموزی آمده است.
عباسی تصریح کرد: نتیجه ترغیب به علم در دین اسلام این شد که پیشگامی تمدن و تولید علم در جهان در اختیار جامعه اسلامی قرار گرفت و مسلمانان به مهم ترین مرکز تولید علم در دنیا تبدیل شدند و فاصله گرفتن امروز ما از این مساله به خاطر از یاد بردن این آموزه های اسلامی است.
وی با اشاره به این که نسبت به ابزارها و فناوری های جدید 2 دیدگاه وجود دارد، گفت: از یک دیدگاه، فناوری ها و ابزارها دارای مبانی و حامل فرهنگ هستند و نمی توان از آن فرهنگ و نگاه ایدئولوژیک آنها را جدا کرد و در باب علم به ویژه علوم انسانی این امر درست است.
وی افزود: در دیدگاه دوم، این ابزار مشترک است و کاربری هایی در حوزه های مختلف می تواند داشته باشد و این فناوری ها و ابزارها می توانند در خدمت فرهنگ ها و ارزش های گوناگون و متعالی قرار بگیرند که این دیدگاه درست تر است.
عباسی تاکید کرد: از این رو در حوزه فناوری و ابزارهای جدید در دنیا، صاحبان ادیان و ارزش ها می توانند این ابزارها را در خدمت ادیان و فرهنگ توحیدی قرار دهند و در خدمت ترویج و نشر معارف الهی باشند.
وی بر ضرورت توجه حوزه های علمیه، مرکزهای اسلامی و حتی سایر ادیان برای انتقال پیام معنوی خود به انسان ها از طریق فناوری های جدید تاکید کرد و گفت: بر اساس آمار، آموزش به ویژه آموزش های دینی سهم کمتری در فضای مجازی دارد.
وی با بیان این که مرکزهای دینی باید برای فضای مجازی محتوای مناسب و جذاب تولید کنند، اظهار کرد: هنوز هم سرگرمی ها، بازی ها، خبرها، اطلاعات عمومی و تجارت از این فضای جدید بیشتر استفاده می کنند.
عباسی بر توسعه ارتباط و هم افزایی میان مرکزهای دینی در زمینه های گوناگون از جمله تولید محتوا برای فضای مجازی تاکید کرد و گفت: ایجاد کتابخانه های مجازی، اتاق های گفت و گو در فضای مجازی، نشست های علمی و پاسخ به پرسش ها و شبهه ها و فراهم کردن منابع لازم برای پژوهشگران در این زمینه باید مدنظر قرار بگیرد.
وی با بیان این که بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری حدود یک میلیارد و 350 میلیون سفر بین المللی صورت می گیرد، گفت: حدود 25 درصد این آمار به گردشگری مذهبی برمی گردد که سهم قابل قبولی است، اما در حوزه آموزش به ویژه آموزش دینی سهم کمی به خود اختصاص می دهد و در این زمینه هنوز نیازمند کار و تلاش هستیم.

* از انفعال در فضای مجازی باید پرهیز کرد
رئیس همایش بین المللی «ظرفیت شناسی و تاثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش های دینی» نیز در این آیین گفت: این همایش گام نخست در تضارب آرا و اندیشه ورزی در فضای مجازی و پرهیز از انفعال و خودباختگی بود.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی اظهار کرد: در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) به فضل الهی می کوشیم از مجاهدت های علمی و حاصل پژوهش ها و مقاله های شرکت کنندگان در این هماش در بهبود و ارتقای آموزش های دینی بهره مند شویم.
رئیس دانشگاه مجازی المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: همگی باید از فرصت فضای مجازی برای تاثیرگذاری در محیط پیرامون و تطهیر آن به آداب الهی و اسلامی بهره ببریم.

** عابدین سیاحت اسفندیاری دبیر علمی این همایش نیز گفت: برای شرکت در این همایش 2 روزه 350 تَن ثبت نام کرده بودند و 248 مقاله به هفت زبان از 26 ملیت به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که 25 مقاله در این همایش ارائه شد و مورد نقد و بررسی کمیته علمی و شرکت کنندگان قرار گرفت.
بر اساس این گزارش؛ در روز پایانی این همایش، چهار پنل به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و آذری برگزار و در پایان نیز از برگزیدگان مقاله های برتر تقدیر شد و بیشترین مقاله های دریافتی مربوط به زبان های فارسی، عربی، اردو و فرانسوی بود.
برگزاری کارگاه های آموزشی و تخصصی و نمایشگاهی از دستاوردهای دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و مرکزهای همکار با حضور استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی از برنامه های دیگر این همایش 2 روزه بود که توسط دانشگاه مجازی المصطفی(ص) برگزار شد.
دانشگاه مجازی المصطفی(ص) نهادی علمی، فرهنگی و بین المللی است که به گسترش علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی اهتمام دارد و با بهره گیری از فناوری های نوین در فضای مجازی، فرصت برابر فراگیری علوم اسلامی و انسانی را برای علاقه مندان از سراسر جهان بدون محدودیت در مذهب، ملیت، جنسیت و جغرافیا فراهم کرده است.
این دانشگاه زیر نظر جامعه المصطفی العالمیه و با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند و مدارک علمی آن دارای اعتبار بین المللی است.
این همایش روز گذشته در قم آغاز شده بود.
7406/ 1175 خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.