حجت الاسلام والمسلمین سید صادق علم الهدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) را نباید به گونه ای معرفی کنیم که رفتار و کنش آن با اهداف عالیه شریعت منافات داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در علم فقه هم اینگونه گفته می شود که اهداف و اغراض شریعت باید در صدور فتاوا لحاظ شود واگر یک فتوا با روح شریعت منافات داشته شود ولو دلیل و روایتی هم در مورد آن باشد، نباید اقدام به صدور آن کرد.
وی ادامه داد: کسانی که متولی مجالس عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند نیز باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که این محافل در مرحله نخست زمینه تحقق خلاف شرع نباشد، اختلاط زن و مرد، استفاده از آلات موسیقی و ایذاء مومنان از طریق صدای بلندگوهای گوش خراش و... باید اجتناب شود.
وی گفت: امر عزاداری مستحب اکید است ولی نمی توان به خاطر آن مرتکب حرام شد وجلسات عزاداری باید به شکلی برگزار شود که وضعیت خلاف نظر شارع مقدس در آن کمتر زمینه تحقق داشته باشد و سبب نشویم در مجلس امام حسین (ع) محرماتی صورت بگیرد که امام راضی نباشد.
علم الهدی در مورد وظیفه مردم در عزاداری ها نیز گفت: مردم در مجالس امام حسین (ع) به قصد قربت و نیت خالص شرکت کنند، اعمال بدون قصد قربت، بی فایده است و باید از این فرصت مجالس عزاداری برای پالایش روح و ساختن آخرت استفاده کنیم و این جز با قصد قربت حاصل نمی شود.
وی افزود: اگر خدای ناکرده، ریا یا عجب، درکار ما دخالت دارد اعمال ما را باطل و از ارزش و قیمت می اندازد، باید این مجالس انسان ساز و آخرت ساز باشد و همگان اعم از زن و مرد شان عزاداری را از نظر پوشش و آرایش حفظ کنند.
وی ادامه داد: یکی از آسیب ها در مجالس عزا، حرف زدن و پچ پچ کردن با همدیگر است در حالی که به حرمت امام حسین (ع) باید سکوت را بر مجلس عزاداری حاکم کرد تا امکان بهره برداری حداکثری برای همه وجود داشته باشد
علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود از متولیان مجالس عزاداری، خطبا و مداحان خواست که تلاش کنند مجالس عزاداری امام حسین (ع) با حضور حداکثری مردم برگزار و گرایش های شخصی، سلیقه ای و سیاسی را حتی المقدور در این امر مهم دخالت ندهند.
وی افزود: باید در مجلس عزا، هر کس با هر گرایشی به عشق امام حسین (ع) بتواند حضور پیدا کند و مخاطبان خود را فیلترینگ نکنیم.
وی ادامه داد: مداحان و سخنرانان نیز باید سعی کنند حضوردر محافل اهل بیت(ع) به هیچ گروه، سلیقه و قشر خاصی منحصر نباشد بلکه همه مخاطبان را جذب این محافل کنند.
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به توصیه هایی به خطبا و مداحان، دست اندرکاران مجالس و شرکت کنندگان گفت: خطبا و مداحان باید در بیان مباحث، روضه و مرثیه سرایی خود، از منابع معتبر استفاده کنند، هر کتاب و سخنی از هر خطیب یا مداحی قابل اعتنا نیست، بنابراین باید برای گفته های خود، به منابع معتبر و قابل اعتنا مراجعه کنند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم همچنین پرهیز از نقل خواب و مکاشفات را مورد تاکید قرار داد و گفت: طرح این گونه موضوعات سست در منابر هر ممکن است در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی بر مخاطبان داشته باشد ولی در عمل نوعی حجیت بخشیدن به خواب و ادعای مکاشفه است.
وی بیان داشت: این اقدامات باعث می شود که اگر فردا فرد دیگری به دروغ ادای کشف و کرامت و یا خواب کند چون ما زمینه پذیرش آن را فراهم کرده ایم، برای مردم باور پذیر شود، بنابراین باید مخاطبان خود را به منابع استوار و محکم معرفتی عادت دهیم.
وی گفت: استفاده از عناصر سستی که هر کسی می تواند مدعی آن باشد شایسته معارف دینی نیست، امروز فرق ضاله و مکاتبی که در زمینه ادله دست خالی دارند بیشتر استنادات آنها مبتنی بر خواب، کشف، کرامت و ... است و اگر بخواهیم مردم را در برابر این حلقه های انحرافی بیمه کنیم باید اذهان آنان را به منابع محکم واستوار شریعت و عقل عادت دهیم.
علم الهدی اظهار داشت: عادت دادن ذهن مردم به خرافات، خیالات و ادله های سستی که هر کس می تواند آن را ادعا کند و راهی برای سنجش صحت و سقم آن نیست، در مجالس دینی ما نباید وجود داشته باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مداح ها باید از لحن و سبک های فاخر در شان اهل بیت(ع) استفاده کنند، گفت: متاسفانه در برخی شبکه های مجازی، فیلم ها وکلیپ هایی پخش می شود که برخی خطبا با لحن های سبک و بدون شان روحانیت و اهل بیت(ع) مطالبی را بیان می کنند، ما نباید به هر قیمتی افراد را مجذوب خطابه خود قرار دهیم تا خدای ناکرده، باعث وهن ساخت مقدس شریعت با این رفتارها شویم.
استاد حوزه علمیه قم گفت: خطبا موضوعاتی را در سخنرانی ها مطرح کنند که برای جامعه جنبه های علمی و کاربردی داشته باشد وباید بررسی کنند که گفته های آنان چه بازتابی را در مخاطب ایجاد می کند، گفتن هر مطلبی برای هر شنونده ای درست نیست، بنابراین باید مخاطب سنجی کرد و متناسب با نیازهای آنان صحبت کرد.
علم الهدی با اشاره به اینکه امروز جامعه ما فقر شدید اخلاق دارد، گفت: طرح موضوعات اخلاقی که از اهداف شریعت است بسیار مهم و کارگشا می باشد، از سوی دیگر، امروز شبهات اعتقادی بسیار زیاد شده و در این زمینه آسیب پذیر هستیم، در محافلی که مخاطب جوان وجود دارد طرح موضوعات اعتقادی و پاسخ به شبهات به صورت دقیق، اهمیت بالایی دارد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.